I forrige uge fremlagde bilvirksomheden Kia Europe deres syn på, hvordan ansvarlighed og partnerskaber kan drage nytte af hinanden.

Her gjorde de det klart, at de ser partnerskaber og fællesskaber som et af de vigtigste elementer for en bæredygtig fremtid. Derfor har Kia på europæisk plan indgået 4 partnerskaber med fremadstormende start-ups. Det drejer sig om Polyola, Odyssey Innovation, Sieve og Waterhaul, som fælles for dem alle er, at de arbejder for at behandle havet ansvarligt. De omdanner affald i havet til livsstilsprodukter. I infoboksen kan du læse mere om de 4 virksomheder, ligesom vi har talt med Kia Danmark på et mere lokalt plan.

"De omdanner affald i havet til livsstilsprodukter."

Kia Danmark

Polyola: 100 % polyurethan surfbræt baseret på 100% genbrugsmateriale, som kan genanvendes fuldstændigt.

Odyssey Innovation: Håndfly lavet af gamle fiskenet og våddragter

Sieve: Surffinner fra genbrugte flaskehætter

Waterhaul: Solbriller og strandrensesæt lavet af 100 % genanvendt fiskegrej, solbrillestel, affaldsposer, taskebøjler), linser af mineralglas (solbriller).


Kia motors

Partnerskaberne er designet til at give kunderne mulighed for at agere ansvarligt baseret på troen på, at når både mobilitet og fritid er ansvarligt, er det en dobbelt gevinst for alle. Alle partnere upcycler havaffald og affald generelt til livsstilsprodukter til en aktiv livsstil. De fornyer sig løbende for at minimere deres påvirkning af miljøet, samtidig med at deres produkters ydeevne maksimeres.

Sjoerd Knipping, Vice President for marketing og produkt hos Kia Europe fortæller om partnerskaberne:

“Kia udnytter også vedvarende ressourcer og integrerer mere genbrugsmaterialer i sine produkter. En del af planen er at udfase dyrelæder, og tilføje ti must-have bæredygtige materialer i samtlige modellers interiør – og løbende innovere nye, biobaserede materialer. Den første model under denne strategi, er den 100 % elektriske 6-7 personers SUV, Kia EV9, som Kia lancerer allerede i år.”


Kia Danmark: "Vi kan være med til at inspirere og starte en bevægelse."

De store ambitioner finder man også på lokalt Kia niveau. Vi har talt med Lene Mejdal Iversen fra Kia Danmark.

Lene, Hvordan arbejder Kia Danmark med ansvarlighed?

”Siden Kia i 2020 annoncerede sin Plan S-strategi, som fastslog, at mærket vil etablere en ledende position i den fremtidige mobilitetsindustri ved at udvide sin forretning til at omfatte elbiler, mobilitetsløsninger og -tjenester, specialbyggede køretøjer etc. og herudover definerede missionen om at fremme en mere ansvarlig produktion gennem brug af ren energi og genanvendelige materialer, har ansvarlighed og arbejdet med at fremme en mere miljøvenlig forretning gennemsyret alle vores aktiviteter lige fra bilproduktion til håndtering af affald i dagligdagen.”

Kan man se det konkret i jeres biler?
“Ja, Kias klare strategi er at udnytte vedvarende ressourcer og integrere mere genbrugsmaterialer i sine biler. Allerede i Kia EV6, som vi lancerede i 2021, havde Kia bevidst anvendt bæredygtige materialer – fra indtræk i vegansk læder til stofindtræk og måtter fremstillet af genbrugsplast svarende til 100 ½ liters plastflasker.

En del af strategien er at udfase dyrelæder, og tilføje ti must-have bæredygtige materialer i samtlige nye Kia modellers interiør og løbende innovere nye, biobaserede materialer. Den første model under denne strategi, er den 100 % elektriske 6-7 personers SUV, Kia EV9, som Kia lancerer ultimo 2023. Den kommer med miljøvenlige interiørmaterialer såsom et læderalternativ lavet af BIO PU (Bio-Polyurethane). Genbrugsplast er integreret i forskellige indvendige dele. Stoffet og tæpperne er lavet af genanvendt PET samt genbrugte fiskenet.”

Kia Danmark

Kan I mærke, at jeres kunder efterspørger det mere og mere? 

“Det er svært at sige, om kunden køber ind på ansvarlighed – eller om de går efter den innovative teknologi, men uanset hvad kunderne måtte efterspørge, har vi alle et ansvar. Løsninger for en mere bæredygtig fremtid kan ikke opnås af én enkelt person eller organisation alene, men vi kan være med til at inspirere og starte en bevægelse, hvor vi agerer ansvarligt sammen – deraf vores payoff; movement that inspires!”

I har selv et partnerskab med Viking Surf. Hvorfor var det interessant for jer? 

“I forbindelse med Kias strategi om at agere som en ansvarlig udbyder af mobilitetsløsninger, underskrev vi sidste år et syv-årigt globalt partnerskab med The Ocean Cleanup, en nonprofitorganisation, der udvikler og skalerer teknologier for at rengøre verdenshavene for plastaffald.

Og da vi fornyligt tog skridtet videre med de førnævnte start-up partnerskaber, der skal inspirere til at behandle havmiljøet ansvarligt, så vi en klar synergi mellem bæredygtig vandsport og den ansvarlige mobilitet, som Kia cementerer med den kommende lancering af den nye fuldt elektriske Kia EV9. Udover brugen af genanvendt PET og gamle fiskenet, er modellen samtidig praktisk til udendørs aktiviteter med sin Vehicle-to-load teknologi, der kan levere strøm fra højvoltsbatteriet til elektroniske enheder og campingudstyr, og dens ‘go-anywhere’ SUV-karakter er velegnet til alle former for udendørs eventyr.”

dontt.dk har i øvrigt inviteret sig selv til en samtale med Viking Surf. Dels om samarbejdet med Kia Danmark, men også om stedet. Det kan du læse i næste uge.

Kia Danmark

dontt.dk & Kia Danmark har i løbet af sommeren sat sig for at afdække de samarbejder/partnerskaber, som blandt andet er beskrevet i denne artikel.
Det er udelukkende dontt.dk som er ansvarlig for indholdet. Kia Danmark har ingen redigeringsret. Kia Danmark har hjulpet med teknisk information og facts.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.