I 2014 startede tvillingerne Mikkel og Kasper Dissing webshoppen Ditur.dk. Ambitionerne var store trods starten på et lille værelse, og missionen har været den samme fra start. De skulle sælge kvalitetsure, der ligner en million uden at koste en. Siden 2019 er det gået ekstremt stærkt for virksomheden. De er gået fra 3 til 80+ medarbejdere og runder i følge rygterne en omsætning på over 250 millioner kr. i år. De første mange år var det danske marked deres eneste marked, men det blev der lavet om på sidste år. Her lancerede de officelt i Norge (Sverige kom efterfølgende på i juli 2021). Det er gået over alle forventninger, og Kasper fortalte tidligere i år på dontt.dk, at det blandt andet var en stor faktor i deres flotte årsregnskab. 

De udenlandske ambitioner stopper dog ikke her. I sidste måned lancerede Ditur på det tyske marked.

Vi mødtes med Kasper Dissing til en snak om beslutningen og starten. 

Kasper, hvorfor var Tyskland det næste marked for jer?

Man kan sige, at vi har taget det først med Skandinavien. Det lå lige til højrebenet at tage Norge og Sverige, som vi også er lykkedes godt med. Nu har vi så taget det sværeste valg, men samtidig det marked med den største upside. Tyskland er det største marked i vores kategori uden sammenligning. Så det bliver en kæmpe udfordring. 

Hvad betyder det, når I siger, at I går ind i Tyskland? Der er jo masser af onlinebutikker, der har en .com adresse og sælger til hele verden?

Det betyder, at det er en helhjertet indsats. Det er med en fuldtidsansat landechef og dedikeret kundeservice. Det er vigtigt f.eks. at svare igen på lokalsprog. Derudover betyder det naturligvis en “.de” adresse, de rette betalingsmuligheder som passer til landet etc. 

Hvad er ambitionerne for det tyske marked? 

Vi vil vinde. Det er det grundlæggende DNA for Ditur. Vi vil give folk en god oplevelse og mulighed for et fedt ur til en god pris. Så målet er at vinde markedet. Men der er lang vej. Vi ser potentiale i, at Tyskland kan blive vores største marked. Det kan det i øvrigt blive, selvom vi ikke bliver markedsleder. Så det er nok svaret på dit spørgsmål.

Og hvornår er det så indfriet?

I Norge og Sverige har vi haft som mål at drive succesfulde webshops i samme år, som vi starter dem op. I Tyskland forventer vi, at der kommer til at gå 24 måneder. Men hvornår det er vores største marked, det er svært at sige. Men det er et sted mellem 3 og 5 år. 

Nu til noget helt andet, Kasper! I overtog sidste år den tidligere Royal Copenhagen butik midt i Aarhus. Hvordan går det med den? 

Vi er mega glade for den. Jeg synes, at det er blevet mega godt. Jeg har en god følelse omkring den butik. Den er med til at give os mere identitet. Vi har ikke åbnet butikken, fordi den skal give et kæmpe overskud, men det er blevet et godt ben for os.

Så hvornår åbner I i København? 

Jeg kan sige så meget, at vi leder efter en location. 😉

Du kan læse mere til Ditur snarest på dontt.dk Her vil den tyske landechef fortælle mere specifikt om starten på det tyske marked, og give et indblik i hvordan man starter en webshop.

Mere Ditur:

Mikkel Dissing: Vores sociale miljø er afgørende. Læs her.
Stort interview: “Vi skal holde fast i iværksætteriet. Læs her.
Tvillingerne fra Ditur: Vi vidste, at vi skulle lave noget sammen. Læs her.
Ditur i massiv vækst. Læs her.
Ditur åbner stor fysisk butik. Læs her.
Bag om en organisk succes. Læs her.


En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.