Samtale med CMO og partner, Nikolaj Bæk, LAZZAWEB.

I begyndelsen af oktober lancerede det aalborgensiske marketingbureau LAZZAWEB en ny strategi og visuel identitet, der markerede skiftet fra at være et rendyrket Google-bureau til at favne flere marketingdiscipliner.

Dengang talte vi med Mathias Teis (Læs her) om bureauets nye retning og ambitioner.

Nu har vi sat bureauets CMO og partner, Nikolaj Bæk, i den varme stol. Hvordan har modtagelsen været, og hvad har skiftet betydet internt?

Nikolaj Bæk

Vi stillede os selv et vigtigt spørgsmål

Nu er der gået lidt tid, siden I gik live med den nye identitet. Dit eget “We are live” kan nærmest høres endnu. Du har selv arbejdet intenst på det i et år – hvilke indtryk står særligt frem for dig?

“Ja, det er rigtigt. Helt præcis besluttede vi os i december 2023 efter en længere strategisk snak om, hvordan LAZZAWEB skulle fastholde vores gode udvikling, og hvilke ydelser vi skulle tilbyde fremadrettet.

Overordnet kan man sige, at vi stillede os selv spørgsmålet: Leverer vi alt det, vores kunder efterspørger? Det blev startskuddet til arbejdet med både strategien og den visuelle identitet. Det, som står særligt frem for mig, var, at vores position altid har været så stærk inden for Google. Men nu ville vi noget mere. Så hvordan skulle vi kommunikere det, så vi fortsat stod forrest i feltet og for guds skyld ikke blev “én af mange”? Selvom vi nu er et fuldbyrdet Marketing Powerhouse, skal vi fortsætte med at stå klart og stærkt i markedet. Vi har skabt os et utroligt stærkt udgangspunkt. Men vi er stadig sultne, for det bliver en lang og spændende rejse.”

Det er lidt ligesom, hvis en fodboldspiller kommer på et nyt, stort stadion

Hvordan har modtagelsen af den nye identitet været – både internt og eksternt?

“Internt har det skabt en del ændringer over de seneste 12 måneder. Én ting er vores nye brand-identitet. Men et nyt mærkat ændrer ikke på vinens kvalitet. Den nye visuelle identitet symboliserer en fremtid, hvor vi i langt højere grad tager et større ejerskab over vores kunders vækstrejse – båret af holistisk marketing. Vi er også flyttet til et nyt kontor for at få plads til vores nye kollegaer samt skabe endnu bedre fysiske rammer.

Det nye domicil er mere end dobbelt så stort som det gamle, og nu er rammerne der for at skabe et Marketing Powerhouse. Jeg mærker dagligt, hvordan alle folk er steppet op.

Det er lidt ligesom, hvis en fodboldspiller kommer på et nyt, stort stadion, tror jeg. Eksternt har vi haft mange flotte tilkendegivelser. Vi fik en kvart million eksponeringer på lanceringsdagen – blot organisk på LinkedIn – dertil kommer medieomtale, betalt annoncering mv. Men det vigtigste er ikke at skabe ét stort brag – det handler om kontinuitet ved at forblive top of mind hos vores målgruppe og sikre, at vi er relevante og skaber værdifulde touchpoints i kunderejsen.”

LAZZAWEB

Jeg vil gerne lige holde lidt fast i den nye identitet. Kan du ikke sige noget omkring, hvordan den understøtter den udvikling, I har gennemgået, og det, LAZZAWEB står for nu? Et eller andet sted må det være det, som det handler om.

 “Vi bevæger os konstant mod et mere ‘up-market’ segment. I begyndelsen arbejdede vi primært med solo-selvstændige, men de seneste år har vi skiftet fokus til mellemstore- og større virksomheder. Den nye identitet er med til at vise vores udvikling og ekspertise på tværs af flere kanaler. Vi har også udvidet teamet og opkøbt flere bureauer med kompetencer inden for paid social, så identiteten matcher det større produktmix og størrelsen af de kunder, som vi har i dag.”

Tror du, I havde lavet en ny visuel identitet, hvis det ikke var for jeres bredere forretningsfokus?

 “Nej, egentlig ikke. Identiteten kommer direkte ud af de strategiske beslutninger, vi har taget om vores fremtidige ydelser, opkøb og nye ansættelser. Det er sundt at se kritisk på sig selv, selvom tingene fungerer fint – vi fandt områder, der kunne forbedres og styrkes, og det har skabt en endnu stærkere forretning for os. At det går godt, skal ikke være en hviletilstand. Vi stræber altid efter det næste niveau.”

Vakuum før lanceringen

Nu, hvor identiteten er på plads, hvad ser du som din vigtigste opgave?

“Vi var i et vakuum mellem beslutningen og lanceringen, hvor vi ventede med så mange nyheder og indhold, til vi gik live. Så udover distributionen af dette, så er det konstante fokus på at sikre, at vi er top-of-mind. Det handler om at skabe tillid – noget, vi hele tiden arbejder for at fortjene og opretholde.

Samtidig har vi så meget, vi gerne vil fortælle og kommunikere, og det kræver, at hele virksomheden har købt ind på den holistiske tilgang.

Når en virksomhed overvejer et nyt marketingbureau, så SKAL vi altid poppe op som én af kandidaterne, de vil række ud til. Det er mit ansvar at løfte – selvom vi er i et konkurrencepræget marked med tusindvis af konkurrenter.”


Mere?

Læs eller genlæs mere omkring LAZZAWEB her!

 Mathias Teis om LAZZAWEB 2.0′ nye mission: Vi vil gå fra at være Google-eksperter til marketing-ledere

Læs med /her/

LAZZAWEB offentliggør millionoverskud og henter profil ind i bestyrelsen

Læs med /her/

 Mathias Teis fra LAZZAWEB: Vi er sultne som aldrig før

Læs med /her/


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.