JOE & THE JUICE i kæmpe vækst: Vækst på 30%. Se hvilke byer der performer bedst!
We’re a category killer. Sådan lød det det i en artikel fra Thomas Nørøxe, adm. direktør i JOE & THE JUICE i starten af året i en snak omkring deres børsnotering og store ambitioner om at komme på niveau med Starbucks.
En del af strategien er allerede blevet udrullet, og den ser ud til at virke. På trods af omfattende coronarestriktioner hævede JOE & THE JUICE sin 2021-omsætning med mere end 30 procent. Det betyder, at de nu sælger Juice, kaffe og sandwich for mere end 1,1 millarder danske kroner. Det er en vækst på mere end 30%.
Thomas Nørøxe, adm. direktør fortæller:
”Vi er yderst tilfredse med resultatet. Selvom vi var underlagt vanskelige nedlukninger i flere måneder sidste år, klarede vi os igennem og leverede et resultat, der ikke alene overstiger vores forventninger, men også er på linje med resultatet fra 2019 – et år, der ikke havde nogen coronarestriktioner overhovedet. Jeg er utrolig stolt over indsatsen fra vores medarbejdere, der har leveret dette stærke comeback.
2021 gav os nogle af de bedste måneder, vi nogensinde har haft, især i byer som København, London og New York, hvor kundernes tilbagevenden til arbejdet havde en positiv indflydelse på besøgstallene. Både omsætningen og EBITDA-udviklingen oversteg vores forventninger og bekræfter, at vi er på rette vej mod vores mål om at have et positivt cash flow efter investeringer. Det understøttes af, at 2022 med stor sandsynlighed bliver endnu et rekordår for os.”
"Det har betydet, at det digitale salg tegner sig for imponerende 25 % af årets samlede omsætning."
Et af de områder, JOE & THE JUICE har sat trumf på, er på det digitale område. Et eksempel er deres app, som gør det muligt for kunder at bestille kontaktløst og afhente mad uden om køen, nåede næsten en million registrerede brugere ved udgangen af 2021. Det har betydet, at det digitale salg tegner sig for imponerende 25 % af årets samlede omsætning.
Om appen siger Thomas Nørøxe:
”I de sidste 20 år har vi arbejdet hårdt for at skabe en inkluderende kultur og en stærk fællesskabsfølelse. Vores identitet og kultur videreføres i vores digitale univers med Joe-appen, der sikrer, at kunderne kan få den fulde Joe-oplevelse – uanset om de besøger vores butikker eller bestiller fra sofaen derhjemme.”
JOE & THE JUICE oplyser ligeledes, at de fortsætter med at udvide verdenskortet i 2022 og planlægger at åbne mere end 20 butikker. Dette drives af knap 300 M DKK i yderligere finansiering opnået i løbet af 2021. Ledelsen forventer en stigning i omsætningen på mere end 30 procent i 2022.
Ved udgangen af 2021 drev JOE & THE JUICE 310 butikker i 16 lande i Europa, USA, Asien og Oceanien. På verdensplan er flere end 2.500 mennesker beskæftiget.
Thomas Nørøxe
Fakta om regnskabet:
Omsætningen steg med mere end 30 procent fra 835 M DKK i 2020 til 1.110 M DKK i 2021, og profitabiliteten blev også øget markant. Driftsresultatet steg med 9 procent fra 249 M DKK i 2020 til 272 M DKK i 2021. Bundlinjen på -208 M DKK er en forbedring på 245 M DKK i forhold til 2020-resultatet. Nettoresultatet inkluderer et højt niveau af rentebetalinger, afskrivninger og amortiseringer og afspejler også det høje investeringsniveau. Nettoresultatet forventes at blive forbedret betydeligt i 2022.
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.