Hvis du går rundt i København i denne uge, så er det umuligt ikke at notere sig, at Copenhagen Fashion Week kører for fuld blus. Her skal de danske modebrands overbevise en lang række nationale og internationale indkøbere om, at de skal med i årets budget. Et af de store samtaleemner er naturligvis recycling og at passe mest muligt på miljøet. Her er de danske brands nogen af de mest anerkendte i verden.

Men dermed ikke sagt, at modebranchen ikke står med nogle store udfordringer. Det markerer norske Tise (Danmarks næstestørste genbrugsapp) på deres helt egen måde under Copenhagen Fashion Week. De har nemlig lavet “The World’s Worst Dress” – en opsigtsvækkende kreation upcycled af fast fashion-genbrugstøj fra Tise, og designet i samarbejde med Sabot. Den afslører de chokerende store miljøomkostninger ved fast fashion-industrien.

Lærke Djernæs, Country Manager for Tise fortæller:

“Denne kjole er ikke en sædvanlig kjole. Den er et symbol på de enorme og skadelige miljøbelastninger vores planet udsættes for hvert eneste år af fast fashion-industrien. Vi tror, at mange mennesker ikke er klar over, hvor meget produktionen af store mængder fast fashion-tøj koster vores planet. Fast fashion kan virke som et overkommeligt og billigt valg for mange. Men mindsteprisen, vi betaler, er næsten ikke til at begribe; faktisk minimum hele 2,1 milliarder tons CO2-udledning hvert eneste år.”


Tise
Tise kjole

Vil inspirere og pushe grænser

Tise vil udnytte mulighederne under Copenhagen Fashion Week til at fremhæve de skjulte omkostninger, som befinder sig i fast fashion-industrien hvert eneste år. De ønsker at skabe refleksion og inspiration, og samtidig pushe grænser indenfor mode.

– Vi er nødt til at gentænke modeindustrien, hvis vi nogensinde skal opnå en grøn omstilling. Vi har brug for nytænkning og innovation, og vi håber, at denne kjole kan tjene som både et wake-up call og en inspiration til, at det er muligt at handle anderledes. Vi håber, at vores budskab vil nå ud til politikere og andre beslutningstagere for at bevise, at der findes løsninger og alternativer til, hvordan vi kan reducere de store CO2-udledninger. forklarer Lærke.

Initiativet World’s Worst Dress handler ikke bare om selve kjolen. Kjolen er først og fremmest en oplysningskampagne for at sætte fokus på fast fashion-industriens overproduktion og klimapåvirkning.


Mere Tise?

Tise appellerer til landets influencers: “Drop samarbejde med Shein”

Læs med her.

Lærke Djernæs

Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.