Det amerikanske brillefirma Rayban, som blev stiftet helt tilbage i 1937, lancerer i næste uge en opsigtsvækkende nyhed. Virksomheden, der i 1999 blev solgt til italienske Luxottica Group for 640 millioner dollars, har nemlig lavet en ny model med Meta, som er virksomheden bag Facebook og Instagram.

Den nye brille og solbrille tilbyder for første gang nogensinde briller med livestreaming og et indbygget kamera. Live-udsendelsesfunktionen giver indholdsskabere mulighed for at udsende deres oplevelser og POV i realtid, håndfrit. Brugeren kan skifte mellem brillerne og telefonens kamera til Instagram Live eller Facebook Live i op til 30 minutter.

Sidstnævnte funktion er dog eksklusivt til USA ved lanceringen.

Men alle brugere vil kunne bruge stemmekommandoen “Hey Meta” til at styre funktionerne på brillerne. Da privatliv fortsat er kernen i produktet, har virksomheden gjort privatlivs-LED’en større og mere synlig.


Rayban

Kollektionen er i en liga for sig selv

Rocco Basilico, Chief Wearables Officer fra EssilorLuxottica, siger i forbindelse med lanceringen:

“Vi er utroligt stolte over at samarbejde med Meta om at bygge denne nye kategori fra bunden. Den nye Ray-Ban Meta-kollektion er i en liga for sig med funktioner, der aldrig har passet ind i et par briller før. Verden ser dig i et par af dine yndlings Wayfarer, måske med dine egne recept- og transitions-linser, der går fra dag til nat, men du ved, at du har dette kraftfulde univers af teknologi indeni. Meta AI, livestreaming og sindssygt skarpe lyd- og opkaldsmuligheder – alt sammen håndfrit. Dette var, hvad vi forestillede os, da vi først besluttede at gå ind i dette rum. Virkelig bærbar, livsforbedrende teknologi. Og det bliver kun bedre.”

Til den lidt mere nørdede type, kan vi også fortælle, at kameraet er blevet opgraderet fra 5 MP til et ultrabredt 12 MP, hvilket giver mulighed for fotos i høj kvalitet og fordybende 1080p-videoer i portrættilstand. De diskrete åbne højttalere har nu øget basrespons og støjreduktion, hvilket forbedrer den overordnede lydkvalitet. Hvert par er udstyret med fem indbyggede mikrofoner, der understøtter jævn skift mellem musik og opkald, samtidig med at brugeren stadig kan høre omgivende lyde og være opmærksom på verden omkring dem.

Kollektionen består af 21 forskellige modeller, farver og linsevarianter. Selve modellerne fås i Wayfarer, som du helt sikkert kender og de nye model, der hedder Rayban Headliner.

Prisen kommer i følge Rayban til at være 2.699,- og kan købes allerede fra d. 17. okt. på Raybans webshop og meta.com

Rayban x Meta

Kom tæt på funktionerne her:


Kameraknap

Rayban x Meta

Touchpad

Rayban x Meta

Tænd / Sluk knap

Rayban x Meta

Højtalere

Rayban x Meta

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.