Mød Halfdan Timm, Partner i Obsidian Digital.

Danmark er i gang med en genåbningsplan. Tempoet fra nogen kan diskuteres. Men en ting er sikkert. Hos landets creators, iværksættere med mange flere bliver der arbejdet på højtryk. Alt bliver vendt, prøvet og undersøgt. I en lille serie af 5 fortæller 5 forskellige om deres hverdag under coronakrisen og hvad de har lært.

I dag kan du møde Halfdan Timm, Partner i Obsidian, som er et marketingbureau.

Tidligere i denne serie:

Mød Rasmus Ankersen. ( Forfatter, keynote speaker, bestyrelsesformand og sportsdirektør i Brentford. )
Mød Ida Lambach. ( CEO & PARTNER, studentCrew )
Mød Thomas Refdahl. ( CEO og Co-founder, ARKK Copenhagen )
Mød Julius August Langkilde Høedt, som er CEO og co-founder af solbrillemærket, Cristopher Cloos.

Obsidian Digital holder til kontortårnet i PARKEN mod Fælledparken

Hvad er status for dig, Halfdan?
De sidste 5 Corona-uger har været en underlig periode for os i Obsidian Digital.
Vi har på den ene måde oplevet kunder, der er steget mere end 1000 %. Andre kunder har skruet ned med 100 % for alle aktiviteter, da de er tvangslukkede. Der er vindere og tabere, men jeg oplever flere tabere end vindere.

Vi kan dog se, at det går den rigtige vej. De kunder der har tabt omsætning vinder det igen og mange er tæt på eller på deres gamle niveauer nu.
Det ligner for mit et hurtigt rebound. Det var alt, hvad jeg kunne håbe på – både for os, men også for vores kunder. Det er fremragende at være tilbage på kontoret!

Hvordan ser dine arbejdsdage ud pt.?
Vi er i slut april gået tilbage til noget nær almindelige arbejdsdage. Mine arbejdsdage har som regel bestået af 2-3 møder og mails imellem. Lige nu er der færre møder og flere opkald. De fleste er tilbage på vores kontor nu og vi oplever stigende ønske om fysiske møde hos vores kunder. Det gør mig fortrøstningsfuld.

Vi har ændret fokus i vores egen marketing-strategi og planlægger lige nu færre fysiske arrangementer og konferencer. Til gengæld forsøger vi at skrue endnu mere op for vores online tilstedeværelse. Det oplever jeg også konkurrerende bureauer gøre. Der er blevet mere efterspørgsel om den samme plads i de sidste fem uger, og den konkurrencesituationen gør os alle skarpere.

"Vi har haft lov til at genskabe virksomheden en smule og samle vores partnere om at stille skarpt."

Halfdan Timm


Det koster ikke energi, det giver energi.

Hvad har krisen lært dig til nu?
Vi har altid haft fokus på at drive en stabil forretning. Det betyder, at vi hellere vil have 5 mellem-størrelse kunder end én stor. Det har været en stor fordel for os i den seneste tid. Det har bekræftet os i, at det også er en strategi, vi ønsker at følge fremadrettet. Jeg er – som mange andre – blevet tvunget ud i færre fysiske møder og flere online møder. Det har fungeret godt (efter omstændighederne). Til gengæld er jeg også blevet opmærksom på, at jeg får energi af at være på kontoret. Jeg får energi af at snakke med kollegaer omkring kaffemaskinen; at se kunder komme ind og ud til møder; at være ude og præsentere resultater og oplæg; og det har jeg savnet meget.

Det er ligesom folk, der dyrker motion: Det koster ikke energi, det giver energi! Den energi på kontoret er vi ved at vinde tilbage nu. Det har jeg glædet mig til mere end noget andet.

Hvad bekymrer dig mest i denne krise?
Vi driver et online marketing-bureau. Vores produkt er nye kunder og vækst. I højkonjunktur går det godt for os, for der er mange startups og en vilje til at investere i fremtiden og nye kunder. En lavkonjunktur er sværere for os. Marketing-budgettet mindskes og vi har ikke lige så gode vilkår for at skabe resultater for nogle typer af kunder, da deres kunders penge ikke sidder lige så løst.

Vi har mange kunder, hvis produkter, du kan betegne som “discretionary spending”. Det er “for sjov”-penge. Det er de køb, der ryger som det første, hvis du skal spare på budgettet. Det har vist værdien af at have fx solide B2B-kunder i vores forretning. Uanset om det er høj- eller lavkonjunktur, skal du stadig bruge en revisor til at lave dit regnskab. Den revisor kan vi hjælpe med at få mange kunder. Jeg er bange for, at corona-krisen ville være trigger til en recession.

Men min fornemmelse lige nu er, at det ikke sker. Jeg tror, at Danmark samlet går i 0 for året. Og så er det fuld fart fremad i 2021.

DIGITAL VIRKSOMHED!

Hvad er dine vigtigste teknologiske værktøjer i denne tid?
Vi har hele tiden været en digital virksomhed. Vi har skaleret vores infrastruktur med nogle nøgleprogrammer, herunder:

  • Slack til intern kommunikation (både tekst, kald og videokald)
  • Podio til opgavestyring
  • Trello til tidsregistrering
  • Loom til at lave små videoer til både kunder, kollegaer o.lign. – måske mit mest brugte corona-værktøj!
  • Og en milliard video-værktøjer – Zoom, Hangouts, Teams, Gotomeeting og mange flere. Vi er pragmatiske og bruger det, vores kunder bruger, og der er stor varians!

"Inspirer - Motiver."

dontt.dk