Samtale med Jacob Lauesen, direktør i F.C. København.

Det kan godt være, at der har manglet en pokal eller 2 i det forventningsfulde pokalskab i PARKEN de sidste par år. Men hvis man kigger på udviklingen på fanscenen og den kommercielle udvikling, så har den måske aldrig været stærkere i F.C. København. En af de absolutte nøglepersoner i den kommercielle udvikling er Jacob Lauesen. Det blev han belønnet for ved årets udløb af bestyrelsen, hvor han blev forfremmet til direktør. En stol som har stået ledig, siden Lars Bo Jeppesen stoppede.

I dag kan du komme tættere på Jacob Lauesen.


"Jeg er gået fra at få et budget, til at skulle skabe et budget."


Jacob, du er gået fra Kommerciel direktør til Direktør. Før havde du det overordnede ansvar for  salg af sponsorater, billetter og merchandise, herunder analyser og marketing. Hvad er kommet på?

“De væsentligste ting, som er kommet på, er hele “operations”-delen. Dvs. driften af vores stadion og hermed også de aftaler, vi har med hospitality, mad/drikke og rengøring, ligger nu under mig.

Derudover har man lavet nogle koncernændringer, hvor der under den tidligere direktør var forskellige “group”-funktioner. Dem er der færre af nu. Det betyder, at økonomi, IT og HR refererer ind til mig. Det er helt naturligt at gøre antallet af “group”-funktioner færre, når man samtidig kigger ind i mulighederne for en udspaltning af selskaberne.

Hvordan har starten på din nye rolle været?

“Jeg synes, at den har været fantastisk. Medarbejdermodtagelsen betød meget for mig. Det har været dejligt som person indefra organisationen at mærke den opbakning, som jeg har fået. Det sætter jeg selvfølgelig stor pris på.”

"De direkte referencer bliver mindre vigtige, og i stedet vil opgaven være i fokus på tværs."

Kommer du til at bygge din organisation anderledes op?

“Helt konkret leder vi efter en ny kommerciel chef, som er dele af mine gamle ansvarsområder. Så det bliver ikke det samme. I mit gamle job havde jeg også vores medieafdeling, men det splitter vi op nu. Det betyder, at der fremover vil være en kommerciel afdeling og en medie/marketingafdeling. De to områder skal have hver sin chef med reference ind til mig.

“I forhold til driften har vi fået en ny Director of Venue Brian Månsson ansat  som er startet 1 Februar, hans aftryk og analyse er klubben er endnu  for tidligt at sige noget om. Men overordnet kan man sige, at vi har været en meget silobaseret virksomhed. Det har vi lavet om på i den kommercielle afdeling de sidste par år, hvor vi har haft succes med at være meget teambaseret på tværs. Det skal vi ændre til en generel ting i organisationen. Vi har en stærk flok af ledere og medarbejdere, så det hele skal ikke bare føres op til mig. De direkte referencer bliver mindre vigtige, og i stedet vil opgaven være i fokus på tværs.” 

Har det været en ambition for dig “at nå toppen”? Du startede herinde med ansvarsområder for marketing under en kommerciel direktør og på få år egentligt fået det totale ansvar?

“Det må ikke lyde forkert, men jeg har aldrig tænkt det som særlig realistisk. Men faktisk var det en større overraskelse, da jeg gik fra marketing til kommerciel direktør. Der gik jeg fra at få et budget til at skulle skabe et budget. Det var jeg overrasket over. Det var jeg måske i mindre grad denne gang. Jeg forstår tal nok til at kunne se, hvor godt vi er lykkedes med den kommercielle vækst de senere år. Hvis vi var blevet mestre de sidste 4 år, så tror jeg faktisk ikke, at jeg var blevet tilbudt jobbet. Men det, at bestyrelsen kan se, at den kommercielle vækst er skabt i nogle år, hvor vi har haft mindre succes på banen, vægter givetvis højt. Vi har trodset meget af den teori, som ligger i vores branche, med den kommercielle udvikling, klubben er inde i.”

Jacob Lauesen

"Vi præsenterer en ny strategiplan til sommer."

Da vi snakkede sammen på en af dine første dage som kommerciel direktør, nævnte du, at F.C. København skulle være et kulturelt flagskib i byen. Hvordan går det med den ambition?

“Det ville være løgn at sige, at alle planer, der har været annonceret for 2 år siden, kører som tænkt. Vi vidste ikke, hvilken verden vi kiggede ind i med corona.

Ambitionen er ikke ændret, men det, som nok har et højere fokus end dengang, er de ting, som vi kan ændre nu. Det handler i høj grad om den oplevelse, som man skal have, når man kommer i Parken. Vi trænger til et oplevelses- og servicetjek herinde. Det handler om alt fra, hvordan man bliver taget imod, selve flowet på stadion, og hvad vi tilbyder. Det skal have et løft. Vi er i gang med at udforme den strategi, som ikke blot er en administrationsstrategi, men en strategi som hele klubben inkl. bestyrelsen skal se sig i. Her er det selvfølgelig utænkeligt, at byen “København” ikke også kommer til at spille en stor rolle. Den strategi er PC, som også refererer til bestyrelsen, og jeg i fuld gang med.”

Hvornår bliver den præsenteret?

“Det bliver den til sommer.”

En løftestang for den ambition er også jeres partnerskaber. Sidst set med Les Deux, hvor man tydeligt kan mærke ambitionen om at F.C. København er andet end kampdagen. Er det en nedskrevet strategi?

“Jeg vil beskrive det i 2 katagorier. Den ene er loyaliteten. Jeg vil tro, at der er meget få eksempler i Europa med den loyalitet, vi har herinde med vores partnerskaber. Både blandt de mindre og mellemstore, men også de allerstørste. Carlsberg har været med i +20 år, Adidas, Audi og Unibet har været med i 10 år. Men dermed ikke sagt, at der ikke kommer nye ind. 3 er lige kommet ind, og bringer præcis de “mindset”, som du beskriver, og som er den anden del.

For 3 handler ikke om navnet eller eksponering. 3 vil lave en “hero case”, og vise hvordan man kan lave et 5g netværk til næste niveau. Vi lavede et ur med About Vintage, som blev udsolgt på 2 timer, og der stod 600 i kø til et produkt, vi aldrig havde solgt så dyrt før i en fanshop. Til nu her med Les Deux, hvor vi sammen siger; “Vi skal kunne mere. Vi skal kunne gøre mere for københavnerne. Det betyder, at vi har forpligtet os til at udkomme med 2 kollektioner hvert år, så folk kan bære deres FCK dna, uden det er et stort logo.”


"Ja, Jeg tror der kommer et stort kvindehold i København."

Netop jeres nye sponsor 3, er jo en kendt sponsor i fodboldverdenen. De er f.eks. hovedsponsor i Chelsea. I 3´s Chelsea-eksponering bruger de både Chelseas herre- og kvindehold. Burde en metropol som København ikke have et kvindehold?

“Det er jo en beslutning, som først og fremmest er i bestyrelsen og sidenhen nok er mere sportslig end kommerciel. Men jeg er ikke i tvivl om, at med den udvikling vi ser med kvindefodbold i øjeblikket, kommer København til at få et stort kvindehold, spørgsmålet er om det bliver et F.C København hold.


Noget andet jeg ikke behøver spørge om er, hvordan det går med jeres tilskuerudvikling. Det er jo helt vildt! 18.000 sæsonkort. Et rekordhøjt tilskuersnit. Hvad sker der?

“Jamen, det er da vanvittigt. Det er kun lykkedes ved en fælles indsats på tribunerne, på banen og på kontorerne. Vi er virkelig stolte og glade over den her rekord med de 18.000 solgte sæsonkort, som gør, at vi kigger ind i en en vild sæsonafslutning. Der er ingen tvivl om, at de ydre rammer er på plads for at få guldet hjem til København.”

Jeres medieafdeling får også en del opmærksomhed. I laver produktioner, som vi hører byens største produktions/reklamebureauer er misundelige på. Hvor stor en rolle har de i det kommercielle? Historisk har “de” vel boet i et redaktionelt miljø.

“Det ene er også den andens forudsætning. Hvis vi kun producerede reklamefilm, så havde vi ingen platform til at distribuere dem på. Så vi skal kunne lave begge ting, og vi vil skalere yderligt op. Vi forventer i år, at vores mediedel vil generere et tocifret millionbeløb i omsætningen. Mange af timerne ligger selvfølgelig i “timer” fra de føromtalte partnerskaber, så det er ikke ren indtjening. Men man er gået fra 200.000 kr. i 2018 til 10 millioner kr. plus her i år. Så vi er jo ved at være en fin lille medievirksomhed, og jeg synes faktisk kun lige, at vi er kommet i gang.

Vandpolo på eliteplan

Hvordan ser din hverdag ud? 

“Min hverdag er her fra PARKENs kontorer, hvor jeg bruger rigtig mange timer. Jeg har egentlig en meget struktureret hverdag, da jeg har en datter på 2 år. Så det er tidligt op om morgenen, hvor det er mig, der lige leger, får lidt morgenmad og afleverer i institution. Fra kl. 18.00-20.00 skal der godt nok være “ild i huset”, før jeg arbejder. Jeg har brug for at være der for min kæreste og min datter, og være der helt. Derfra åbner jeg lidt op igen. Jeg prøver også at holde fast i gamle relationer. Jeg spiller vandpolo på et gammelt masterhold, med folk jeg har spillet med tidligere (Jacob har dyrket vandpolo på eliteplan og været på ungdomslandsholdet). Så her kombinerer jeg sport og gode venner. Hver onsdag slutter træningen altid med, at vi tager på værtshus.”

Hvad bliver du inspireret af? 

“Jeg bruger ret meget tid på at følge trends i vores industri især på Twitter.. Det er selvfølgelig i Europa, men måske i endnu højere grad i Asien og USA. Her forsøger jeg altid at få det ned i dansk kontekst og se på den businesscase. Det handler ikke altid om at være først. Men at være først.. rigtigt..!

Mange i min omgangskreds har læst filosofi eller historie, og dem nyder jeg at have nogle gode snakke med. Vi burde egentligt “crashe”, når jeg kommer med mit “kommercielle jeg”, men det ender altid ud i nogle lange og virkelig fede snakke. Jeg tror især, at det hjælper mig i mit lederskab.”

Hvordan ser dit medieforbrug ud?

“Jeg er vokset op i et hjem med Politiken og Fyens Amts Avis. Det sjove er, at selvom jeg ikke har boet på fyn i 20 år, så læser jeg stadig den. Men ellers holder jeg mig orienteret de gængse steder. En kombination af Børsen og Politiken er nok det, jeg bruger mest tid på.”


Join the club!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.