Samtale med Kasper og Mikkel Dissing fra DitUr.dk

Født til skabe sammen?
De to mænd bag Danmarks største multibrand onlineshop for ure hedder Mikkel og Kasper Dissing. De er enæggede tvillinger og født i Højbjerg udenfor Aarhus.
De gik i klasse sammen i folkeskolen, men valgte forskellige linjer både på gymnasiet og universitetet.  Sammen startede de virksomheden DitUr.dk i 2014. I dag, seks år senere, forventer de at sælge ure for 80 millioner kroner alene i år.

Men ambitionerne er meget større! For som tvillingerne på klingende jysk konstaterer:
“Det skal være grobunden til, at vi kan bruge kapital på at komme ud over landets grænser og investere i at kunne vokse endnu mere.”

I dag kan du komme tættere på Mikkel og Kasper Dissing, som er ugens creators på dontt.dk

Creators! 

Denne artikel er en del af dontt.dks serie om landets dygtigste creators.
Vi opsøger modet, til at skabe og drive virksomheder i Danmark.
I vores samtaler formidler vi viden fra de dygtigste, som du kan anvende og bruge nu, men holde af i lang tid.

Hvornår fandt I på at lave en forretning sammen?

Mikkel: “Vi havde et indbyrdes forhold, hvor vi vidste, at vi ville lave noget sammen. Det har vi aldrig været i tvivl om. Men det var nok først i løbet af vores sabbatår før universitetet, at det blev mere konkret og mere seriøst.
Vi ville lave noget, vi var passionerede om, noget der var sjovt, men også noget der kunne blive stort. Det skulle ikke være på hobby niveau.

Vi gik begge 2 meget op i ure. Vi ejede begge et Omega-ur, som vi faktisk var nødt til at sælge, så vi havde råd til depositum til en lejlighed inde i byen. Det satte jo nogle tanker i gang, som f.eks. muligheden for at købe nogle lækre ure til et beløb, hvor alle kan være med.” 

Kasper: “Det er jo nærmest blevet virksomhedens motto “Alle har ret til et ur, der ligner en million uden at koste en.” “Det gav også god mening i forhold til synergieffekt med vores studie. Det er sikkert ikke kun os, der har siddet på skolebænken og tænkt; “Hvad skal vi bruge det her til?” Så det gav ret god mening, at vi kunne bruge teorien i vores egen “butik”.

Hvor meget nåede I at sælge for, inden I gik fuldtid?
Kasper: “I det sidste år, hvor vi også studerede ramte vi en omsætning på 10 millioner kr.”

Hvordan så virksomheden ud, da I solgte for 10 millioner kr.?
Kasper:Vi var kun Mikkel og jeg. Vi havde vores lager og kontor på mit gamle drengeværelse, og varetog alle funktioner selv. Vi havde 300 varenumre (I dag har ditur.dk 4000 forskellige varer). Det er ret vildt at tænke på, at vi kom så langt med så få ressoucer. Men det var også en hektisk tid.”

Mikkel: “Men det var også her, at vi kunne se, at ditur.dk kunne skaleres som forretning.

Hvad er de største forskelle fra dengang til nu?
Kasper: Jamen, hvor skal vi starte. De mest tydelige er, at vi nu har 31 medarbejdere. Vi har vores eget domicil med kontor, butik, showroom og lager. Vores egne roller er naturligt nok, langt mere ledende nu.

Hvor finder I så jeres motivation nu?
Mikkel: “Motivationen har aldrig været “bare” at tjene penge. Det kan man også se på vores resultater (regnskaber red.). Vi har godt kunnet trække mere ud, men har år efter år geninvesteret pengene. Vi har vækstet vores varelager, mere end vi vækster vores omsætning. Så det med at finde motivationen er slet ikke et “issue” for os. Der er så meget mere i os.”

Hvordan ser jeres hverdag ud?
Mikkel: “Vi møder normalt ind omkring kl. 7. Ugen starter lidt atypisk. Vi får et overblik for ugen, men da vi har vores liveudsendelser på Facebook kl. 21.00 hver mandag, så er det en lang dag. Så om mandagen er vi på kontoret fra 7-24. Resten af ugen forsøger vi at komme herfra omkring 17.30, så vi får resten af hverdagen til at hænge sammen med vores kærester, ligesom Kasper også har en lille derhjemme.”

Kasper: “Vi ser faktisk helst, at der ikke er nogen på kontoret efter 17.30. Folk skal hjem, og hygge/spise med venner/familie, og det skal være sundt at arbejde hos DitUr.dk. Det er vigtigt for os begge. Vi er meget rundt i virksomheden i løbet af dagen. Vi har været vant til at lave alt selv, så det er en omstilling for os med 31 medarbejdere nu. Det er vigtigt for os at være meget synlige overalt i virksomheden. Vores medarbejdere skal vide, at de altid kan regne med os.”

"Vi opfinder ikke nødvendigvis den dybe tallerken. Vi kigger en masse på andre. Hvis vi ser noget fedt, så forsørger vi at lave vores version af det. Det er både på content og strategidelen."

Mikkel Dissing (Tv.)

FORSKELLIGE ANSVARSOMRÅDER

I har samme titel som direktør. Hvordan er fordelingen mellem jer?

Mikkel:
“Vi går ikke så meget op i titler, men man kunne godt dele formelt mere op. Vi har selvfølgelig forskellige ansvarsområder, men husk på, at vi fra start var fælles om alt. Så det er meget naturligt for os at sparre omkring opgaverne. Vi siger tingene ærligt til hinanden, hvilket både er med til at udfordre, men også at sparre omkring tingene.”

Kasper:
“Vi pakker ikke tingene ind overfor hinanden. Vi er bundærlige overfor hinanden, og kalder en spade for en spade. Men i dagligheden har vi selvfølgelig ansvarsområder, som Mikkel siger. Et eksempel er, at jeg har et større ansvar indenfor f.eks. rekruttering og vores personale generelt, mens Mikkel bruger mere tid på produktudvikling.”

Hvor får I ny inspiration fra til arbejdet?

Mikkel:
“Godt spørgsmål. Vi er måske lidt “kedelige jyske”. Vi opfinder ikke nødvendigvis den dybe tallerken. Vi kigger en masse på andre. Hvis vi ser noget fedt, så forsørger vi at lave vores version af det. Det er både på content og strategidelen.
Vi har aldrig været for fine til både at blive inspireret af danske og udenlandske webshops.”

Kasper:
“Der er ingen tvivl om, at det er blevet nemmere at få inspiration i dag, hvor vi er flere “hoveder” til at udfordre status quo og komme med idéer. Generelt er det ofte gennem andre, at jeg henter min inspiration. Det kan være venner, familie eller kollegaer. Derudover er det klart, at vi kigger mod de store danske, såsom Coolshop og Unisport, samt de andre deltagere fra Løvens Hule, der går gennem den sammen rejse som os.”

Hvornår gør I jer allermest umage?
Mikkel: “Det er vi selvfølgelig meget bevidste om, og jeg skal nok vende tilbage til svaret. Men for os handler det også om at være tilstede i nuet, at være der for vores kunder og hele tiden eksekvere på vores opgaver.”

Kasper: “Helt enig. Et godt eksempel er, at når vi får nye varer hjem, skynder vi os at oprette dem i shoppen, få dem “skudt” ud, og så snart vi kan se, hvor der er størst interesse, gør vi os umage. Man kan sige, at vi lader dataen (vores kunder) afgøre, hvilke produkter vi skal gøre mest ud af at præsentere.”

Mikkel: “Men der, hvor vi gør os allermest umage, og hvor vi aldrig går på kompromis, er vores sortimentudvælgelse. Det er det sted, hvor vi altid skal være skarpest. Folk skal både kunne finde de traditionelle brands, men også de små/nye. Det gælder også vores egen produktion.”

“Umage er et mega godt ord, og jeg elsker jeres (dontt.dk, red.) fokus på det. Men det er naivt, at tro på, at man kan gøre sig umage med ALT i en iværksættervirksomhed. Der er altså run på, og nogen ting skal gøres med en vis fart.”


LØVENS HULE

Det er næppe gået din næse forbi, at ditur.dk var med i DR-programmet Løvens Hule i starten af året. De endte med en investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard der hver især fik 7,5 procent af DitUr.dk for 600.000 kroner.

Samme aften som programmet blev vist på DR1, gik webshoppen ned, fordi der var mere trafik end serveren kunne klare.

Kasper fortæller om oplevelsen:
“Det var både frustrerende og hårdt. Der var simpelthen det vildeste run på vores servere. Det var væsentligt mere end vi havde estimeret med og turde håbe på. Jeg følte det lidt som om, at vi bare havde 8000 mennesker, der stod og bankede på for at komme ind i vores ‘butik’, men jeg kunne ikke få døren op i to timer, da døren var blokeret. Det er da bare virkelig frustrerende. Men det var selvfølgelig også en stor oplevelse, og noget vi har lært meget af.”

Man forstår da også det skæve smil fra Kasper. Fra kl. 22.30-24.00 solgte DitUr.dk det samme, som de gjorde på en uge dengang.

Mikkel supplerer da også:
“Vi er også overvældet over den mængde ordrer, vi har fået i dag indtil videre, så forhåbentlig fortsætter det bare på den måde. Desuden er der også virkelig mange, der har skrevet beskeder til os om, hvor seje vi var på tv, og det betyder meget.”

continued….

Du kan de næste uger læse mere om DitUr.dk, hvor vi blandt andet går tæt på deres nye eventyr på det norske marked…

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.