Interview med Thomas Refdahl, Co-founder af ARKK Copenhagen

Der er aldrig stille omkring sneakerbrandet ARKK Copenhagen. 2021 er ingen undtagelser. Der har været store samarbejder, nye markeder og et stigende onlinesalg på menuen. Vi tog en snak med Co-founder og CEO Thomas Refdahl om året, og hvordan han ser ind i 2022.

Hvordan har 2021 været for jer?
Godt og udfordrende er nok meget dækkende. Vi lå til at lave rekordresultat på bunden, men Vietnam lukkede ned i 4 måneder i andet halvår af 2021 og det, kombineret med et presset fragtmarked, har ændret total på det resultat, vi lå til at lave. Vi laver stadig millionoverskud, men kunne have lavet det dobbelte. Sådan er det, vi lærer af det hele og er glade for, at vi har klaret det så godt, at vi kan lave overskud under de forhold, vi har været udsat for i 2021.

Hvilken udvikling i virksomheden er du mest tilfreds med?
At vi drifter, driver og vækster et sundt selskab, der har rum til at investere i yderligere vækst i 2022 og frem.

Hvad har været den største udfordring?
Uden tvivl at Vietnam har været lukket i 4 måneder fra juli-oktober med 80% af vores sneakerproduktion, der rammer det vores supply chain massivt. Kombineret med et fragtmarked, der mildest talt er helt hen i vejret, med priser der er +7 gange højere end før C19, har det været noget af et puslespil at drive forretning i 2021, når man producerer i Østen.

Hvad er det vigtigste, du har lært i år?
At alt nok skal gå ligemeget hvad, og at vi er klar til selv de største udfordringer som virksomhed. Når vi kan lave millionoverskud i det mest udfordrende år i ARKKs historie, så kan vi klare alt!

Hvem har inspireret dig allermest i år?
Min far. Han er gået på pension i år efter 45 år på samme arbejdsplads, og han er mere frisk end nogensinde før. Han cykler, går på jagt og er altid ét stort smil og altid positiv. Jeg forsøger at have samme indstilling som ham hver dag.

Sult i Paradis

Hvad er ambitionen for 2022?
Trods et presset marked tror vi på at investere netop nu. Vi ansætter derfor en del i øjeblikket og investerer tungt i markedsføring, produkter og salg i 2022. Ambitionen er derfor fortsat vækst på alle tre forretningsben, Wholesale, Retail og Ecommerce – samtidig skal 2022 være vores bedste resultat på bunden ever!

Hvordan ser din egen hverdag ud?
Min berøringsflade i virksomheden er bred, så det kan være alt fra økonomiske beslutninger, budgettering og drift til nye tiltag på Ecommerce og den kunderejse, vi gerne vil tilbyde vores kunder. Herudover almindelig drift, møder og jobsamtaler med mulige kandidater til holdet. En alsidig hverdag.

Hvordan ser dit medieforbrug ud?
Personligt lytter jeg lydbøger på Mofibo (pt. Sult i Paradis) og læser Gastro i fritiden. Ellers tjekker jeg Berlingske og DR nyheder hver dag. Fagligt fylder LinkedIn som platform mere og mere.

Hvad vil du gerne have mere tid til i 2022?
Netværk og bestyrelsesposter. At sørge for at ARKK driftes så godt, at jeg kan have tid til at søge inspiration i andre konstallationer også. Det motiverer mig utroligt meget, og man får altid tanker til, hvordan vi selv kan gøre det bedre ved at tale med andre ligesindende iværksættere.

Mere ARKK Copenhagen:

Dansk milliardær-familie styrker investering i ARKK. Læs her.
Faxe Kondi og ARKK laver sneakers sammen. Læs her.
Overskud, nye releases og collab. Læs her.


En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.