Apple giver “magten” tilbage til forbrugeren. Der var ikke grænser for floskerne, da Apple i starten af året fortalte om deres nye privatlivsindstillinger.

Det gik især ud over Facebook, som reagerede med store kampagner. Kort fortalt betød det nemlig, at du skal give apps tilladelse til at tracke deres data i dine iPhone/iPad indstillinger. Det var tidligere slået fra, men nu skal du selv ind og “aktivere” din tilladelse. Det er naturligvis en stor trussel for Facebooks indtjening via annoncer. “Angrebet” fra Apple betyder nemlig, at hvis f.eks. “din” webshop får 50% af sin trafik fra et Appleprodukt, via Facebook/Instagram, der ikke aktivt har slået indstillingen til, så kan de ikke tilpasse annoncer eller være i stand til at tracke annonceeffekterne fra de 50%.

Det kan du læse mere om her.

For tilbage til nyheden. For Financial Times kan nemlig nu fortælle, at Apple har tjent styrtende med penge på angrebet. Indgrebet har været en taktisk genistreg fra Apple. Apples eget reklamesalg er steget på flere parametre efter de nye indstillinger.

Det drejer sig blandt andet om de reklamer, der ligger i toppen af App Store (Apple Search Ads.).

Apple Search Ads står nu for 58 % af alle de app-downloads, iPhone-brugere gennemfører ved at trykke på en reklame. For et år siden var det 17 procent.

Financial Times henviser til flere annoncører og analytikere, herunder firmaet Branch, der analyserer markedet for mobilannoncer.

“Det er som om, at Apple Search Ads er gået fra at spille i de mindre ligaer til at vinde verdensmesterskabet i løbet af et halvt år,” siger Alex Bauer, chef for produktmarkedsføring Branch.

Du kan læse mere om nyheden her.

I næste uge følger dontt.dk op med en større analyse, som bliver sendt ud med vores nyhedsbrev. Det tilmelder dig gratis her. 


Har du læst?

Katrine Lee Larsen: Jeg er allergisk overfor stilstand. Læs her.
Weekend med Kristoffer Haapanen fra Les Deux. Læs her.
Alex Vanopslagh: “Du skal have friheden til ansvar.” . Læs her.
Orgi-E fra Suspekt har skrevet en sang til dontt.dk. Læs her.


Creators

En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Tilmeld gratis her.