I starten af denne måned er ELLE Danmark trådt ind i en ny og spændende tid. Det ledende team består fortsat af Cecilie Ingdal, Josephine Aarkrogh og Nikita Hoffmann Andersen. Men via deres selskab, Toast Projects, er de nu indehavere af den danske licens efter, at Aller trak sig som udgiver.

De tre kvinder er gået fra at have et tungt Aller-apparat bag sig – på godt og ondt – til at blive medieiværksættere.
Det vækker naturligvis vores nysgerrighed.

Vi fik derfor en snak med Cecilie Ingdal, chefredaktør, om processen, tankerne og hvad læserne fremover kan forvente.


"..Vi har haft fingrene nede i alle processer. Fra stregkode og forhandlernetværk til distribution og abonnementsløsninger." 

Cecilie Ingdal

De 3 kvinder bag ELLE Danmark.
Josephine Aarkrogh, Cecilie Ingdal og Nikita Hoffmann


Cecilie, allerførst, et stort tillykke med det nye blad. Nu står du med det i hånden. Hvad er du mest stolt over?

“At det lykkes os på utrolig kort tid at få armene omkring udgiverdelen. Selvom jeg og mine partnere har arbejdet med ELLE i utrolig mange år, er det først nu, at vi har fingrene nede i alle processer. Fra stregkode og forhandlernetværk til distribution og abonnementsløsninger. I selve magasinet er jeg utrolig stolt af vores nye visuelle udtryk – og især at vi havde modet til at give forsiden det tvist, som den har fået på vores første udgivelse.”

Hvornår vidste du, at I ville videreføre ELLE efter at Aller trak sig?

“Jeg vidste hurtigt, at det ville være min drøm, men derfra til at det rent faktisk blev et muligt scenarium, gik der en del måneder.”

Er det i virkeligheden godt, at I ikke længere er en del af Aller?

“Der er både fordele og ulemper. I Aller havde vi jo et helt andet fundament og opbakning fra eksperter i hver sin afdeling, men vi var også bundet af en bestemt måde at gøre tingene på, som kan gå på tværs af titler. I dag står vi jo selv for det hele – og det har indimellem været udfordrende, men det er også ekstremt tilfredsstillende at forstå alle dele af forretningen.”

Nye stemmer er tilføjet

Er den redaktionelle linje den samme?

“Ja, det er den. ELLE er stadig ELLE, men vi har tilføjet nogle nye ’stemmer’ og ’øjne’ til staben – og så har vi skruet lidt op for de mere samfundsaktuelle emner. Livsstilsdelen vil også komme til at fylde lidt mere.”

Hvilke forskelle vil der være?

“Især vores Art Direction, som Homework står bag, adskiller sig. Fremfor en enkelt art director sidder der nu et helt team og udvikler vores look. Men vi har også tilføjet nye redaktionelle tiltag, hvor blandt andet reportage-elementet vil få en større plads i ELLE.”

Helle Thorning-Schmidt er første kvinde på forsiden. Hvorfor skulle det lige være hende?

“Vi besluttede at arbejde med temaet ’nye begyndelser’ i den første udgave, og hvis der er en person, som favner nye begyndelser, er det Helle Thorning-Schmidt. Hun har været igennem sin del – og er nu et sted, hvor hun tager imod de muligheder, som hun nu selv synes.”

Og “1000 kroners” spørgsmålet. Hvor kan man købe bladet?

“Alle de samme steder, som du plejer at købe ELLE. Og så har vi et rigtig godt abonnementstilbud på vores site.”

Cecilie Ingdal

Cecilie Ingdal


Har du set? Årets "top 10" til Bornholm er klar

Bornholm er en unik blanding af naturskønne landskaber, historiske seværdigheder og kulinariske oplevelser. Du har allerede Hammershus, Opalsøen og et besøg på røgerierne på listen. Her får du vores input på 10 steder, som vi synes, du skal opleve på Bornholm.

Fælles for dem alle er, at der er tale om sande bornholmske perler. Velkommen til “Top 10” på Bornholm anno 2024.

Læs med  [her]


Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.