I Danmark er butikkerne igen åbnet ( med restraktioner ) efter nedlukningen i slutningen af december 2020. Det har skabt en stor debat om details fremtid. Mens mange er skeptiske, så ser vi flere yngre virksomheder, som ellers er født digitale, satse på butikker. Tidligere har vi skrevet om Les Deuxs nye butikker, som blev født under corona, og i denne uge kunne vi så fortælle, at onlinevirksomheden DitUr.dk laver skandinaviens største fysiske urbutik.

For Shaping New Tomorrow (SNT) har den fysiske tilstedeværelse altid været vigtig. Det startede med den første butik i Aalborg, som også dannede rammen om det første kontor til i dag, hvor de har de har store “flagships” butikker i landets 4 største byer. Samtidig er SNT på vej med deres hidtil største butikssatsning i Hamborg, hvor der etableres europakontor lige oven på butikken.

Men hvorfor er butikkerne så vigtige for den unge virksomhed? De mestre jo det digitale, og sælger for mange … rigtig mange millioner af kroner online. Det svarer Kasper Ulrich og Christoffer Bak, 2 af 3 co-foundere af Shaping New Tomorrow på i denne artikel.

Vores tro på fysisk retail er usvækket. Sammensmeltningen af vores offline og online kanaler er en helt essentiel del af vores strategi og ambitioner om at levere en totaloplevelse for vores kunder,” udtalte adm. direktør  Kasper Ulrich i forbindelse med det nyligt offentliggjorte årsregnskabet, der viste en fordobling af omsætningen til over 200 mio. kr – her af godt 1/3 del fra de fire flagskibsbutikker i Danmark.

Det butikkerne kan er at understøtte den vigtige mission om nærvær, opmærksomhed og en behagelig shoppeoplevelse, som SNT altid har tilstræbt – jf. comfort i produkterne.

Vores data viser den klare tendens, at når først kunderne har prøvet vores tøj, så er der stor sandsynlighed for, at de vender tilbage og køber igen og igen. Det ser vi både i vores butikker og online

Christoffer Bak

Højteknologisk tilgang af klassiske tekstiler

For eksempel er butikken i Pilestræde  designet med et stort loungeområde med gratis drikkevarer og med luksuriøse, ekstra store prøverum med særlige lysindstillinger, som gør det muligt at se tøjet i forskellige belysninger. Eksempelvis i dagslys, aftenbelysning, mm. Fra prøverummet kan man kalde på assistance fra en knap, der sender en besked til personalets smart-watches.

”Mænd kan godt være lidt forbeholdne over for det at shoppe tøj. Det vil vi gerne tage et opgør med ved at gøre det ekstremt afslappet og behageligt for gæsterne i vores butikker. Samtidig tager vores koncept udgangspunkt i vores egne varer, som du kun kan købe hos os. Det betyder oven i den særlige indretning af vores butikkerne, at personalet har en dyb indsigt i vores produkter og koncepter. Det bidrager alt sammen til at give en helt særlig helhedsoplevelse i vores butikker,” siger produktionsdirektør og medstifter, Christoffer Bak.

Født online

Ligesom de øvrige butikker i Danmark integrerer København-butikken, der i starten af august 2020 fik en stor opgradering, SNT’s onlinekoncept i den fysiske butik. Det er en af de stærke fordel ved at eje hele kæden både online og fysisk, at omnichannel kan føres helt ud i livet og give en ens og fuldt integreret kundeoplevelse, uanset, hvor man handler med SNT.

”Vi er et tøjbrand, der i udgangspunktet er født online. Det er her cirka 70 procent af vores forretning og kundedialog ligger. Men vores fysiske butikker er vigtige, fordi de giver os en helt tæt forbindelse med kunderne, og fordi de åbner op for, at vi kan forankre vores onlinekanal i den fysiske verden og skabe en helt ny shoppe-oplevelse for kunderne. Sammen med vores meget skandinaviske indretning og dygtige butikspersonale, så er det noget, der er med til at skabe en unik stemning og rykke ved billedet af, hvad det vil sige at handle i en herretøjsbutik,” siger Christoffer Bak.

På tværs af begge kanaler oplever SNT en ekstremt høj Returning Customer Rate – kunder der køber igen og igen, når de først har prøvet produkterne. Data fra fjerde kvartal 2020 viser fx, at i Danmark lå Returning Customer Rate på 45 procent, mens den i Tyskland lå på 44 procent. Det betyder helt konkret, at 45 procent af alt salg alene kom fra eksisterende kunder.

Ifølge Christoffer Bak er den stærke vækst i årsregnskabet for det skæve regnskabsår 2019/20, der blev offentliggjort i slutfebruar en direkte konsekvens af, at Shaping New Tomorrow fra start har haft en højteknologisk tilgang til klassiske tekstiler. Derved er man lykkedes med at bringe sportsverdenens funktionalitet, komfort og kvalitet ind i tidsløst og stilet herretøj. Netop det er en væsentlig forklaring på, at kunder i høj grad vender tilbage og køber igen og igen, påpeger han.

”Vores data viser den klare tendens, at når først kunderne har prøvet vores tøj, så er der stor sandsynlighed for, at de vender tilbage og køber igen og igen. Det ser vi både i vores butikker og online. På den måde har vi skabt en virkelig solid business case i Danmark, hvor vores heftige investeringer i markedsføring bærer frugt. For at opbygge den samme loyalitet på de udenlandske markeder og indfri vores vækstambitioner i udlandet, investerer vi også her massivt i udvikling og markedsføring i den kommende tid.”

Har du læst?

Bag om en organisk succes på Facebook med DitUr. Læs her

Les Deux i internationalt gennembrud: Kæmpe millionoverskud for 2020. Læs her. 

Husker du: “Dengang FC København ville købe Tivoli”. Læs her.

Her er de mest kreative fejl/404-sider. Læs her.

Karamel Kompagniet: Bornholm bidrager til virksomhedens energi. Læs her.