Danmark har de seneste år imponeret på den internationale techscene med flere innovative platforme. I går blev en ny lanceret. Virksomheden hedder Franklin og er en bankløsning til e-commerce virksomheder. Med et stærkt sammensat team, er ambitionerne globale og Franklin har allerede hentet deres første investering.

Bag virksomheden står den 31-årige Nikolaj Bomann Mertz, som selv har en baggrund indenfor e-commerce. Vi var med under lanceringen og talte efterfølgende med Nikolaj.
Her kan du blive klogere på Franklin og hvorfor deres ambitioner er så store.

Hvorfor hedder de Franklin?

Nikolaj Bomann Mertz: ”Vi valgte navnet Franklin, som et symbol på tillid og økonomisk visdom.
Det refererer også til Benjamin Franklin, som er et ikon på 100-dollar-sedlen."


Nikolaj Bomann Mertz, CEO & Co-founder, Franklin


Nikolaj, i går har I annonceret FRANKLIN. Hvilken virksomhed er I?

“Vi kalder os selv for en bankløsning/platform til e-commerce virksomheder. Helt lavpraktisk, så får vores kunder et betalingskort, som de kan bruge i deres onlinemarkedsføring. Her løser vi det grundlæggende problem, at mange virksomheder oplever at få “maxet” deres kort ud, i takt med man skalerer sin forretning. Alle der har siddet med den opgave er vist enige om, at betalingskort fra klassiske banker ikke er lavet til e-com virksomheder.

Men Franklin løser også en række andre udfordringer. Vi har bygget integrationer til alle tænkelige platforme som e-commerce virksomheder typisk bruger. Helt konkret kan du trække alle tænkelige tal/matrix ud fra  f.eks. Shopify, Google Ads, Meta Ads osv. Du kan endda trække tal ud fra markedspladser ala Amazon, hvis du bruger det.

Det giver et overblik, som du kan handle på i din forretningsudvikling. Men det sparer dig også for en masse tid i din afrapportering/bogføring. Alle tal, kvitteringer osv. kan hentes direkte ned og sendes til bogføring. I dag bruger man alt for mange manuelle timer på det.”

Der var en masse “busy work”. Altså arbejde som bare tager tid, men ikke skaber værdi for forretningen.

Hvordan kom du på ideen?

“Det kommer fra min egen tid som CMO i en række virksomheder. Jeg sad selv i en start-up, hvor vi måske startede med at bruge 30.000 kr. om måneden. I vores vækstrejse kom vi op på, at bruge en million kroner i flere måneder i annoncespend. Her oplevede jeg alle de problematikker som jeg nævnte før. Det var alt fra blokerede kort, spærrede annoncekonti og et stort rapporteringsarbejde. Der var en masse “busy work”. Altså arbejde som bare tager tid, men ikke skaber værdi for forretningen. Det problem løser Franklin. Så ideen er taget direkte fra virkeligheden.”

Hvem står bag?

“I vores daglige core-team er vi en god blanding af folk med erfaring indenfor fintech, bred teknologi og så marketing/e-com. Blandt andet fra bureaubranchen. Så vi har et stærkt kendskab til alle typer kunder på det danske marked.

Vi har allerede rejst 2,5 mio. kr. i en “angel invest runde”. Så vi har en række investorer, der tror på os. De kommer med samme baggrund og køber ind i både vores problemstilling og løsning.

Derudover har vi en global samarbejdspartner i Nium. De har har europæisk hovedkontor i London. De står for alle licenser og vores infrastruktur. Det har været vigtigt for os, at finde en stærk samarbejdspartner, der kan sikre globale muligheder og en sikkerhed/tryghed for vores kunder.”

Franklin

Johan Frølich (tv.), Peter Klit og Nikolaj Bomann Mertz (th.)

Hvordan er det blevet modtaget?

“Vi havde virkelig en travl dag i går. (Mandag d. 19 feb.) Vi blev “lagt ned” af dejlige beskeder. Det var både fra venner og netværk. Men vi fik også mange henvendelser fra virksomheder, som gerne ville høre mere. Det hele varmer. Jeg er så taknemmelig for dagen, og glæder mig over, at vi endelig er i markedet. Det har været svært at skulle holde “hemmeligt” det sidste halve år.”

Hvem er produktet skabt for?

“Onlineforretninger og webshops. Der er ingen grænser for hvor meget du skal bruge på marketing, men vi ser et rigtig godt fit, når folk bruger over 100.000 kr. om måneden. Franklin koster kun 50 EURU om måneden, så prismæssigt er vi til for alle. Men du kan faktisk tjene penge på at bruge os, hvis du bruger fra 70.000 kr. i spend. Vi kan nemlig give 0,5% i cashback til alle vores kunder. Som kortudsteder, får vi den procent, en forhandler (eks. annonceplatforme som Google/Meta/etc.) betaler for at tage i mod betalingskort. De fleste banker stikker det gebyr direkte i lommen. Vi vælger at dele det med vores kunder.”

UK er oplagt for os

Hvis vi kigger lidt frem. Hvad er ambitionerne så?

“Her og nu handler det om at få et godt fodfæste i Danmark. Danmark er et godt land at teste. Vi har en høj standard indenfor e-commerce og mange dygtige virksomheder. 

Men det er klart, at vi har et globalt sigte med de partnere vi har i ryggen. Det er allerede besluttet, at vores næste marked er UK. Der er ingen sprogbarriere og vi har allerede et netværk i landet. Jeg har tidligere boet i London og vores partner har som sagt europæisk hovedkontor der.”


dontt.dk følger op med et større interview med Nikolaj. Senere på måneden er han med i formatet “ugens creator”.


Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.