Samtale med Melissa Bech i serien “Creators”.

Melissa Bech er Co-Founder & Brand Director hos det bæredygtige denim- og modebrand, Blanche, som på trods af sin unge alder allerede har slået sit navn fast på den danske modescene. Men bag stilikonet gemmer der sig langt mere. Melissa er en stærk kommerciel profil og en arbejdsom iværksætter, selvom ordet sjældent bliver brugt i modebranchen!

I dag kan du komme tættere på Melissa Bech, som er er ugens creator på dontt.dk

Hvorfor navnet Blanche?

BLANCHE er fransk for hvid og det er her det hele starter: Med den rene tavle – det blanke stykke papir.

Hvem er Melissa Bech?
Jeg er medstifter, medejer og Brand director i Blanche.
Jeg er 32 år, født og opvokset i USA. Selvom begge mine forældre er danske, så tænker jeg meget amerikansk. Jeg kom til Danmark, da jeg var 14. Jeg har været vant til at flytte meget.

I mine start 20´ere (I 2012, red.) fik jeg job i Wood Wood, som i høj grad har formet både mig som menneske, men også karrieremæssigt.
Jeg troede faktisk, at jeg skulle være smykkedesigner, og arbejdede faktisk for Pamela Love (stort smykkebrand, red.) i New York tilbage i 2009.

I Wood Wood fik jeg hurtigt et stort ansvar, og fik salgsansvar over det meste af verden. Det lærte jeg enormt meget af. Jeg prøvede en masse indenfor salg, og jeg lærte der, hvad det kræver at få de helt store på (Melissa lavede blandt andet aftale med mytheresa.com, red.), hvad det kræver at vedligeholde relationer, og hvor meget god PR sælger. Jeg kan godt lide at blive målt for mine resultater, og finder mindst ligeså stor glæde ved at sidde i Excel, som de lidt mere glamourøse ting.

Jeg var i Wood Wood fra 2012 til 2016, hvor Malene Malling kontaktede mig. Hun tilbød mig at blive Fashion Director på Cover Magazine. Det var en “lille” pigedrøm, der blev til virkelighed at skulle lede en moderedaktion. Det var en fantastisk mulighed, og jeg er glad for at have prøvet det. Men efter 2 år, var følelsen også, at jeg skulle videre. Man kunne også sige, at jeg skulle tilbage. Jeg snakkede med min gode ven Mikkel Krath fra tøjbrandet Norse Project, og det endte ud i, at jeg blev ansvarlig for hele deres “women” kategori. Der var jeg i halvandet år, inden vi så startede Blanche. Hos Norse lærte jeg en masse om teknikker og metervarer. De er virkelig stærke på de områder.

Man kan jo tydeligt mærke, hvor meget tiden i Wood Wood betød for dig. Hvordan var det at være en del af Wood Wood i 2010´erne?
Det var en fuld “360” for mig. Jeg åndede Wood Wood. Jeg talte og tænkte ikke på andet. Jeg har fået venner for livet i den periode. Jeg har virkelig meget at takke Karl-Oscar (Olsen, Wood Wood co-founder. Red.) og de andre i Wood Wood for. Det var Karl, der virkelig gav mig chancen. Det er jeg ham evigt taknemmelig for. Det var en gigantisk rejse fra at være et nichebrand til et stort kommercielt brand, og her mener jeg kommercielt meget positivt.

Vi var på messer overalt i verden, lavede colabs med giganter som Disney, Barbour og Adidas.
Det var en vild tid, som har defineret rigtig meget for mig og dansk mode generelt.

Hvis du skal fremhæve 3 ting, som var de vigtigste ting, du lærte i Wood Wood?
1. Hvor vigtigt det er med kolleger. Internal brand hype er så vigtigt. Hvis dine ansatte synes, det er det fedeste, så er du kommet langt. Wood Wood var god til at inkorporere deres brand internt.

2. Hvor vigtigt, afgørende og hårdt salgsarbejde er.

3. Arbejd hårdt. Jeg havde aldrig fået det netværk, relationer og mine egenskaber, hvis jeg havde gået op i timer og løn dengang.

"Drømmen er at være det mest innovative feminine demimbrand. Det står ikke til at ændre!...."

Melissa Bech

BEVIDST VALG

Hvis vi så spoler tiden helt frem til Blanche! Hvordan opstod ideen til det?
Jeg havde en drøm om at starte et brand med bæredygtig merværdi og et feminint twist. Jeg havde oplevet, hvor svært det er at implementere bæredygtighed i et etableret brand, fordi det kræver store omstruktureringer i alt fra produktion til materialevalg. Forretningsideen blev fremlagt for New Nordic Brandhouse, og de var med fra start.

Du nævner selv jeres investor, som har været med fra dag 1. Hvorfor så tidligt?
Det var et meget bevidst valg. Jeg kunne eller ville ikke havde gjort det uden.
Men det er jo ikke bare fordi, du får smidt 5 millioner kr. i hovedet. Du skal kunne forsvare dine budgetter, have styr på dine processer, dækningsgrader osv.
Det var 100% vores forretningsplan, som der er blevet kørt efter fra start til slut.
Men det har givet en mulighed for ikke at starte i en kælder, men tydeligt kunne signalere, at det her er noget, vi virkelig mener.

Var det bevidst, at I var en stor del af f.eks. Copenhagen Fashion Week nærmest fra start?
Ja, helt klart. Det hang sammen med, at vi gennem mit netværk, fik nogle virkelig gode kunder (butikker, red.) på. Det gav ekstra mod til, at vi skulle vise os frem. Så allerede i 2018 havde vi vores første show, som vi brugte en del penge på ift. vi var en nyopstartet virksomhed. Men det har defineret os enormt meget og gjort, at vi har erfaring med at mestre de ting også.

( Siden har Blanche holdt store shows I København i blandt andet Planetariet og Rundetårn. )

Er det bevidst, at I har iscenesat jer så internationalt i jeres udtryk, eller er det kommet efterfølgende?
Helt klart! Alt, hvad vi gjorde og gør er high-end. Derfor tror jeg også, at Blanche både ligner og opfører sig som et mærke, der er ældre end 3,5 år gammel. Folk skal inspireres og have følelsen af, at de skal med på den her rejse. Det er også noget, som jeg har taget med fra Wood Wood.

Er I mere bæredygtige end de andre?
Vi er født med det. De andre skal implementere det i deres “gamle” processer. Det, synes jeg, er en enorm forskel.

Hvor er Blanche om 3 år?
Drømmen er at være det mest innovative feminine demimbrand. Det står ikke til at ændre!
Vi skal fortsat inspirere vores slutbrugere, og alle vores produkter skal være 100% gennemtænkte. Her tænker jeg lige fra produktion, til transport, til pakning osv.

Jeg tror, at vi er vokset mere end hvad den plan i “min skuffe” siger. De folk, som er tæt på mig, siger, at min egen 3-årsplan er “modest”. Men nu må vi se. Jeg har det i øvrigt helt fint med at være “modest” 😉

100% INSPIRERET AF ENTREPRENØRER

Hvordan ser din hverdag ud?
Jeg cykler tidligt ind på kontoret. Jeg elsker at cykle igennem København om morgenen, fra vores hus i Krusemyntegade, som jeg har købt sammen med min kæreste for halvandet års tid siden.
Men som sagt, Jeg er inde ved halv otte-tiden, og gennemgår mine mails og får et overblik over dagen. Jeg arbejder enormt meget. Der er ikke mange timer, hvor jeg ikke tænker på virksomheden. Jeg har en heftig mødekalender, især i salgsperioderne. Så dagene flyver hurtigt afsted. Men det er kun en del af min arbejdspalette.
Jeg har en masse arbejde omkring vores brandposition, design og hvor vi skal flytte os både produkt og brandmæssigt. Så jeg har lange, men gode dage.

Jeg har rigtig meget energi i kroppen, så jeg løber også tit, er ude med venner osv.

Hvor får du din inspiration fra? 

Jeg hører enormt mange podcast. Jeg hører tit “Genstart” på min cykel om morgenen, “How I Built This” with Guy Raz og “99 Invisible”. Bare for at nævne nogle af dem.
Jeg er 100% inspireret af entreprenører.  Jeg er meget inspireret af mennesker, så det er jo overalt fra Instagram til “out there”.

Continued….
Det her bliver ikke det sidste du har læst til Melissa og Blanche på dontt.dk
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

CREATORS