Modeverdenen har fået en ny spiller, og den hedder Shein. Med sit omfattende udvalg af tøj til lave priser har Shein hurtigt indtaget modebilledet. Men bag det glitrende ydre gemmer der sig en problematisk side, som kræver skarp opmærksomhed.

Sådan er analysen fra norske Tise, der er en platform, der fokuserer på second hand. Vi kender allerede Trendsales herhjemme, men Tise er hurtigt blevet en seriøst udfordrer til at være Danmarks største genbrugsplatform.


En ting er i hvertfald sikker. Ultra fast fashion er stadig en tendens i vores samfund. En af de spillere er kinesiske Shein, der sælger meget billigt tøj. Fra et forbrugersynspunkt er der næppe noget odiøst i det. Men Shein er både blevet opdaget i menneskerettighedsbrud og skadelige kemikalier under deres produktion og i deres produkter. Det finder Tise bekymrende og sætter i en ny kampagne fokus på dette.

Lidt utraditionelt henvender Tise sig direkte til de influencers, der takker ja til at samarbejde med den kinesiske gigant.

Lærke Djernæs, Country Manager i Tise Danmark fortæller:

“Mange unge stræber efter at passe ind i miljøet og følge de nyeste og største trends. Det kan være fristende at ty til hurtige og billige løsninger for at opnå netop dette, specielt når de man ser op til, bruger de samme produkter. Shein appellerer netop med sit massive udvalg og overkommelige priser til dette behov for at være en del af modeverdenen.”

Lærke Djernæs

Lærke Djernæs, Country Manager i Tise Danmark


Træf informerede beslutninger

Lærke fortsætter:

“Og desværre er det ikke altid gennemskueligt, hvad der ligger bag influencernes samarbejder, og hvilke budskaber de sender ud. Det er især problematisk i tilfældet med Shein, der er blevet kritiseret for netop sin Ultra Fast Fashion-praksis. Mange influencers er ikke fuldt informeret om Sheins forretning og de potentielle konsekvenser af at promovere deres produkter. Influencers har netop en unik mulighed for at påvirke deres følgere til at træffe etiske og moralske valg, når de shopper. De kan være en positiv kraft i at guide unge mennesker mod bæredygtige valg. Det kræver grundig research og bevidsthed om konsekvenserne af deres samarbejde,” fortæller Lærke.

Tise opfordrer nu influencers til at være mere kritiske over for de samarbejder og tilbud, de modtager. De bør sætte sig grundigt ind i, hvad de promoverer, og overveje konsekvenserne af deres valg. Tise ønsker at være her for at give råd og information, så influencers kan træffe informerede beslutninger, der har en positiv indvirkning på samfundet og miljøet.

“Vi ønsker ikke at pege fingre, men snarere informere om hvor skadelig ultra fast fashion brands faktisk kan være, og hvilke konsekvenser det kan have, hvis man promoverer deres produkter. Vi håber, at flere vil tænke over, hvor de investerer deres penge, nu hvor vi står midt i en afgørende grøn omstilling. Vi har alle et ansvar for at træffe bæredygtige valg for vores planet og tænke over, hvilken slags verden vi virkelig ønsker at leve i og efterlade til den næste generation,” afslutter Lærke Djernæs.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.