Om få uger præsenterer F.C. København (PSE) formentlig et historisk stort millionoverskud. Udover Champions League-penge og “Viktor Kristiansen pund”, gemmer der sig en stor kommerciel vækst. Hvor stor afslører koncerten førHovedarkitekten bag dette er direktør Jacob Lauesen. Han har nu siddet i direktør-stolen i et år for hovedstadsklubben.

I den forbindelse mødte vi ham – traditionen tro – lige før sæsonstart i PARKEN.

(Jacob har tidligere været kommerciel direktør og marketingdirektør, men overtog den øverste post, da Lars Bo Jeppesen stoppede.)

"Jeg siger ikke, at det er et opgør med arrogancen, men mere en snak om hvilken konge man være, når man er et kongebrand som F.C. København. Her vil vi gerne være rollemodellen."

Jacob, Der er bred enighed om, at du har haft et godt første år som direktør i FCK/PSE. Hvad er du mest stolt over selv?

“Man kan diskutere, om det er ydmyghed, men jeg er meget sjældent den rigtige til at vurdere min egen præstation. Men strategilanceringen betyder meget for mig. Det gør den, fordi det er svært. Det er svært at få en organisation med, samtidig med at du fanger en bestyrelse og ejerkreds. Det, synes jeg, er lykkedes her. Alle har vist et utroligt commitment. Det er lettere sagt end gjort. Vi er endt et ekstremt ambitiøst sted, som også er realistisk. Det er præcis der, du gerne vil ligge som virksomhed. Der, hvor du hele tiden skal have sult for at lykkes, men hvor det hele tiden er muligt.

Derudover er der nogle vigtige underliggende valg i vores strategi, som også er modige i forhold til tidligere valg i F.C. København. Jeg siger ikke, at det er et opgør med arrogancen, men mere en snak om hvilken konge skal man være, når man er et kongebrand som F.C. København. Her vil vi gerne være rollemodellen. Det er nemt at sige, men jeg synes, at vi har gjort det. Jeg bliver også nødt til at nævne vores tilskueresnit igen.

Vi ender kalenderåret med et snit på lige omkring 27.000 tilskuere. Det er en vild vækst, men hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg, at vi på det punkt “spiller til par”. Til slut vil jeg fremhæve mit samarbejde med PC. (Peter Christiansen, sportsdirektør i F.C. København.) Han har virkelig budt ind i vores strategiproces som helhed. Der er kommet en større samling på F.C. København, så vi ikke “bare” har en kommerciel strategi og en sportslig.”

"Oplevelsen skal blive bedre, for så går fansene gladere hjem, og vi tjener flere penge."

Hvad er du drevet af i jobbet? Har det flyttet sig? 

“Jamen, for at svare på det, skal man nok gå et år tilbage, da vi talte om jeg var den rigtige til jobbet. Hvad er det for en profil, man ønsker? Man kan jo gå mange veje, når man skal ansætte en direktør her. Min analyse var, at F.C. København de sidste år har haft en del “gartnere”, som har vedligeholdt. Hvis det var det man ønskede, var jeg nok ikke den mest oplagte profil. Man skulle ønske, at F.C. København skulle ind på et virkeligt udviklingsspor.

Der var så mange åbenlyse projekter, som gavner alle. Oplevelsen skal blive bedre, for så går fansene gladere hjem, og vi tjener flere penge. Der er ingen konflikter på den rejse, blot for at nævne et eksempel. Så tilbage til dit spørgsmål. Jeg er drevet af at levere gode økonomiske resultater til ejerkredsen. Jeg er drevet af at have motiverede medarbejdere. Jeg er drevet af, at fans og partnere går gladere hjem end tidligere. Jeg er drevet af forskellige bundlinjer, og hvis jeg ikke lykkes med dem over tid, så er jeg den forkerte til jobbet. Så er der ting, der går op og ned. Alle 3 bundliner skal ikke være i “vater” altid. Men jeg bruger det som et kompas for mig selv. Og som jeg tidligere har sagt. Jeg mener af hele mit hjerte og hjerne, at i København er vi kun lige begyndt.”

FC København

Hvem spørger du mest til råds? Du må kun nævne en.

“Der er en stor gruppe af fans, medarbejdere, partnere osv. Men min kæreste er uden sammenligning min vigtigste sparringspartner. Anja komplimenterer mig utroligt godt. Hun er kommunikationsuddannet og arbejder gudhjælpemig også med ledelse og strategiimplementering. Så det ville næsten være underligt, hvis vi ikke vendte nogle ting over spisebordet derhjemme.”

"Vi har budgetteret og forventer 1 million gæster i PARKEN i 2023. Det vil betyde, at vi er en top 5 seværdighed i København."

Hvordan arbejder organisationen anderledes under dig?

“Vi arbejder mere databaseret. Det tror jeg, at der er bred enighed om. Vi er simpelthen nødt til at kvalificere vores beslutninger. Det betyder ikke, at vi ikke skal tage hurtige beslutninger, men hvis du har et datagrundlag, så er det bare lettere at holde ting op imod hinanden. Det har vi allerede bevist giver mening

Derudover har vi en samlet plan efter vores store strategiarbejde. Det gør det nemmere for alle at navigere i. Hvis man ikke har en samlet plan, kan man let komme til at lade sig styre af ens omverden. Vi er ikke ignorante overfor nye ideer, men vi svinger selv taktstokken. Jeg tror aldrig, at F.C. København har haft en strategiplan, som har været så stærkt forankret fra medarbejder til ejerkreds som nu.

Den sidste ting jeg vil nævne er, at vi som bekendt har taget vores F&B (food and beverage) og rengøring hjem. Så betyder det jo, at vi er vokset 30-40% i organisationens størrelse. Det betyder at den omsætning, der skal være på det område vel svarer til en mellemstor Superligaklub alene. Så det gør selvfølgelig nogle ting. Det er så stort et område, så der skal vi ud at teste en masse ting. Tribunerne skal være mere differentierede. De skal afspejle, hvad du finder i en by som København. Men hvis vores fans indenfor en overkommelig fremtid ikke går målbart gladere hjem, så er jeg ikke lykkedes på den her opgave.”

"Jeg tror aldrig, at F.C. København har haft en strategiplan, som har været så stærkt forankret fra medarbejder til ejerkreds som nu."

Jacob Lauesen

Vi har tidligere talt omkring ambitionen om, “at F.C. København skal være et kulturelt flagskib i byen”. Det er blevet en tradition for os at spørge ind til det? 

“Det er en sætning, som stadig bor i os, selvom den ikke er beskrevet i vores manifest. Vi har budgetteret og forventer 1 million gæster i PARKEN i 2023. Det vil betyde, at vi er en top 5 seværdighed i København. Vi er i den grad blevet et nationalstadion igen med 5 DBU events (4 landskampe og 1 pokalfinale) og 6 koncerter. Vores plæneinvestering er også en del af svaret på dit spørgsmål. Vi skal være en klub, der spiller på græs, men vi er også et stadion, der skal faciliterer de største koncertoplevelser i byen. Det kommer vi til at lykkes godt med i 2023.”

Vi talte også om kvindefodbold sidst. I har afsløret, at det kommer nu, men kan du sige noget om hvor langt I er?

”Jeg tror faktisk, at I var det første medie, hvor vi sagde noget med, at København selvfølgelig skulle have et stort kvindehold på et tidspunkt. Vi har lige ansat Rebecca Steele som ny projektchef. Hun kommer fra DBU. Hun har et stort drive for at få kvindefodbolden i FCK til at være både konkurrencedygtig og bæredygtig. Så det var en vigtig position at få sat navn på. Vi har gang i mange snakke og dialoger pt., og derfor er det svært at blive helt konkret. Men jeg kan mærke, at der ligger en stor brand- og kommerciel værdi i det her. Men først og fremmest skal alle byens børn kunne drømme om at spille i PARKEN. Jeg drømmer om, at vi for alvor gør op med dem, der sagde, at livet er for kort til kvindefodbold.”

Er du blevet overrasket over den kommercielle interesse, der har været?

“Ja. Der har været og er en enorm interesse.”


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.