Interview med Halfdan Timm.

Som vi beskrev i artiklen “Apple angriber Facebook”, ( Læs den her ) er Apple på vej med en ny opdatering, hvor du fremover skal give apps tilladelse til at tracke din data. Det giver nogle store udfordringer for Facebook, som har reageret meget voldsomt på Apples “tiltag”.

Det forventes nemlig, at langt de fleste brugere vil afvise det samtykke hos Facebook, som har været i stormvejr de seneste par år for brugen af deres data. “Angrebet” fra Apple betyder nemlig, at hvis en webshop får 50% af sin trafik fra et Apple produkt via Facebook/Instagram, så kan de ikke tilpasse annoncer eller være i stand til at tracke annonceeffekterne fra de 50%. I et “iPhone land” som Danmark er tallet typisk endnu højere for mange webshops herhjemme.

Læs mere om det her. 

I den forbindelse tog vi en snak med Halfdan Timm, Partner i Obsidian og en af landets førende eksperter indenfor Sociale Medier.

Hvad tænker han om “balladen” mellem de to giganter?

Halfdan Timm, Helt overordnet, hvad tænker du om “krigen” mellem Facebook og Apple? 

Apple har valgt en vindersag. De har mulighed for at iscenesætte sig som forbrugerens beskytter og samtidigt stikke kniven i en af deres største konkurrenter i form af Facebook. Taberne er de virksomheder, der bruger Facebook (og andres) annonceprodukter – alt fra små iværksættere til de store – og vinderen er privacy-orienterede forbrugere, der nu vil få mindre relevante annoncer, da tech-selskaberne ikke har samme data til rådighed for målretningen.

Det kommer til at skabe mange udfordringer for Facebook. Ikke alene bliver det sværere at se, hvilken værdi produktet skaber. Det skaber også mindre værdi.

Jeg har svært ved at se, hvordan det ikke skal lede til færre annoncekroner på Facebooks platform. Det gælder også andre platforme, men Facebook bliver hårdt ramt på grund af deres størrelse. 

Er du bekymret for de webshops, der får størstedelen af deres trafik og omsætning via Facebook og Instagram annoncer? 

Webshops – og alle andre virksomheder, der benytter sig af Facebooks kanaler – har en udfordring foran sig. Der er ikke én løsning, man kan implementere, og så er det godt igen. Vi kommer til at måle og få færre konverteringer. Vi kan “håbe”, at det giver lavere CPM-priser, så at vi også kan tåle en lavere konverteringsrate.

Jeg er bange for, at mange vil opleve, at de fra den ene dag til den anden ser ud til at få meget mindre ud af deres annoncering, selvom det ikke er tilfældet. De vil trække deres penge ud og opleve et større fald, end de regnede med. (Digital) marketing har i lang tid bevæget sig over fra “mad men” til “math men”. Det her er et lille skridt tilbage i den gamle retning.

Hvad kan de virksomheder med webshops gøre? Dem som har ovenstående problem.

Det er muligt at implementere teknologi, der minimerer skaden. Her tænker jeg fx på Conversions API – server-side-tracking – fra Facebook. Men der er faktisk ikke noget, der løser problemet. Vi skal tænke meget mere over, hvordan vi incentiverer brugeren til at acceptere sporing, ligesom at vi skal tænke over, hvordan at vi kan flytte mere af kunderejsen væk fra vores websites og direkte ind på de enkelte annonce-platforme. Det kan lade sig gøre via Facebook Shops, LinkedIn Lead Gen Ads, YouTube Lead Ads og meget mere.

Midt i al elendigheden skal vi dog huske, at ændringerne i iOS14 også repræsenterer en mulighed. Hvis alle dine konkurrenter taber 50 % af deres synlighed, men du kun taber 20 %, fordi at du lykkes med at implementere tekniske ændringer og ændre brugeradfærden, så står du relativt stærkere end før. Hvis du er hurtig til at implementere de nye teknikker, så kan du ende med at stå relativt stærkere end nogensinde før, slutter Halfdan Timm.

Få dit overblik over krigen mellem Apple og Facebook her. 

Har du læst ?

Halfdan Timm i stort interview: “De store mediebureauer har opgaver de ikke burde have.” Læs her


HAR DU LÆST ?

ARKK Copenhagen om deres nye strategi. Læs her.

Mød HEAP. Ny digital pensionsløsning. Læs her.

Mød tvillingerne bag DitUr.dk. Læs her.  

Mød Melissa Bech, som er kvinden bag Blanche. Læs her.