Samtale med Torben Van Den Brekel Kulmbak og Mikkel Normann fra Zerv 

De to mænd står bag Danmarks største onlineshops for badminton, tennis og andre ketchersportsudstyr. Her kan blandt andet nævnes padel, som er en af de mest spirrende sportsgrene herhjemme. Sammenslutningen og virksomheden hedder “Zerv” og dækker over store webshops med de nævnte sportsgrene.

Drømmen startede faktisk allerede i 2003. Den tidligere badmintonspiller Torben Van Den Brekel Kulmbak starter eventyret, og helt frem til 2016 er hans fokus udelukkende på badmintonshoppen.dk. Her køber Torben nemlig den lokale “Ketshop” i Odense og møder hans nuværende partner i Zerv, Mikkel Normann, som havde kæmpet sig fra opstrenger til butikschef i Ketshop.

Den historie kan du læse mere om her og/eller lytte til podcasten “Iværksætterhistorer”, hvor Zerv er med i et afsnit.

For vi spoler tiden frem til i dag. I dag dækker Zerv over de førnævnte store webshops, Europas første testcenter, eget brand og Danmarks største fysiske butik i Odense indenfor ketchersport. Men her stopper ambitionerne ikke….

I dag kan du komme tættere på Torben Van Den Brekel Kulmbak og Mikkel Normann, som er ugens creators på dontt.dk

Creators! 

Denne artikel er en del af dontt.dks serie om landets dygtigste creators.
Vi opsøger modet, til at skabe og drive virksomheder i Danmark.
I vores samtaler formidler vi viden fra de dygtigste, som du kan anvende og bruge nu, men holde af i lang tid.

Lad os starte med at få et overblik. Hvor er Zerv som virksomhed i dag?

Mikkel:
“Vi har travlt. Der er så mange muligheder i vores branche indenfor ketchersport. Så vi har en masse nye projekter, men det er vigtigt at holde det rigtige fokus.
Vi er jo gået i retningen “online” modsat vores konkurrenter, som altid har været fysisk drevet, og så har en webshop “on the side”. Vi vækster godt, og har store planer om ikke kun at sælge i Danmark.”

 

Står det så skrevet “i granit”, at I kun skal udvikle jeres onlineprodukt?
Torben:
“Det gør det bestemt ikke. Man kunne sagtens forestille sig, at vores store onlinesalg skulle “bakkes op” af fysiske butikker. Men det er vigtigt for os, at det ikke går ud over vores kernekompetance, som er onlinesalg. Vi har jo allerede en butik i Odense, hvor der også er et testcenter. Her kan folk f.eks. prøve forskellige tennisketchere, inden de beslutter sig. Det er ret populært. Vi skal ikke “bare” være sælgere af nogle produkter. Vi skal samtidig være eksperter og vejlede. Det kan man lettere vise ved at være fysisk tilstede.”

Mikkel:
“Jeg er 100% enig, og de to ting giver så mange synergier til hinanden. Som brand fortæller man historier og deler oplevelser. Men hvis man kigger hardcore på tal, så er onlinedelen forlængst løbet fra vores fysiske salg. I 2016 var omsætningen mellem butik og online nok 50/50. I dag står butikken for 5% af omsætningen, til trods for at butikken er steget hvert år. Det siger alt.”

I sælger til hele Danmark. Men er der områder I sælger mere til?

Mikkel:
“Det er meget godt fordelt over hele landet. Men vi har faktisk en overvægt af københavnere.”

"Udviklingen skal fortsætte ud i Europa. For ambitionen er på plads; “Vi skal være et ketsjersportsimperium i flere lande.”

Torben Van Den Brekel Kulmbak (Th.)

FREMTIDEN

Hvordan kan den udvikling ses på jeres organisation?
Mikkel:
“Her er antal jo det letteste at kigge på. Vi er gået fra at være 3 til at være 30, og vi skal løbende ansatte flere folk. Men det handler også om opgaver. Vi har ikke længere “hands-on” opgaver som tidligere. Vi er både blevet flere, men vi har også fået kompetente folk ind, som kan styrke virksomheden hele vejen rundt.

Har det været svært at give slip på opgaver?
Torben:
“Det har vi det egentlig okay med, selvom jeg godt forstå dit spørgsmål. Vi kender alle de chefer, der blander sig for meget i medarbejdernes opgaver.

Vi tror på, at når man som virksomhed udvikler sig, skal man som leder/founder være god til forskellige ting på forskellige stadier. Hvis du ikke lykkes med det, rykker din virksomhed sig ikke nok. Jeg tror, at det er altafgørende for en vækstvirksomhed. Desuden er det jo også et spørgsmål om kompetencer. Vi kan ikke være bedst til det hele. Det er vigtigt at have den selvindsigt. Vi udvikler os sammen med vores virksomhed.”

Hvor langt ser I frem i jeres planlægning?
Torben:
“Vores længste sigtekorn går på året. Det går så hurtigt. Men det er klart, at 2021 ligger fuldstændig på plads med aktiviteter, omsætning og hvor vi skal udvikle os.”

Men hvis vi alligevel prøver at se 3 år frem. Hvordan ser forretningen så ud?
Torben:
“Selvom vores sigtekorn er mindre, laver vi selvfølgelig også den øvelse. “Hvordan skal fremtiden ud?” Den rammer sjældent plet, dels pga. at der opstår nye muligheder, og dels pga. at væksten har været så stor.

Men den overordnede plan og mit bedste bud er, at vi er åbnet i en hel del nye lande. Vi er allerede godt på vej. Sverige er allerede større end Danmark på flere områder, og den udvikling skal fortsætte ud i Europa. For ambitionen er på plads; “Vi skal være et ketsjersportsimperium i flere lande.””

Mikkel:
“Vi snakkede før om de fysiske butikker. Til den tid er vi til stede fysisk andre steder end Odense. Det første sted bliver nok København.
Desuden har vi også store planer indenfor B2B segmentet.”

Torben Van Den Brekel Kulmbak og Mikkel Normann deltog i det populære tv-show Løvens Hule på DR1. Løverne Jan Lehrmann og Jesper Buch ønskede at blive en del af konceptet og investerede derfor et samlet beløb på hele 2.000.000 kr. En af de største investeringer i Løvens Hules historie. Det kan du læse mere om her.


PARTNERSKABET

Hvordan er fordelingen mellem jer? Er der en klar fordeling?
Mikkel:
“Det kommer der mere og mere. Vi gør stadig mange ting sammen, og træffer de fleste beslutninger sammen. I sær på det strategiske. Vi har utrolig mange snakke stadig, og det er sjældent, at vi ikke har et eller andet at vende om aftenen efter en dag på kontoret, hvor vi ikke sidder lårene af hinanden. For i dagligdagen har vi selvfølgelig en opdeling af opgaver.”

Torben:
“Vi har begge to prøvet alle positioner i huset, så det er klart at vi stadig sparer og diskuterer de fleste problemstillinger med hinanden.
Vi har ikke problemer med at give slip på opgaver. Vi skal være gode til at lede, og få det bedste ud af ressourcerne i virksomheden. Det kommer naturligt.”

Hvordan vil I beskrive hinandens styrker?

Torben om Mikkel:
“Mikkel er dynamoen i virksomheden. Han er god til at guide, og få sat gang i folk. Der er ingen, der keder sig. Han får eksekveret de ting, han sætter i gang i et højt tempo, men er samtidig struktureret. Han er god til at spotte mulige issues, eller ting der kan give problemer på sigt. Det er meget brugbart i en vækstvirksomhed.”

Mikkel om Torben:
“Torben er jo en sand mester indenfor strategi og udvikling. Hans erfaring er vigtig for virksomheden. Han ved, hvor vi skal hen. Her tænker jeg ikke så meget på produktniveau, men strategisk, vores position i markedet, hvordan vi hele tiden kommer til “næste hylde” osv.”

DRIVE

Hvad driver jer i hverdagen?

Torben:
“For mig personligt, så synes jeg, at det er sjovt at se, om jeg kan lave en stor forretning. Det lyder så klichéagtigt, men for mig driver “rejsen” mig. Det at kunne se noget, man har sat i gang, udvikle sig. Jeg laver nogle gange den øvelse, hvor jeg på en blok laver et overblik over de ting, jeg arbejder på/med. Det papir tager jeg frem et halvt år efter. Det tydeliggør, hvor langt man er nået, og hvor man har udviklet sig.

Vi elsker at skabe resultater. Vi er jo begge sportsmennesker, så det handler om at vinde. Men man ved også godt, at et nederlag ikke skal knække en. Enten vinder vi eller også lærer vi.”

Mikkel:
“For mig handler det om at blive bedre. At vi hele tiden udvikler os. Vi skal være de bedste. I alt fra produkter til kundeservice. Vores kunder skal altid have en god oplevelse med vores onlineshops som fysiske butik.”

Hvor meget satser I?
Torben: Det kommer vist an på, hvem du spørger 🙂
Hvis du spørger vores bank, så satser vi en del, men spørger du vores investor Jesper Buch, så kan det godt være, at han ikke synes, at vi satser nok (efterfulgt af et stort smil).
Vi ved, hvad der skal til. Så jeg tror ikke, man kan bruge ordet “satse” længere.

Hvem bliver I inspireret af?
Mikkel: “Det er klart, at man kigger på virksomheder, som har et godt onlinesalg. Jeg bliver inspireret af mange på de sociale medier, men hvis jeg skal nævne nogen, er det DitUr.dk fra Aarhus. De står med mange af de samme udfordringer som os, og har løst dem virkelig flot. Det er alt for start af eget mærke, storytelling og på trods af størrelse er de meget personlige/tæt på deres kunder i alt, hvad de foretager sig.”

Torben: “Vi henter meget inspiration udenfor vores branche. Jeg lytter meget til podcast. “Hvad har andre gjort i pressede situationer”. Der er mange gode iværksætterpodcasts, hvor man altid kan finde situationer, der passer ind i ens egen forretning.

I det tidlige stadie lyttede jeg meget til Martin Thorborg. Han er god.”

Hvor gør I jer mest umage?
Mikkel: “Kundeoplevelsen. Helt klart! Den bruger vi meget tid på.”

continued….
Og apropos kundeoplevelsen.  Når vi i de næste uger sætter fokus på det, her på dontt.dk, vil du også kunne møde Zerv.