I dag præsenterede IKEA Danmark deres årsregnskab for 2022/2023. (IKEA Danmarks forretningsår løber fra 1. september 2022 til 31. august 2023.) I Danmark har man i den periode solgt for 5,2 mia. kr. Det er ny rekord og en vækst på 5%.

Men endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at omsætningsvæksten er drevet af øget digital vækst. IKEA Danmark afslører nemlig, at hele 27% af salget kommer fra deres online/webshop.


Ikea i København

Mere fokus på oplevelsen

Det er ifølge adm. direktør i IKEA Danmark, Doris Lan, blandt andet sket efter en øget fokus på omnichannel-oplevelsen. Hun fortæller:

“Vi arbejder målrettet på at komme tættere på kunderne og skabe en endnu bedre kundeoplevelse på tværs af vores salgskanaler. Det gør vi blandt andet gennem en øget tilgængelighed fysisk såvel som online. I det seneste år har vi taget en række vigtige skridt, der understøtter vores ambitioner om, at det skal være nemt og tilgængeligt for flere at blive inspireret og handle hos os.”

Øget tilgængelighed og digital vækst

Blandt de tiltag der skal få IKEA tættere på kunderne, er åbningen af det nye cityvarehus i København naturligvis et godt eksemepel. En åbning som vi har dækket tæt på dontt.dk.

Derudover har man investeret i et studio i Vejle og bygget et af Danmarks største logistikcentre i Hedehusene og opjustereret antallet medarbejdere i deres kundeservicecenter for at tage hånd om de mange kunder, der handler online.

Doris Lan:

“Uanset om kunderne møder os i varehusene eller online, arbejder vi hele tiden for at styrke købsoplevelsen. Vores store fokus og investeringer i omnichannel har flyttet os på få år fra at være, hvad vi kalder et cash and carry koncept til i dag at være et omnichannel koncept. I dag benytter vores kunder flere salgskanaler afhængigt af situationen, og vi skal være tilgængelige der, hvor det er mest bekvemt for dem at møde os, siger Doris Lan og tilføjer:

“IKEA.dk omsatte i det forgangne år for mere end vores største og mest sælgende varehus i Taastrup. Det siger meget om den rejse, vi er på.”

JOE & THE JUICE sælger flere juice digitalt end nogensinde

Joe and the Juice er en anden virksomehed, som har øget deres digitale salg.
Det har vi skrevet om her.
 JOE & THE JUICE jubler: Vækst på 30% og stor digital fremgang. Læs med her!

Joe & The Juice

Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.