Samtale med Kasper Garnell fra JOE & THE JUICE.

I dag starter vi en ny serie på dontt.dk. Her kommer vi “bag dørene” på en af de eksponerede og omtalte iværksættersucceser i Danmark. I serien skal vi tættere på de mennesker, som holder JOE & THE JUICE i gang. Kulturen blandt virksomhedens ansatte har altid haft et godt ry, og det stærke sammenhold er blevet rost igen og igen. Men hvilke historier gemmer sig hos de enkelte ansatte? Og hvordan har JOE & THE JUICE udviklet så meget talent? Det sætter vi fokus på her.

Vi kickstarter serien og sætter rammen med en samtale med Kasper Garnell, som udover at være partner i JOE & THE JUICE er ansvarlig for deres branding og kommunikation. Kasper har været med på næsten hele rejsen med JOE & THE JUICE. Han kom til, da virksomheden åbnede sin butik nummer 4. Vi mødtes med ham på JOE & THE JUICE kontoret i London.

FAKTA

JOE & THE JUICE blev stiftet i 2002 af danske Kasper Basse, hvor han åbnede den første butik i København.
Nu tæller kæden langt over 300 butikker i 15 forskellige lande.
Ejerkredsen tæller blandt andet kapitalfondene General Atlantic og Valedo Partners.

Kasper Garnell

Kasper Garnell, JOE & THE JUICE.

Kasper, alle kender JOE & THE JUICE her. Men kan du ikke give os et hurtigt “helikopter”-overblik over jeres forretning den dag i dag?

“Vi er en virksomhed, som appellerer til 4 megatrends i verden. Den sunde livsstil, convenience, leveringstid, ment på den måde, at folk vil have deres ting hurtigt og entertainment. Vi vil gerne sidde i nogle behagelige omgivelser med venner eller familie. Og så er der den sidste, sustainability. Det er et område, hvor der sker mange ting hos os. Vi vil hele tiden nedbringe vores co2-aftryk og bruge så mange genanvendte materialer som overhovedet muligt. Så hvis jeg skal svare på dit spørgsmål, er vi en virksomhed, der følger de her 4 trends, men som samtidig er en virksomhed, som arbejder sig fra den traditionelle butikstankegang og er godt på vej til at blive en digital virksomhed.”

"Vores overordnede mission og mindset er det samme, som da vi startede."

I Danmark var I jo i starten “klassens frække dreng”. I var den nye spændende udfordrer. Hvor meget er tilbage?

“Vores overordnede mindset er det samme. Vi har altid gået efter den individuelle og personlige oplevelse for vores gæster. Vi har ikke decideret servicebøger for vores ansatte. Vi lærer dem at lave vores juice og en god kop kaffe, men derfra siger vi, at de skal behandle vores gæster, som når de kommer ind i deres eget hjem. Vores ansattes personlighed skal skinne igennem, når du kommer ind i vores butik. Det er ikke bare et “hey – stor eller lille kaffe.” Hos JOE & THE JUICE er det altid “people first”. Sådan har det været i 20 år, og sådan vil det blive ved med at være. Så er der andre ting, der har ændret sig, fordi man udvikler sig. Det er jo nødvendigt. Vi har andre kræfter i ryggen og en helt anden størrelse. Du skal også huske på, at vi appellerer til et langt større antal gæster nu, end da vi startede. Heldigvis.”

Jeg har lagt mærke til, at jeres historie hænger på væggene i jeres butikker. En slags “wall of fame” med billeder billeder af Kaspar Basse og jer andre fra de helt tidlige dage, tidligere ansatte, fester, oplevelser osv. osv. Er det et ønske fra jer eller jeres investorer?

“Det er nok en kombination. Men vi er et samlet JOE. Du har ret i, at vi har vores historie på væggene. Det er en stor del af det, som binder vores kultur sammen. Vigtigst af alt, så er alle billederne taget af vores ansatte. Hvert år åbner vi vores billedebank op for dem, og så har man 1 måned til at uploade sine billeder. På den måde har vi en løbende udskiftning i vores butikker med interne billeder. Det er en super sjov ting, som der bliver snakket meget om internt. Vi fik ideen fra de gamle italienske restauranter. Her hænger der altid de mest autentiske billeder af gamle familiemedlemmer. Og et billede siger jo mere end tusinde ord….”

Joe & The Juice

Udefra set, så har det altid været “Juiceren”, der har defineret en stor del af jer som virksomhed. Som med kongehuset, så har alle en mening om jeres juicere på den ene eller anden måde. Hvorfor tror du, at det er sådan?

“Vi har alle selv været juicere. Hvis vi tager hele vores management team på seniorniveau, så har alle arbejdet som juicere. Thomas Nørøxe har gennemgået alle vores kurser for juicere osv. Det ligger så dybt i os, og her adskiller vi os virkelig fra vores konkurrenter. Det har altid været sådan, at hver gang der skulle ske noget fedt, så tænker vi vores juicere først. Men vi vil også gerne tage et stort ansvar for dem. Det kan være med træning, events og interne karrieremuligheder. Du kan komme ind “fra gaden” uden nogen uddannelse og virkelig nå langt i JOE & THE JUICE med hårdt arbejde.”

Ambitionerne

Mod, selvtillid og en stor tro på tingene har altid været en del af JOE & THE JUICEs image set udefra. Et godt eksempel er, at I meget tidligt sagde: “Vi vil være lige så store som Starbucks.” Hvor bevidst har den strategi været?”

“Haha. Ja, det er rigtigt. Jeg tror, at Kaspar Basse sagde det allerede efter 2 butikker. Jeg kom ind, da vi havde butik nr. 4, og der kan jeg tydeligt huske, at det var noget, vi talte om. Men en ting er at tro på tingene. For os har det altid været vigtigt at bakke det op med noget. Her spiller mennesker ind igen. Ved at drømme stort, så får vi også muligheder for at udvikle og hele tiden tilbyde vores ansatte udfordringer. Du kan i princippet komme hele verden rundt og åbne butikker med JOE & THE JUICE. Så jeg tror også, at vores ambitioner skal ses i det lys.”

På dontt.dk har vi interviewet enormt mange iværksættere og ledere, som i dag driver succesfulde virksomheder. De har tidligere arbejdet hos JOE & THE JUICE og nævner jer som en kraftig inspiration i deres måde af at opbygge et brand og virksomhed på. Er det noget, I er bevidste om i jeres interne uddannelse?

“Vi har altid været gode til at socialize i virksomheden. Der bliver bygget mange venskaber og relationer i JOE & THE JUICE. Det vil altid skabe et drive eller en energi. Men det er svært at sætte i en boks, synes jeg. Men vi er bevidste om, at vi indgår i et ansvarligt samarbejde med unge mennesker, og vi er da enormt stolte over, at det går tidligere ansatte godt, og at de endda nævner os som en af grundene til deres succes.”

"Vi giver ret hurtigt et stort ansvar til vores ansatte, og ansvar udvikler..."

Hvorfor tror du, at I bliver nævnt så ofte?

“Vi giver ret hurtigt et stort ansvar til vores ansatte, og ansvar udvikler. Der er den sociale del og frihed under ansvar. Især i Skandinavien synes jeg, at folk er gode til at udnytte det på den gode måde. Vi ved godt, at langt de fleste ikke skal være i JOE & THE JUICE i resten af deres liv. Så det er vigtigt, at vi er en god station videre i deres liv. De har samme prioritet hos os, som dem der går karrierevejen her.”

Apropos dem som går igennem jeres interne uddannelser. Hvad er deres muligheder?

“Alene det, at vi har butikker i hele verden nu, giver jo et utal af muligheder. Alle der arbejder med “operations” hos os er startet som juicere og det er der mange på c-level og directors, som også er. Så vi har ligesom bevist nu, at der er et stort rum hos os for hele tiden at kunne udvikle sig. Det står lidt for sig selv, kan man sige. Men vi sørger også for at udvikle den del hele tiden. Vi har f.eks. startet et samarbejde med business-skoler i Danmark og snart herovre også (i London). Det giver mulighed for at tilegne sig kvalifikationer til den stilling, man gerne vil udvikle sig til i JOE & THE JUICE. Så det er tilbage til det ansvar, vi skal stå til ansvar for.”


JOE & THE JUICE

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst om JOE & THE JUICE på dontt.dk. I den kommende tid vil du møde nuværende og tidligere juicere, som alle har sin helt egen historie.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.

Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.