Samtale med Cecilie S. Vinde og Fillip Løwén Nielsen, co-founders af Lavinde Copenhagen.

Hvordan skaber man et high-end kosmetikprodukt, der er så prisvenligt, at det bliver fast inventar i make-uptasken? Den kode besluttede kæresteparret Cecilie S. Vinde og Fillip Løwén Nielsen sig for at knække. Ideen blev til virkelighed, og siden 2017 har det ene produkt taget det andet i deres danske kosmetik- og hudplejebrand, Lavinde Copenhagen.

De gik på markedet med deres prisvindende mascara, som er en af Danmarks bedst solgte mascara, men har i dag en lang række andre produkter “på hylderne”. De udvikler og producerer kvalitetsprodukter, der kun indeholder de reneste råvarer i den højeste kvalitet – men til en pris, hvor de fleste kan være med. I dag er de til stede i over 200 butikker.

Hele deres produktserie er allergicertificeret og flere af deres produkter har vundet diverse beauty priser. Det blev vi naturligvis lidt nysgerrige på.

Her er ugens creator-samtale på dontt.dk med Cecilie S. Vinde og Fillip Løwén Nielsen fra kosmetikbrandet Lavinde Copenhagen.


Lavinde

"Jeg brugte alt for mange penge på min high-end mascara. Og dem der var billigere var ikke særlig gode."

Allerførst! I starter Lavinde i 2017. Hvordan opstår den ide?

Fillip: “Det er en idé, som jeg får i løbet af 2015. Helt generelt, så er jeg som menneske den type, der får “1000 idéer” hele tiden. Hvis jeg havde pengene og tiden til det, så kunne jeg nok ikke holde mig tilbage med nye projekter. (.. efterfulgt af et stort smil.) Men altså. Jeg var lige gået ud af et andet projekt, så der skulle ske noget nyt. På det tidspunkt havde vi kun dannet par i et halvt års tid.”

Cecilie: “Det var faktisk hverken min eller Fillips plan, at vi skulle drive virksomheden sammen. I hvert fald ikke i starten. Men ret naturligt blev det hurtigt et fælles projekt.”

Men I har jo ingen professionel erfaring med et kosmetik brand. Det laver man vel ikke bare?

Fillip: “Jamen du har helt ret. Vi er 100% autodidakt ift. at lave et beauty brand. Vi vidste selvfølgelig meget om salg og markedsføring, og jeg havde arbejdet med et hudplejebrand tidligere, men selve grundideen var jo at lave det bedste produkt. Så hele vores rejse startede med at være nysgerrige, søge viden og teste. I starten handlede det om at indsamle litteratur om emulgator, konserveringsmidler og alt hvad der er omkring kosmetik og hudplejeprodukter. Det er der gået mange 100 timer med.”


Lavinde

Cecilie, Kan du så huske første gang Filip fortæller dig om ideen?

Cecilie: “Ja, totalt. Efter han havde kørt sit pitch, så tænkte jeg, at de produkter og den kunde som du lige har beskrevet … Det var jo mig. Jeg brugte alt for mange penge på min high-end mascara. Og dem der var billigere var ikke særlig gode. Så en idé, der handler om at lave luksusprodukter til en mere overkommelig pris, føltes så simpelt. Dertil skal det siges, at vi efterfølgende lavede en stor undersøgelse. Den understøttede mine egne oplevelser. Her fokuserede vi især på 3 spørgsmål.

  1. Hvilken mascara er din yndlings?
  2. Bruger du den til daglig?
  3. Hvis nej? Hvorfor?

Her fandt vi så ud af, at 80% havde en “high-end”mascara som deres yndlings, men som de ikke brugte dagligt. Det var simpelthen for dyrt. Så opgaven blev endnu mere tydelig for os. Hvis vi kunne lave et high-end produkt til en pris som de plejede at betale, så ville vi lukke det hul.”

Har det altid stået i “stjernerne” at I skulle være iværksættere?

Cecilie: “Jeg har faktisk aldrig haft en stor drøm om det. I hvert fald ikke før jeg stod i det. Nu har jeg svært ved at forestille mig andet. Men jeg er opvokset med det. Begge mine forældre er selvstændige, så der har aldrig været noget “8-16” hjemme hos os. At se et arbejde som en livsstil, men samtidig have et velfungerende familieliv har været naturligt for mig. Jeg har været med på min fars kontor masser af gange og mine mors udstillinger om søndagen. Så det må have stået i stjernerne et eller andet sted…. 😉

Filip: “For mig er det korte svar et stort ja. Men det har ikke altid været “min rejse”. Men i de jobs jeg har haft, så skulle jeg produktudvikle eller nytænke ting. Så i mit voksenliv har mit drive altid været at udvikle og iværksætte projekter. Men i mine unge dage, så var min drøm at have en karriere i Jægerkorpset. Det satte en skade en stopper for, men alt den disciplin som jeg har fået igennem forsvaret, ville jeg ikke være foruden nu.”


"Det var jo det vores mission var. At lave det bedste produkt, men til en pris, der ikke var high-end. Det blev også starten på vores fantastiske samarbejde med Matas."


Uden det skal blive en historietime. Hvis I hver især skal fremhæve en milestone for virksomheden? Hvor I virkelig har rykket jer.

Fillip: “I 2018 vandt vi vores første pris til Danish Beauty Award. På det tidspunkt var vi i nogle enkelte ejede butikker og havde selvfølgelig egen webshop. Vi var altså ikke i nogle større kæder. Så det var jo en gigantisk blåstempling for vores produkt at blive “opdaget”.

Det var jo det, vores mission var. At lave det bedste produkt, men til en pris, der ikke var high-end. Det blev også starten på vores fantastiske samarbejde med Matas, som kontaktede os kort tid efter. De viste en stor interesse for os og har betydet meget for vores rejse.”

Cecilie: “Jeg husker et møde med Magasin. Det er mange år siden nu, men det står så klart for mig stadig. Jeg havde virkelig forberedt mig på mødet, og havde forventet en lang dialog efterfølgende. Men det lykkedes simpelthen at lave en aftale med Magasin på det første møde. Det gav et drive som slet ikke kan beskrives. Det er meget de oplevelser, der popper op. Heldigvis for det. For hold nu op, hvor har der været mange hårde timer. En proppet lejlighed med produkter der skulle pakkes og 110 andre ting. Men når man så lukker en aftale, møder nogle glade kunder eller ser sine produkter være blandt de bedst sælgende i Matas, så er det jo det hele værd.”

Filip: “Men det er klart, at vi laver vores største satsning da vi i 2022 flytter til nye lokaler. Tidligere har vi været hjemmefra og været på meget små kontorer. Men i det år tager vi produktionen hjem og får etableret det her HQ som du sidder i nu. Med kontor, produktion og lager. Det var drømmen fra start, men også en dyr løsning. Men her skubbede “corona” for den beslutning. For i den periode havde vi så store (produktions) forsinkelser og et tomt lager i for lang tid. Så vi var nødt til at være mere i kontrol for at understøtte vores vækst. Den beslutning har virkelig været god og vigtig.” 


Lavinde

Hvor er Lavinde som virksomhed i dag?

Cecilie: “Vi er stadig på en vækstrejse. Vi har et velfungerende onlinesalg og er til stede i de store kæder herhjemme. Vi er som sagt i alle Matas butikker landet over og i Magasin. Så for os handler det om at forbedre et godt salg og udvikle os. Det gælder både med nye produkter og i forhold til hvordan vi kommunikerer som brand.

Filip: “Sidste år tog vi en beslutning om at bruge noget kapital på at udvikle vores sortiment. Vi har så mange loyale kunder, der efterspørger andre produkter. Men der har vi jo lagt en del “benspænd” for os selv. Vi er super perfektionistiske. Så det tager tid, hvor andre udkommer med produkter hurtigere. Men vi kommer med flere nyheder i år.

På produktionsniveau er vi blevet meget bedre. Tidligere var vores største problem, at vi for tit havde udsolgt af vores mascara. Som ung virksomhed er det svært at få gode betalingsbetingelser, så det har vi rodet rigtig meget med. Det er selvfølgelig blevet løst med tiden og nu er vi selv herre i eget hus med produktionen. Det er faktisk først i år, at vi endelig har alt på lager. Så som virksomhed står vi stærkt, da vi ejer kunderejsen fra A-Z selv.”

"Er det Chanel?"

Hvad er jeres ambitioner? Hvad tænker I om udlandet?

Cecilie: “Jamen lidt i forlængelse af det som Filip siger. Efterspørgslen har været så hidsig, at vi har haft svært ved at følge med på det danske marked. Det er dyrt ikke at kunne levere. Men selvfølgelig har vi store ambitioner for udlandet også. Vi skal bare gøre det ordentligt.”

Filip: “Vi er jo til stede i Sverige og Norge. Der har vi nogle gode forhandlere. Vi har kig på andre markeder også. Men vi skal være 100% klar til det. Vi har set andre “knække nakken”. Det kræver mange ressourcer og et stort fokus. Vi kommer dertil, men vi skal være helt klar.”

Hvem er I selv inspireret af?

Filip: “Jeg bliver drillet lidt med det. Men internt kan jeg godt lide at stille spørgsmålet:
“Er det Chanel?” – og det er jo ikke fordi jeg har fået storhedsvanvid og sammenligner os med det gigantiske modehus. Vi skal heller ikke være en kopi. Men jeg er fascineret af deres udødelige brand og den værdi de har skabt. Så jeg synes det er en god øvelse, at stille det spørgsmål til alt. Om det så er vores produkt, vores emballage, kundeservice og alt muligt andet. Så er vi godt på vej, hvis det er på Chanels niveau.”

Cecilie: “Jeg er inspireret af mange danske brands, især dem med nogle seje personligheder. Helst fra andre brancher. Jeg følger ikke så mange fra min egen branche. Men hvis jeg skal nævne en, så er jeg vild med Maria Hatzistefanis. Det er kvinden bag brandet Radial. Hun er super sej og står også bag nogle inspirerende bøger om sin egen rejse.”


Vi glæder os til at følge Cecilie, Filip og Lavindes videre færd. Følg med her på dontt.dk 💙


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.