Samtale med Christophe Lephilibert, CMO fra Barry i serien “Creators”.
Christophe Lephilibert er født i Frankrig, men med dansk mor. Han kom først til Danmark som 23-årig. Christophe er en rutineret skikkelse indenfor marketing og opbygning af brands, både indenfor start-up, men også store etablerede brands. Christophe Lephiliberts CV tæller virksomheder som L’Oreal, Dior, Nokia, Georg Jensen og Danske Banks “Mobilelife”. I dag står han i spidsen for udrulningen af den digitale el-leverandør Barry i hele Europa.
Kom tættere på CMO hos Barry, Christophe Lephilibert, som er er ugens creator på dontt.dk
4 FACTS OM BARRY:
1) Yngste medlem af Fortum-familien. En finsk energikoncern fra 1932 med aktiviteter i hele Norden.
2) Blev grundlagt i Danmark i 2018 og har hovedkontor i Kødbyen i København.
3) Medarbejdere fra syv forskellige lande i hele verden.
4) Skal lanceres i Frankrig om få uger.
Hvem er I:
“Barry er en digital el-leverandør, der gør det nemmere for dig at få et billigere, smartere og mere klimavenligt strømforbrug.
Vi er en techvirksomhed, der har de samme kompetencer, som du ser ved SasS virksomheder, musikapps, dating osv. Vi har valgt at være fokuseret på strøm. Strøm kommer til at fylde mere og mere i folks liv. Det er fundamentet for mange ting, og der er et krav fra befolkningen på hele klimaområdet.”
Du nævner “smartere”. Hvordan kommer det til udtryk, at I er smartere?
“Vi arbejder f.eks. ikke med prisestimater og lange elregninger. Vi har en real-time ledger, så du time for time eller hver måned kan se, hvor meget du har brugt. Så snart Barry modtager data om dit forbrug fra dit netselskab, kan vi konvertere dit forbrug i kWh til bl.a. CO₂-udledning, så du kan se, hvor meget du udleder live i appen.”
Hvem har I lavet Barry til?
“Vi har lavet Barry til forbrugeren, der kan lide lette og smarte teknologiske løsninger. Når du har hentet appen, får du oversigter, som du hurtigt kan finde ud af. Vi har kort sagt gjort alt nemmere, billigere og mere overskueligt. Vi har gjort elforbrug moderne.”
Hvordan ser jeres marked ud overordnet set?
“Hvis vi tager Danmark, så accelererer markedet voldsomt. Det er meget stigende. Det er primært drevet af større forbrug i private hjem. Et godt eksempel er udviklingen af elbiler. Det vokser stødt hele tiden, og med tiden meget hurtigere end nu. Det fordobler dit forbrug, når du får en elbil, så vi vil få meget mere bevidste brugere i fremtiden.”
Er vi foran eller bagud i Danmark i forhold til resten af Europa?
“Hvis vi sammenligner os med Norge, så er vi bagud. De er bare startet tidligere. Det vil man kunne opleve med en del ting, når vi sammenligner os med udlandet. Men det gode ved Danmark er, at når vi tager fart, så får vi hurtigt implementeret nye teknologier i landet, så det er jeg ikke bekymret for. Derfor er Danmark også et fantastisk land at teste af, inden man går ud i større lande. Men det vil selvfølgelig tage noget tid.”
Apropos tid. Nu er I et start-up. Kan jeres brugere være sikre på, at I også er her “i morgen” og mange år frem?
“Det er vi 100%. Vi er ejet og finansieret af det finske energiselskab Fortum, som vi har en meget tæt kontakt med. Så vi er et corporate venture. Vores kunder kan være helt sikre.” (Fortum Oyj er et finsk børsnoteret energiselskab, der fokuserer på Norden, Baltikum, Polen og det nordvestlige Rusland. De har knap 10.000 ansatte og omsætter for over 6 milliarder euro om året.)
"Vi arbejder f.eks. ikke med prisestimater og lange elregninger. Vi har en real-time ledger, så du time for time eller hver måned kan se, hvad du har brugt."
Inspireret af smarte løsninger
Hvordan ser din hverdag ud?
Den er travl. Vi er en corporate venture, men man tager enormt meget ejerskab. Vi arbejder med en masse sprints. Det er både med positionering af vores marketing, men selvfølgelig også med produktforbedringer. Men i Barry passer vi på vores folk. Weekenderne er rolige, og selvom vi arbejder meget, så er der højt til loftet. Der vil ikke være noget værre, end hvis folk brænder ud under min ledelse. Jeg er selv familiefar med 3 børn.
Hvad bliver du inspireret af?
Jeg bliver ikke nødvendigvis inspireret af vores konkurrenter, selvom der bestemt er nogen i udlandet, som gør det godt.
Af virksomheder i Danmark, så kigger jeg selvfølgelig på Lunar. De gør det virkelig godt, og er meget langt fremme. Undo gør det fantastisk. Jeg har også et par start-ups i Frankrig, som jeg følger tæt.
Af personer, så er jeg inspireret af Elon Musk (stifter af Tesla). Jeg har fulgt ham siden 2013, og hans mission er inspirerende. Han har rykket hele bilindustrien enormt. Det har han ikke kun på produkt, men også på marketingdelen. Folk er forelskede i deres Tesla. Han har skabt en “love” om sit brand. Det inspirerer mig meget i forhold til Barry som brand. Men der er mange mennesker, der inspirerer mig. Mit foretrukne sociale medie er LinkedIn. Her får jeg også en masse inputs til mit daglige arbejde.
DERFOR SKAL DU VÆLGE BARRY
Til slut, Hvis du skal nævne 3 og kun 3 grunde til, at man skal vælge Barry. Hvilke vil du så nævne?
Strøm til indkøbspris
Overblik over dit forbrug time for time – i kWh, CO2, kroner og øre
Betal løbende og slip for store elregninger
Besked når strømmen er klimavenlig, vedvarende og billig
API adgang – så du kan integrere din data til dit smart home, elbil, varmestyring og solceller
Continued….
Det her bliver ikke det sidste du har læst til Barry på dontt.dk. Næste kapitel handler om lanceringen i Frankrig.
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.