Samtale med Hermann Haraldsson, CEO og Co-founder, Boozt

Fra stort set ingenting har Boozt de sidste 12 år udviklet sig til at blive en profitabel milliardvirksomhed, der er børsnoteret i både Stockholm og København. I sidste uge fortalte Boozt, at de havde solgt varer for over 5 Mia. kr., og dermed nåede en vækst på 15 % i et hårdt presset marked.

Dagen efter den børsmeddelelse, havde vi en aftale med Hermann Haraldsson, som har været med hele vejen. Det blev til en snak om regnskabet, værdier og hvordan Boozt er blevet hele nordens stormagasin på nettet.

Hermann Haraldsson er ugens creator på dontt.dk.


Hermann Haraldsson

Hermann Haraldsson, CEO og Co-founder, Boozt


Lad os starte med, hvor du sluttede dagen i går! I har fremlagt regnskab for 2023. Det ser jo godt ud. Men hvilke ord vil du sætte på 2023 for Boozt?

“Det endte jo med at blive et rigtig godt år. For året startede lidt drøjt. Så det er især 2. halvår, som gik virkelig godt. Vi havde en ekstrem flot periode omkring Black Friday og hele julesalget. Det var som om, at folk ventede lidt med at købe ind. Vi er stedet med et godt udvalg, mange kategorier, fornuftige priser og du får det hurtigt leveret. Det var opskriften. Det virker lidt banalt, men det er sværere at eksekvere på end som så. Vores marketingmaskine er meget stærk med dygtige folk, der løber ekstremt stærkt. I alle afdelinger kender folk deres rolle. Det er vigtigt for mig at nævne vores medarbejdere på et spørgsmål om, hvorfor det går os godt. Vi har mange folk, der har været med i lang tid. Så alle kender deres rolle og har den frihed, som de behøver, for at løse deres opgaver.”

Så hvis du skulle sætte et par ord på jeres vækst i 2023?

“Vi har ikke nogen issues. Vi har ikke noget, der skal fixes. Vores set-up er enormt stærkt og virker. Så vi kan bruge tiden på at levere en god service og udvikle os. Det har været en stor konkurrencefordel. Vi er blevet det her store nordiske stormagasin på nettet, som rigtig mange kender og bruger. Det er en unik position, som vi hver eneste dag fortsat vil gøre os fortjent til.”

“Godt købmandsskab holder stadig"

Hermann Haraldsson Jon Nedza

Du nævner “stormagasin på nettet” tankegangen. Kan man sige, at væksten også har ligget I, at I har udvidet jeres kategorier/fået mange flere varer?

“I høj grad. De to sidste kategorier, som vi har fået på, er “Beauty” og “Home”. I 2023 var 60 % af vores omsætning mode. Dvs. 40 % af vores samlede omsætning kommer fra nyere kategorier.
Et andet eksempel er, at 65% af alt salg i kategorierne home og beauty er ved kombinerede indkøbskurve med varer fra flere kategorier.. Så du kan godt regne ud, at det har været en vigtig ting for os at udvide. Det har gjort os mere robuste.”

Der er nogle modebrands, som har kæmpet hårdt for det i 2023. Har det egentlig været en fordel for jer? I er jo købestærke.

“Mange brands bruger også markedspladser. Her er der mange, der er begyndt at finde ud af, at de simpelthen ikke tjener penge på det. Der er for mange, der skal have kommission i det regnestykke. Her vil vi gerne være den “safe harbour”. Vi har kunderne, og vi køber varerne direkte af brandet. Der er ingen mellemregninger og hjælper også på likviditeten for brands. Når det så er sagt, er vi jo også købmænd. Når vi køber stort ind, vil vi også have en god pris. Sådan er det. Det er egentlig ikke så meget anderledes end jeg lærte på Handelshøjskolen i 80’erne og du lærte i 2010’erne.” 🙂

Hermann Haraldsson

“Det var ikke en mulighed at give op"

Nu skal vi ikke ridse hele jeres historie op. Den er velbeskrevet. Men er der nogle bestemte ting, du vil fremhæve?

“Det allervigtigste er, at vi har formået at beholde en masse af vores gode folk. Det har simpelthen været så stor en styrke for os. Jeg tror, at det har været det vigtigste for virksomheden.

Hvis jeg skal nævne en milestone, skal vi tilbage til 2015. Her fik vi vores investering fra Sampension og Friheden Invest. Der vidste vi, at vi ikke ville gå konkurs. Den usikkerhed var en del af hverdagen før det. Der var så mange op og nedture. Vi er jo mange, der har satset vores personlige formue og i øvrigt stadig har meget på spil. Dermed sætter du dig selv i en situation, hvor det at give op bare ikke er en mulighed. Du er nødt til at fortsætte, ellers er du færdig. Det er ret vildt.

Siden 2016 har vi været profitable, og så er det selvfølgelig værd at nævne, at vi i 2019 blev børsnoteret. Der fik vi en del frihed. Men I det opsving var vi stadig relativt forsigtige. Det er vi blevet belønnet for. Jeg er på ingen måde religiøs, men det er, som om en eller anden har holdt hånden over os. Vi er blevet forskånet for mange dårlige beslutninger. Så jeg tror også, at vi har haft en portion held. Men hvis man ikke står op om morgenen og opsøger det, er du helt sikkert aldrig heldig.”

"De nordiske værdier"

Hermann Haraldsson

Er der nogen værdier, som I har taget med jer altid?

“Vores værdier er jo baseret på nogle generelle nordiske værdier. Tillid, frihed og ansvar. Vi har aldrig haft råd til at ansatte så mange mennesker. Vi har dermed været nødt til at stole på folk. Vi tror ikke på micro management. Du har en stor frihed i dit arbejde, så længe du varetager Boozt’ interesser. Der kom ansvaret ind i det. Samtidig har vi også gået op i, at man ikke bare passer sit eget job. For mig er det en stor værdi, at alle går op i om dine kollegaer har det godt og hvis der er noget som ikke fungerer, så hjælper du med at fixe det. Den kultur er blevet rodfæstet her. Det er også et godt middel mod magelighed, som er noget af det værste, der kan opstå i en virksomhed. Der er en ny “kamp” hver dag.”

"Jeg er drevet af vores ambitiøse valg"

I en e-com verden, er I snart halv-gamle som virksomhed. I har i hvertfald været i gamet længe. Hvor bliver du med at finde dit “drive”?

“Vi har sat nogle ambitiøse valg. Dem kan jeg godt lide at opfylde. Det er jeg meget drevet af. Jeg kommer aldrig til at spille golf en hel dag. En ren bestyrelseskarriere ligger mig også fjernt. Jeg kan godt lide at have fingrene nede i sovsen. Samtidig med de ting, arbejder jeg sammen med en masse søde og dygtige mennesker. Så jeg skal på ingen måder lede efter mit drive. Det kommer helt naturligt.”

Hermann Haraldsson

Hvem er du selv inspireret af?

“Det lyder måske lidt “cheasy”, men jeg bliver mest imponeret over de mennesker, jeg er sammen med til daglig. Jeg ved ikke, om du ved det. Men grundlæggende er jeg faktisk en meget genert person. Jeg er virkelig dårlig til receptioner og netværksarrangementer. Der er min kone meget bedre, så jeg prøver at slæbe hende med. Derudover har jeg altid gang i en bog. Det får jeg meget inspiration af. Jeg elsker skønlitteratur og historie. Men senest læste jeg Elon Musk’ bog. Man kan sige meget om ham, men hold da op det er spændende. Manden har jo ændret verden på den vildeste måde. Han kom fra basalt set ikke at have en krone til at være en af verdens rigeste. Hvis jeg skal anbefale en anden inspirerende bog, så er det med filosoffen Nassim Taleb. Den hedder Black Swan. Bogen forklarer, alt vi ved, om det vi ikke ved, samtidig med at den indeholder en række simple tricks til at håndtere sorte svaner og vende dem til din fordel.”

"Jeg har altid gang i en bog"

Hvordan ser din dag ud?

“For at min dag skal fungere, er jeg nødt til at have nogle faste rammer. Jeg har meget selvdisciplin. Det er noget, jeg har taget med mig fra Herlufsholm. Jeg står op kl. 5.00 hver dag og hopper i sportstøjet. Jeg starter med en kop kaffe og tænder for computeren. Her orienterer jeg mig om vores salgstal, og om der er kommet nogle mails ind. Det betragter jeg egentlig som ren hygge. Derefter tager jeg ud og løber i skoven i Vedbæk, hvor vi bor. Derefter kører jeg til vores hovedkontor i Hyllie i Sverige. De bedste dage er, hvor jeg ikke har et eneste møde, og har en masse tid til folk i vores organisation. Derfor holder jeg heller aldrig frokostmøder. Vi har altid haft travlt. Så bliver man god til at prioritere sin tid.”


Vi glæder os til at følge Hermann og Boozt videre færd. Følg med her på dontt.dk


Nysgerrig på mere?

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.