Samtale med Jacob Lauesen, Direktør, F.C København.

Traditionen tro, har vi mødt F.C. København-direktøren op til “sæsonstart” efter en lang vinterferie. Der venter et år med historiske partneraftaler, første kvindekamp og nye kommercielle internationale ambitioner. På trods af kalenderen kun skriver februar, så dufter der allerede af topfodbold i og omkring PARKEN i København. Lige om hjørnet venter nemlig kampene mod giganterne fra Manchester City og kampen for at genvinde sit 3. mesterskab i træk.


Jacob Lauesen

Jacob Lauesen, Direktør, F.C København.


Jacob Lauesen, så sidder vi her igen. Godt i gang med det nye år. Braget mod Manchester City er første opgave. Men lad os lige kigge lidt tilbage. Hvilket år har 2023 været for F.C. København?

“Hvis vi starter helt oppe i helikopteren, er det første hele år med vores nye strategi. Så er der ingen tvivl om, at vi har bokset over vores egen vægtklasse. Det gælder på banen, på kontoret og på tribunen. Sportsligt er vi i 1/8-dels finale i Champions League. Vi har landet nogle store og vigtige partnerskaber og så er det mere reglen end undtagelsen, at PARKEN er udsolgt. For blot at nævne 3 overordnede ting.”

København som by fyldte rigtig meget i hele vores dialog med Adidas' globale team

Du nævner selv de 3 partnerskaber. I vores egen lille research, er det ekstremt sjældent, at man ser så forbedrede aftaler som jeres med eksisterende partnere.

“Ja, det er rigtigt. Når de 3 partnerskaber med Carlsberg, Unibet og Adidas udløber næste gang, kommer vi op på over 50 års anciennitet for de tre. Det er jo uhørt i moderne sport. I hvertfald i en gruppe af 3. Så vi kender hinanden rigtig godt. Men som du rigtigt nok siger, er det jo ikke “bare” gentegninger. Der er lagt rigtig meget ekstra værdi ind i aftalerne.

Ved forrige aftale med Carlsberg havde vi 600.000 besøgende i PARKEN om året. I 2023 havde vi 1,2 millioner. Så vi sælger selvfølgelig meget mere i boderne. Vi sælger også 4 gange så mange Adidas spilletrøjer nu end ved forrige aftalte. Derfor var det også et krav til Adidas, at vi skulle have en global indrangering. Det er helt unikt, at vi er kommet i det selskab. Det er både klubbens og fansenes fortjeneste, men det er også, fordi København er verdens fedeste by. Med al respekt for PSV, så tror jeg altså ikke, at der er så mange turistguides, der går til Eindhoven. København som by fyldte rigtig meget i hele vores dialog med Adidas’ globale team.

Det samme kan man sige om Carlsberg. Vi er vildt stolte over, at der nu bliver brygget en øl til klubben, som du også vil kunne finde på restauranter/barer ude i byen.”

På det kommercielle område er vi blevet en hybrid mellem fodboldklub, en tv-kanal og et reklamebureau

Champions League

Foto: Frederik Valentin

Nu har du siddet i direktør-stolen i 2 år. Føler du, at du har sat “dit hold” nu?

“Det korte svar er ja, vi har et utroligt stærkt hold omkring det kommercielle og operationelle som jeg er meget stolt af og tryg ved. Derudover så er det vigtigt at sige at det hele vejen rundt at alle medarbejdere har været med til at løfte den her klub til noget, vi aldrig har været før. Men vi er jo lykkedes med nogen af de ting, som vi to har talt om tidligere. På det kommercielle område er vi blevet en hybrid mellem fodboldklub, en tv-kanal og et reklamebureau. Men det er også det, som markedet efterspørger. Fodbold vil altid være vores primære vare, men vi ved godt, hvad der skal til for at udvikle os internationalt. I Danmark får vi ikke de samme TV-penge som andre steder. Også steder som vi nu sammenligner os med. Det betyder også, at vi skal blive ved med at være de mest innovative og hele tiden have øjenene op for udviklingen/muligheder. Her er vores bedste bud København. Hvordan udnytter vi det endnu mere, at vi er fra verdens by. Tidligere kom der måske 30-40 fra udlandet for at se F.C. København. Nu er det ikke unormalt, at der f.eks. kommer 1000 for at se en Viborg kamp. Det siger alt om byens potentiale.”

Du nævnte selv den hybrid i er rent kommercielt. I har flyttet en del af jeres videoindhold fra YouTube til jeres egen kanal. Her skal man have et abonnement for at kunne se det hele. Hvordan er det gået?

“Først og fremmest er det vigtigt at sige, at FCK+ produktet er meget mere end det. Vi har også mange fans, der ikke har sæsonkort, men som stadig kommer i PARKEN relativt ofte. Derfor er det lavet som en kombination af billetadgang, hvor du får en lille forlomme til at købe de billetter, der kommer retur fra sæsonkortholdere fra kamp til kamp, og så er der et content abonnement. DDet har over 10.000 købt sig adgang til allerede. Oveni det tal, har vi 23.000 der har adgang vi deres sæsonkort eller abonnement. Dertil har vi jo også en del gratis indhold, så vi er 50.000 aktive brugere om måneden på FCK+. Det, synes vi, er mange. Vi er langt tættere på vores brugere i vores eget univers. Så en visning er mere værd for alle, end på f.eks. YouTube, hvor vi ikke udgiver så meget mere. Men samlet set, bruger vi stadig sociale medier rigtig meget. Vi har masser af indhold/historier, som vi gerne vil have bredt ud. Man kan sige, at vi er blevet endnu mere bevidste om at lave det rette indhold til den rette platform.”

Vil det sige, at beslutningen ikke har noget at gøre med frygten for at blive afhængige af store techgiganters algoritme? Det ser vi jo store mediehuse i Danmark lide under.

“Jeg deler 100 % din pointe. Vi gider ikke betale store techselskaber, for at snakke med folk vi kender. Men det er meget fair, og vi har ikke noget imod at betale, for at få adgang til folk vi ikke har en tæt relation med.”

Det bliver historisk for 2024. Det glemmer vi aldrig!

2024 starter jo med et brag for jer. Men hvis vi ser lidt længere frem. Hvad er det så for et år (2024), F.C. København ser ind i?

“2023 og 2024 var ret velbeskrevet i vores strategiplan. Så til vi beslutter os for andet, er det den, vi kører videre med. Men det er klart, at PC og jeg bruger en del energi på diskutere, hvordan vi skal agere, når man er så meget foran sin egen strategi. Her kan man jo vælge en af tre modeller. Man kan lette foden på speederen, man kan holde den eller man kan trykke lidt hårdere. Lette foden? Det kan du godt glemme. Men det vil jo være helt fair at køre videre på den i forvejen meget ambitiøse strategi. Men vi sidder da i øjeblikket og kigger på et “notch up”. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Så det er det strategiske svar.

For hvis jeg skal pege på ting, som vi historisk også vil huske 2024 for, er det, at F.C. København spiller sin første kvindekamp. Det bliver et kæmpe highlight.”

Ja, du nævner netop kvindeholdet. Hvor stor en streg i regningen var det for dig, at I skal starte i 2. division?

“Jeg vælger at se positivt på det. Om 1,5 års tid skal vi forhåbentligt fejre F.C. Københavns første oprykning nogensinde. Jeg mærker ikke en dæmpet interesse på det kommercielle område, fordi vi skal starte længere nede, end vi måske håbede på. Det bliver et stykke F.C. København historie, som vi endelig får sat gang i. At vi så starter, hvor vi gør. Sådan er det. DBU havde selv beskrevet en mulighed. Vi spurgte til, om den fandtes. Det gjorde den så ikke. Det lever vi med, og du kommer ikke til at høre noget brok fra mig. Jeg er sikker på, vi nok skal få fyldt pokalskabet op alligevel der også.”

Champions League

Jeg vil elske at gå ind i en Adidas butik i Toyko og købe en FCK-trøje.

Og her til sidst! En lille “forudsigelse” (nok mere en indsigt i året). Forrige år nævnte du kvindeholdet. (Læs her.) Sidste år var det, at der ville komme over 1 million gæster i PARKEN (Læs her.). Hvad er læserens bolsje i år? 🙂

“Heh. Jeg ser det mere som en del af en god snak, som bliver til virkelighed. Det var ved jer først, at jeg nævnte kvindeholdet, og det var ret vildt, at det endte med 1,2 mio. gæster i PARKEN. Men noget af det, som kommer til at fylde mere, er, hvordan vi vil se F.C. København mere internationalt. Men det er også en naturlig udvikling af det, vi har gang i. Det beror blandt andet meget på den her Adidas aftale. Jeg vil elske at gå ind i en Adidas butik i Toyko og købe en FCK-trøje. Det er en kombination af, at vi er blevet et Champions League hold og at København er verdens fedeste by  – det er helt unikt. Så vi mærker en kæmpe efterspørgsel på alle parametre fra udlandet. Det er noget, som alle københavnere kan være stolte over. Adidas har ikke Danmark som et fokusland, de har København som en fokusby.”


Nysgerrig på mere?

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.