Tilbage i april meddelte Thomas Refdahl, at han trådte tilbage som CEO for sneakerbrandet ARKK Copenhagen. (Læs her.) Det skete uden dramatik, og han er fortsat en del af brandet som co-founder og medlem af bestyrelsen.
Nu er Refdahl klar til sit næste eventyr som CEO, da han er blevet hentet ind til at lede Butchers & Bicycles – en virksomhed kendt for sine innovative og prisvindende el-ladcykler.
Vi har talt med Thomas om hans nye job, og hvad fremtiden bringer for Butchers & Bicycles.
Rejsen fra underdog til en synlig global spiller på elcykelmarkedet er noget, der driver mig

En produktdrevet virksomhed ...
Først og fremmest tillykke med jobbet. Hvorfor blev det CEO-rollen hos Butchers & Bicycles, du valgte?
“Der var flere grunde til, at det blev Butchers & Bicycles. Jeg var i den privilegerede situation, at jeg havde den luksus, vi kalder ”tid” i vores travle verden – tid til at lande efter et årti med ARKK og tid til at mærke efter, hvad det næste skridt skulle være. Samtidig havde jeg flere muligheder at vælge imellem, hvilket gav mig frihed til at sammenligne de forskellige veje, jeg kunne tage. Muligheder inden for ventureinvesteringer, e-handel, eller en selvstændig karriere som rådgiver og bestyrelsesmedlem var på bordet – men så var der også Butchers.
Butchers vandt, fordi casen er sindssygt spændende og meget samfundsaktuel med fokus på den grønne omstilling, bilfrie byer og sundere livsstil. Samtidig er opgaven i sig selv noget jeg brænder for. Produktet er i verdensklasse, men vi skal udvikle en global salgs- og marketingstrategi, rydde op, trimme ind og opbygge en platform, der kan vækste på tværs af produktion, supply chain, kundeservice, salg, marketing, brand og økonomi. Hver beslutning har stor betydning for selskabets fremtid, og den slags udfordringer tiltaler mig, fordi alt bliver afgørende og definerende.
Jeg ville have svært ved at sige ja til en direktør rolle, hvor jeg bare skulle vedligeholde det eksisterende. Jeg har brug for at skabe noget, og det får jeg virkelig mulighed for her.
Og så skader det jo heller ikke, at jeg elsker cykelbranchen og har været cykelnørd i 15 år – fra triatlon til racercykler og gravel. Jeg glæder mig som et lille barn til at tage til EUROBIKE (red. Eurobike er en international cykelmesse) og følge de nyeste trends. Mon ikke vi også selv præsenterer en nyhed der til næste år? Det tror jeg!”
Virksomheden er stiftet af 2 ingeniører
Hvad er Butchers & Bicycles for en type virksomhed?
“Butchers & Bicycles er først og fremmest en produktdrevet virksomhed, stiftet af to ingeniører, hvor alle tænker ”product first.” Vi sælger elektriske ladcykler, men ikke bare det – vi har markedets bedste ladcykel, som har vundet designpriser og er kendt for sine køreegenskaber. Vores patenterede “built-to-tilt” system betyder, at kassen foran følger med i svingene, så cyklen kører som en tohjulet, selvom den har tre hjul.
Med en konventionel ladcykel risikerer man, at centrifugalkraften vælter cyklen i sving, men det problem undgår man med vores cykel. Cyklen følger naturligt med ind i svingene, hvilket gør kørslen langt sikrere.
Det er fantastisk, at vi er så produktfokuserede, men det giver udfordringer, når vi ikke får tænkt brand, marketing og salg ind i produktet. Det er én af de primære grunde til, at jeg er her.”
Den grønne agenda fylder for mig
Hvem er jeres typiske kunder?
“Vores kernemålgruppe er børnefamilier, der vil gøre hverdagen nemmere med en ladcykel som alternativ til en bil – eller som en erstatning for bil nummer to. Vores produkt henvender sig til dem, der ikke vil gå på kompromis med kvalitet og sikkerhed. Vi tilbyder f.eks. isofix i kassen til autostole, så selv spædbørn kan være med.
Det er super smart og viser virkelig, hvordan vi tænker “product first” – det hele spiller!
Vi har også erhvervskunder, der bruger cyklen til at transportere varer, og vi har en speciel kasse til dem.”
Hvad er det, du skal bringe til Butchers & Bicycles?
“Jeg skal sætte en klar retning for virksomheden, så alle ved, hvad målet er. Derudover skal vi løfte vores brand op på niveau med vores produkt og udarbejde en ambitiøs marketing- og salgsstrategi. Det er noget, jeg har gjort før, og jeg synes, det er utroligt spændende. Vi står med ladcyklernes svar på en Ferrari, men vi har ikke fået det kommunikeret bredt nok ud endnu.
Rejsen fra underdog til en synlig global spiller på elcykelmarkedet er noget, der driver mig, og jeg glæder mig til at føre det ud i livet. Det bliver hårdt, men også sjovt – den perfekte kombination for mig!”
Der er et uforløst potentiale i ladcykelmarkedet, især uden for København og på internationale markeder. Kigger du selv ”ud af byen”?
“Helt sikkert! Markedet for elcykler vokser enormt, og man forventer en gennemsnitlig vækst på næsten 15% om året frem mod 2032. Selvom tohjulede cykler dominerer markedet, vinder ladcyklerne frem – ikke kun i storbyerne, men også i provinsen.
Mange familier har indset, hvor meget nemmere det er at bruge en ladcykel fremfor en bil til daglige gøremål. Du slipper for trafik og får frisk luft og samvær på en anden måde. Den formel fungerer både på Vesterbro og i Vejle.
Med den globale grønne agenda, de bilfrie byer og et stigende fokus på familieliv, forventer vi en markant stigning i efterspørgslen på ladcykler – og vi skal være det oplagte valg!”
Fik du læst?
Falktoft: Vi elsker at arbejde med Prolog – nyt kaffesamarbejde lanceres
Læs om det nye samarbejde ml. Her går det godt og Prolog (her)
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.