Alle har prøvet det, alle hader det og ingen får noget ud af det;

At ramme ind i en fejlside (404-side) eller websider der ikke længere eksisterer. Brugeren får en dårlig oplevelse, webshoppen får måske en kunde mindre og websitet mister trafik. Det vil aldrig kunne undgås helt. Derfor kan man også godt undre sig over, hvor få brands/virksomheder, som gør noget ud af sin fejlside.

Det kan nok ikke helt undgås, så hvorfor ikke arbejde med sin fejlside. Som udgangspunkt skal du hjælpe brugeren videre på din side. Det må være det altoverskyggende mål. Vi har kigget på nogle 404-fejlsider, der gør det lidt sjovere og mere informativt end det kedelige gennemsnit.

Her kommer der 5 gode eksempler, som vi er faldet over.

AARSTIDERNE

Bevar roen. Aarstiderne viser til UG, hvordan en fejlside bør være. Den er sjov, har en hurtig vej til kontakt og et par forslag til hvilke måltidskasser, du ellers kan købe.

Du kan se siden “live” her.

SHAPING NEW TOMORROW

De blev kendt på landsdækkende tv, som drengene med de perfekte bukser. På deres fejlside bliver de dog blottet.
God (jysk) humor fra de talentfulde drenge fra Aalborg. De linker i stedet ind til “The perfect pants.”

Du kan se siden “live” her.

LEGO

“Alt er stadig super duper”, lyder det fra LEGO. Så simpelt kan det faktisk gøres.
Lego skifter tit deres billeder, og sørger for at have nye relevante links, så man kan komme videre. Der er både link til butikken og til kontakt. I perioder har LEGO også brugt en video, hvor en legofigur har problemer med at få strøm til siden.

Du kan se siden “live” her.

KINO

2020 har været et rædselsår for hele biografbranchen, og rædsel bliver du også mødt af på Kino.dks fejlside. “You shall not pass”.
Udover at skræmme, så er den informativ med med hurtig adgang til forsiden, og en liste over de mest ventede film.

Du kan se siden “live” her.

MASHABLE

Multiplatformen og mediet Mashable har taget en udelukkende humoristisk tilgang. “The bad news” og “The good news” … og en hullet strømpe + et søgefelt.

Det skal nok gå alt sammen.

Du kan se siden “live” her.


HAR DU LÆST?

Christophe Lephilibert: “Vi ved, at fremtiden er elektrisk” – Kom tæt på Barry. Læs her.

Anna Zehngraff Knightbridge: Bornholm bidrager til virksomhedens energi. Læs her.

Melissa Bech: Jeg er vildt inspireret af andre entreprenører. Læs her.

Zerv: Vi skal være et ketsjersportsimperium i flere lande. Læs her.