Virksomheder bruger flere og flere penge på digital markedsføring. En af mest skarpeste og bedst opdaterede folk herhjemme hedder Halfdan Timm. Halfdan Timm er Partner hos Obsidian Digital, som efter kun 4 år allerede har over 200 kunder og omsætter i år for mindst 30 millioner.
Udover hans partnerrolle er Halfdan Timm forfatter til en bog om sociale medier, far til 2 og uddannet jurist.
Mød Halfdan Timm til en creator snak på dontt.dk om Obsidian, ham selv og hans dagligdag.
Virksomheden Obsidian hjælper E-commerce, B2B og offentlige institutioner med strategi og eksekvering gennem marketingkanaler som Google, Facebook, LinkedIn, Amazon, E-mail og Lean Marketing Automation. Med baggrund i 10 års erfaring fra kundesiden, har Obsidian valgt at specialisere sig i performance marketing og som de selv udtrykker det: "Skabe et bureau, som vi selv ville have valgt."
Virksomheden er stiftet af de nuværende ejere: Emil Ignatzi Reinholdt, Jacob Mohr Eldon, Sasa Kovacevic og Halfdan Timm.
Hvor er Obsidian som virksomhed i dag?
Vi har eksisteret i 4 år, og på de 4 år er vi gået fra 4 personer til 50+. Nu kan vi se, at vi skal tage det næste store skridt. Der sker enormt meget både med vores medarbejdere og vores kunder. Der er en positiv udvikling. Den gennemsnitlige kunde bliver større, og den udvikling er ret interessant. Derfor er vi nødt til at skulle innovere os ind på nye områder. Vores kerne er performance markedsføring (Facebook ads, Google ads osv.). Men vi har en stor efterspørgsel på andre ydelser. Det er altså nu, at vi skal bevise, vi kan nå til næste trin, eller forblive hvor vi er.
Det er, hvor virksomheden er, her og nu. Men vi vil gerne op og tage opgaver som de store mediebureauer og reklamebureauer. De har opgaver, som de ikke burde have. Dem vil vi gerne tage fra dem. De store mediebureauer bliver valgt, fordi de er store og det sikre valg. Ingen blev nogensinde fyret for at vælge IBM og McKinsey – sådan er det også lidt med marketing. Men de store mediebureauer er født ud af et andet landskab kendetegnet med black boxes, manglende interesse-alignment, brand først og performance sekundært, og det er nogle af de ting, vi prøver at gøre op med. Vi spiller med og ikke mod vores kunder. De ejer fx selv deres data og har 100 % transparens i alt, hvad vi gør.
Hvilken type bureau er I egentlig?
Den tekniske betegnelse er vel “performance marketingbureau”, men der synes jeg også, vi bevæger os udover efterhånden. Så et Marketingbureau eller et Vækstbureau, forbi vi hjælper vores kunder med at få kunder via digital markedsføring.
"Vi vil gerne være dobbelt så store. Vi kan se potentialet er til det."
Halfdan Timm om Obsidians 3 års plan.
Hvor ser du jer henne om 3 år?
Vi vil gerne være dobbelt så store. Vi kan se, at potentialet er til det, og vi føler os meget heldige over at være i den her position. Vi har forudsætningerne for at være ligeså aggressive de næste 4 år, som vi har været de første 4 år. Så det er vores klare målsætning.
Hvor ligger “udlandet” i de planer?
Det er faktisk meget interessant. Vi arbejder stort set kun med danske kunder, men over halvdelen af annoncebudgetterne, vi arbejder med, er i udlandet. Så tanken er der bestemt. Men vi håndterer stadig så lille en del af det samlede danske annoncebudget. Så der er masser af potentiale i Danmark stadig. Når vi skal “ud”, for det skal vi på et tidspunkt, skal det også gøres ordentligt. Det bliver med et stærkt team, kontor i landet osv. Det kommer til at blive en stor investering.
Kontoret: Obsidian og Halfdan Timm har kontor på 4 & 7 etage i kontorbygningerne i PARKEN.
Hvem er Halfdan?
Her i Obsidian er jeg “bare” Partner. Jeg har ikke længere en formel titel, men er der i virksomheden, hvor det giver mening. Men primært arbejder jeg i 3 spor. Jeg starter en del projekter/kundeforløb i gang. Jeg bruger meget tid på rekrutteringen internt i virksomheden, og så har jeg påtaget mig den opgave, at folk skal lære os at kende.
Privat er jeg netop flyttet til Silkeborg med min kone og børn. Vi har boet i København de sidste år, men hun ville gerne tilbage til familie og venner. Jeg ville faktisk helst være blevet i København, så vi har lavet en god aftale. Jeg har 2-3 dage i København, hvor jeg har 3 døgn her i PARKEN (Obsidians kontor), hvor jeg virkelig får lavet meget. De dage skaber fundamentet for en god arbejdsuge for mig, så familielivet også kan fungere.
Hvor får du din inspiration fra?
I høj grad fra vores kunder. Det er der ingen tvivl om. Men jeg får også en del inspiration fra Twitter, som er det sociale medie, jeg selv bruger mest. Der er så mange spændende personer i verden, så der er masser af inspiration at hente. Men jeg lytter også til en del podcast.
"Vi vil gerne sætte en højere standard i vores branche, så det vil slet ikke harmonere med en 4 dages arbejdsuge."
Halfdan Timm
3 HURTIGE:
Er der en 4 dages arbejdsuge på vej i Obsidian?
Nej, det er der bestemt ikke. Men jeg tror heller ikke, at det er efterspurgt herinde. Vi vil gerne sætte en højere standard i vores branche, så det vil slet ikke harmonere med en 4 dages arbejdsuge. Vi ville ikke tiltrække de folk, vi gerne vil have, hvis vi har en 4 dages arbejdsuge. Vi tilbyder mere en karriere end “blot” et job.
Hvad er dine vigtigste teknologiske værktøjer?
Vi har hele tiden været en digital virksomhed. Vi har skaleret vores infrastruktur med nogle nøgleprogrammer, herunder:
- Slack til intern kommunikation (både tekst, kald og videokald)
- Podio til opgavestyring
- Trello til tidsregistrering
- Loom til at lave små videoer til både kunder, kollegaer o.lign.
Kort tid efter dette interview, så opkøbte Obsidian deres første bureau. I følge vores oplysninger, så havde de den store pengepung fremme, da man købte det odenseanske SEO-bureau Bondtofte & Co. Det kan du læse mere om her.