I løbet af 2021 vil Apple tvinge alle apps til at bede brugerne om samtykke. Helt konkret, (…og inden det bliver for nørdet), så betyder det;

Du skal fremover give apps tilladelse til at tracke deres data i dine indstillinger. Det har tidligere været slået fra, men nu skal du selv ind og “aktivere” din tilladelse.

Det raser Facebook over, som har lavet en stor kampagne, der kritiserer Apples kommende ændringer, der ventes at komme sammen med iOS 14.4.

Det forventes nemlig, at langt de fleste brugere vil afvise det samtykke hos Facebook, som har været i stormvejr de seneste par år for brugen af deres data. “Angrebet” fra Apple betyder nemlig, at hvis en webshop får 50% af sin trafik fra et Apple produkt via Facebook/Instagram, så kan de ikke tilpasse annoncer eller være i stand til at tracke annonceeffekterne fra de 50%. 

I et “iPhone land” som Danmark er tallet typisk endnu højere for mange webshops herhjemme. 

Facebooks største (offentlige ) anke i denne sag er ,at denne opdatering vil påvirke millioner af mindre virksomheders evne til at drive deres forretning. Det afviser Apple, som blot mener at de tilbyder brugerne et mere sikkert produkt. Med til historien hører også, at begge giganter er under et stort pres fra myndighederne omkring brugernes data. Facebook fik f.eks. en bøde på 5 mia. dollars i USA for ikke at leve op til en tidligere dom om krænkelser af brugernes privatliv.

  • Her får du et overblik over dramaet og nederst i denne artikel kan du se, hvad det betyder for ejere af webshops.
  • Halfdan Timm, partner i Obsidian giver sin reaktion ( og råd ) i denne artikel. Læs her. 

Store konsekvenser for Facebook

Facebook mener, at denne opdatering vil påvirke de mindre virksomheder. I en stor kampagne, som blandt andet medførte store indrykninger i de største nyhedsmedier, lød det:

”Facebook is speaking up for small businesses. Apple’s new iOS 14 policy will have a harmful impact on many small businesses that are struggling to stay afloat and on the free internet that we all rely on more than ever.”

Det har Facebook selvfølgelig en pointe i, men der er ingen tvivl om, at den kommende opdatering til iOS er et lige så stort problem for Facebook som de virksomheder, der laver størstedelen af omsætningen via deres Facebook annoncer. I ( Alene i Q2 havde Facebook indtægter for 18,3 milliarder dollar – eller 116 milliarder kroner. ) 

Som en del af Facebooks kampagne, har de lavet et indlæg, hvor de fremhæver deres synspunkter i “krigen”.

  • [Apple are] creating a policy — enforced via iOS 14’s AppTrackingTransparency — that’s about profit, not privacy. It will force businesses to turn to subscriptions and other in-app payments for revenue, meaning Apple will profit and many free services will have to start charging or exit the market.
  • [Apple are] hurting small businesses and publishers who are already struggling in a pandemic. These changes will directly affect their ability to use their advertising budgets efficiently and effectively. [Facebook] studies show, without personalized ads powered by their own data, small businesses could see a cut of over 60% of website sales from ads. [Facebook] don’t anticipate the proposed iOS 14 changes to cause a full loss of personalization but rather a move in that direction over the longer term.
  • [Apple are] not playing by their own rules. Apple’s own personalized ad platform isn’t subject to the new iOS 14 policy.
  • [Facebook] disagree with Apple’s approach, yet [Facebook] have no choice but to show their prompt. If [Facebook} don’t, [Facebook will] face retaliation from Apple, which could only further harm the businesses [Facebook] want to support. [Facebook] can’t take that risk.

APPLE: .. give users a choice.

Det har Apple reageret på, og svarede kort, men konkret at; 

[Apple] believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.

Det ved vi allerede nu, at det vil betyde for “dig”?:

1) Ændringerne påvirker både pixel data (som bruges på hjemmesider/webshops) og apps.

2) Attribueringsvinduet forkortes. Det betyder, at hvis du har en webshop, vil du maksimalt kunne tilskrive et køb 7 dage efter en bruger har klikket på en annonce (Indtil nu har vi kunnet tilskrive køb i op til 28 dage, efter brugeren har set eller klikket på en annonce). Det gør at

(Hvad er “Attribuering”? Når vi snakker attribuering i marketing, taler vi om, hvilken handling der har resulteret i et specifikt resultat, og hvor den handling kommer fra.) 

3) Fremover bliver det kun muligt at optimere mod/tracke op til 8 konverteringer pr. pixel på Facebook.


HAR DU LÆST ?

ARKK Copenhagen om deres nye strategi. Læs her.

Mød HEAP. Ny digital pensionsløsning. Læs her.

Mød tvillingerne bag DitUr.dk. Læs her.  

Mød Melissa Bech, som er kvinden bag Blanche. Læs her.