Drømmen lever ……
Dontt.dk har altid ( 2012 ) været en platform, hvor ingen drømme er for store og for folk der ser muligheder.
I dag skal vi møde Travelit. Nogle unge drenge, som både har en retning, en mission og store ambitioner.
Det hele startede som et studieprojekt. Studieprojektet blev pludselig til virkelighed. Og nu er der rent faktisk nogen der bruger vores platform.
Travelit samler al kollektiv trafik på én platform, så du kan sammenligne på tværs af bus, tog, fly og delebiler. I dag fortæller to af stifterne Andreas Midtgaard Johansen og Christoffer Høeg deres historie, og giver gode råd til andre med iværksætterdrømme:
Velkommen til “Dagens dontt”
Skrevet af Andreas og Christoffer fra Travelit
Vi startede vores virksomhed fordi vi simpelthen ikke kunne lade være. På studiet havde vi et kort innovationsforløb, hvor målet var på en uge at nå igennem idéskabelse, research og plan for etablering. Vores idé tog udgangspunkt i egen frustration – hvorfor eksisterede der ikke en nem måde at sammenligne forskellige transporterformer, når vi jævnligt tog turen over Storebælt for at komme hjem til mors skønne kødgryder? Hver eneste gang tjekkede vi DSB, Flixbus, Kombardoexpressen, Rødbillet og GoMore, og det var næsten umuligt at danne sig et overblik over mulighederne. Missionen var derfor klar: Vi ville samle alle udbydere af kollektiv trafik i én enkelt søgning, der gør det muligt at sammenligne på pris og afgangstid.
Dette endte i en lancering af Travelit.dk i januar 2019. Man kan i øjeblikket sammenligne mellem 8 forskellige bus-, tog- og flyselskaber på tværs af hele landet, og flere udbydere bliver løbende tilføjet. I marts forventer vi at have hjulpet 1000 danskere til at få skabt overblik, og har stort set ikke brugt nogen penge på markedsføring endnu. Ved årsskiftet forventer vi at være danskernes foretrukne platform, når der skal planlægges rejser i Danmark.
Vi vil gerne være med til at aflive en myte om, at iværksætteri er for de få. Eller at nødvendigvis skal være dyrt, og at du skal arbejde +100 timer om ugen for at lykkes med det. Studietiden har været det perfekte tidspunkt for os at starte virksomhed på. Vi har set det som en perfekt mulighed, for at omsætte de ting vi har lært på studiet til praksis. Og vi har netop tiden til det nu. Når de økonomiske rammer er meget stramme, bliver man tvunget til at tænke lidt ukonventionelt. Dette betyder dog ikke, at vi famler i blinde. Vi arbejder ud fra, at ingen idéer er for skøre eller dårlige, så længe det er muligt at teste idéens virkning. Det er på den måde, at vi bliver klar til at skalere virksomheden. Vi tester alt fra vores søgemakine, forskellige vækststrategier, forretningsplanen til samarbejdsmetoder og måler på, hvad der klarer sig bedst. På den måde er det lykkes for os at vokse ud af ingenting, til hvor vi er nu, hvor vi er klar til at sætte endnu mere skub i tingene.
Fra starten har vi ønsket at inddrage vores brugere i udviklingsprocessen så meget som muligt. Som start-up er der ikke råd til markedsundersøgelser, så det gælder om at binde snørebåndene og selv tage ud på perronen for at finde sine brugere. Vi har enormt stor glæde af at møde dem i person og tale om, hvad de synes om vores platform, og hvad vi skal gøre bedre. Man kan stort set læse sig frem til alt i dag, men vi glemmer indtrykket et møde gør ved hinanden. Og så er det også lidt af en win-win, når vi kan kombinere marketing og feedback i én opgave.
At vi alle i virksomheden er studerende, sætter selvfølgelig også sine aftryk i udviklingen, hvor det nogle gange kan tage lidt længere tid. Til gengæld er vi ret agile og arbejder effektivt. Dette har medført, at vi på 3 måneder allerede har kunnet samle 8 udbydere. Store eller små, så hjælper vi alle udbydere med at få deres billetter frem. Til tider kan platformen godt se lidt ’’hjemmelavet’’ ud, men vi mener at ’’Done is better than perfect’’.
Vi har oplevet rigtigt stort efterspørgsel på at levere platformen som app, og det vil vi selvfølgelig gerne imødekomme. Appen vil udkomme indenfor det næste halve år, hvor vi også forventer at få alle danske udbydere med.
I det lange løb vil vi rigtigt gerne etablere os i hele norden, og samtidigt være i stand til at håndtere billetkøb direkte i appen, sådan at du kun skal købe billetten ét sted uanset om du skal skifte transportform undervejs.