Okaay Okay, Black Friday har måske taget en anelse overhånd. Objektivt set! Black Friday er forlængst blevet til Black Week, og store splash med “-50%” har fyldt mediebilledet længe.
Men fakta er, at det er årets største handelsdag isoleret set. Der bliver i Danmark handlet varer for over 2 milliarder kroner på den ene dag!

Om man som brand/virksomhed vil være en del af Black Friday, skal selvfølgelig stå en helt frit for. Det skulle ligne os dårligt, hvis vi ikke hyldede frihed. Der findes gode argumenter på begge sider. Men de “gamle” trofaste læsere af dontt.dk vil vide, at hylekoret af moralske vogtere, der skal fortælle andre, hvor slemt “Black Friday” er, samtidig med at deres produkter bliver solgt i andre butikker, og at de dermed tjener mange penge på Black Friday alligevel er direkte hyklerisk.

De sidste mange år har vi været efter Mads Nørgaard. Det er nærmest blevet en tradition. For det ikoniske brand, som uden tvivl er blandt de dygtigste i deres branche, har igen i år valgt at lukke deres webshop i protest mod Black Friday. Det er helt fint. Men de stopper ikke der. Med ejeren i front, var man ude og kalde “Black Friday for et “ækelt arrangement”, dårligt for klimaet og andre nedværdigende udtryk for dem, der handler den dag. Alt dette mens hans egne varer blev solgt med 50% rabat på Boozt, Zalando etc. Dermed har Mads Nørgaard tjent en masse penge, mens han udadtil har ladet som om, de lukkede ned for salget. Om Mads Nørgaard synes, at nogle dage er bedre end andre at holde udsalg på skal være usagt. Men Mads Nørgaard er også kendt for sine gigantiske udsalgsdage, hvor de har fyldt Nørrebro Hallen med billige varer….. Måske er vi bare faldet i? Er det blot et PR-stunt?

"Skingert PR-stunt?"

Det mente LA-formand Alex Vanopslagh, da han kommentere tiltaget sidste år. Han kaldte det et “skingert PR-stunt.”
Han sagde:
“Det er jo dybt hyklerisk, når det er okay alle andre dage. Men der må tydeligvis være nogen, der falder for det, siden de gør det hver gang. Så hold dog lukket alle 365 dage om året, hvis det er så forfærdeligt for kloden at drive forretning. Det kan jo ikke passe, at Mads Nørgaard ‘elsker at sælge varer og holde udsalg’, men når andre forretninger gør det på Black Friday, så er det ‘disrespektfuld overfor kunderne, varerne og naturen.”

Mads Nørgaard: "I starten opfattede jeg det fejlagtigt som et digitalt fænomen"

Vi kontaktede naturligvis Mads Nørgaard, ejer af Mads Nørgaard igen i år. Han kunne bekræfte at de igen i år holder webshoppen lukket.

Mads, Hvordan forholder I jer til Black Friday i år? Lukker I jeres webshop ned igen i år?
“Yep, vi holder lukket i vores web-butik igen i år og holder status.”

Har I opfordret jeres forhandlere til ikke at sælge jeres tøj på “Black Friday”? 
Til nedsat pris, ja.”

Vil du helst have, at jeres forhandlere slet ikke solgte jeres tøj på “Black Friday”? 
“Til nedsat pris, ja.”

Er Black Friday egentligt ikke bare “endnu” et udsalg? Hvorfor er Black Friday værre end f.eks. et “midseason sale” og hvad tøjbranchen ellers har af udsalgskampagner i en kalender?

“Jo, det har du ret i, og jeg er ikke særlig vild med hverken det ene eller det andet. I min bog bør der være udsalg to gange om året efter endt sæson – for at rydde lagrene for fejlkøb og usolgte varer og gøre plads til en ny koldere hhv. varmere sæson.

Tidernes ugunst kan selvfølgelig påvirke dette, det er klart.

BF er nemmere at få øje på, da det er en fast dato og så mange er med. I starten opfattede jeg det fejlagtigt som et digitalt fænomen – og derfor valgte vi den symbolske holdning at holde vores web-butik lukket og holde status, og det gør vi stadig.”

Mads Nørgaard black friday

Sådan så Mads Nørgaards webshop ud sidste år på Black Friday


Har du læst?

Tæt på Lars Bo Jeppesen. Læs her.
Kasper Brandi: Hvis vi skal skalere brandet, så er vi tvunget til omnichannel. Læs her.
Ny chefredaktør: Flere skal føle sig inkluderet, berørt og beriget i Costumes univers. Læs her. 
Hvad skal der ske med Frederiksberg Allé? Læs her.
Katrine Lee Larsen: Jeg er allergisk overfor stilstand. Læs her.


En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.