I disse spalter omtalte vi Les Deux som et fremadstormende brand i forrige uge. Det var med vanlig beskedenhed. I dag er der nemlig kommet tal på, hvad det konkret betyder. Les Deux har nemlig aflagt årets årsregnskab.

Les Deux kommer ud af året med et overskud på hele 26 millioner kr efter en omsætningsrekord på 114,5 mio.
På trods af de store udfordringer 2020 har givet, så har man formået at slå igennem internationalt. Kun 29% af omsætningen kommer fra Danmark.

Selvom den danske modebranche melder om pressede forhold, udviser Les Deux fortsat høje ambitioner. Der er lukket aftaler med store internationale retail-giganter som Nordstrom i USA, TNT i Canada og Beymen i Tyrkiet. Blikket er rettet mod kraftig international ekspansion over de næste 2-3 år. Selvom fokus er på udlandet, så ved Les Deux hvor de kommer fra og hjemmemarkedet, som defineres som Skandinavien, er stadig et stærkt fundament i forretningen.

Ifølge 31-årige CEO Kristoffer Happanen, har en skalering af dette omfang været muligt, fordi de har turde at tro på fremtiden – og på deres team. ”Vi har i 2020 fremtidssikret vores organisation og investeret massivt i et stærkere Les Deux efter krisen. Vores tyske distribution er taget tilbage i egne hænder, og teamet er udbygget med nyt talent på tværs af hele organisationen. Derudover er vi ved at udbygge vores egne retailkanaler med 3 nye butikker, 10 showrooms på tværs af Europa, samt et nyt kontor i Paris.”

Det er alvor nu. Vi skal bevise os. Vi bygger flyet, mens vi flyver det, hvilket lægger et sundt pres på os alle. Samtidig har vi en lille agil maskine, som kan dreje, når der er behov for det. Vi bliver ikke for tunge – det er et fokus område for os”. Siger Kristoffer.

Født i finanskrisen

Autodidakte fra starten

Les Deux er ikke et barn af branchen, men er skabt af iværksætterdrømmen og det hårde arbejde. Virksomheden blev oprindeligt startet af to venner, som intet kendte til branchen, som lagde deres lid til en hvid T-shirt. Salget blev geninvesteret i virksomheden, og Les Deux har vækstet organisk lige siden. Derfor er det heller ikke underligt, at de har formået at levere deres bedste resultat i en krisetid – selvom det for mange har været en kamp for overlevelse.

”Vi blev født i finanskrisen. Modvind er ikke nyt. Det er måske særligt i situationer som den, vi har stået i gennem hele 2020, at erfaringerne og læringen ved at være iværksætter får sin fulde berettigelse”, siger Kristoffer Haapanen.

Dontt.dk følger op med et stort interview.

Kristoffer Haapanen