På fredag (d. 8. april 2022) åbner Tivoli atter igen efter en ekstra lang pause pga. regeringens udvidede coronarestriktioner.

Og den åbning er der grund til at være glade for. For Tivoli tiltrækker og inspirerer.

En gammel rapport fra CBS sagde engang; “Tivoli er Københavns hoveddør.”

Fortolket fra hukommelsen sagde rapporten, at hvis de andre attraktioner i området vil have ekstra mange gæster, så skal de sørge for at reklamere i Tivoli. De udenlandske gæster i Tivoli elsker nemlig at fortsætte videre rundt til andre attraktioner, når de er færdige med Tivoli. Når de har været igennem eventyret. Det forpligter, og det ved Tivoli også godt. Derfor er det opmuntrende for alle, når man gennemgår sæsonplanerne for 2022 i den gamle have. Udover alt det vi kender med rutschebaner, eventyr og shows på plænen, som man helt sikkert kunne køre en god forretning på alene, så sørger Tivoli for at forny sig, så den lever op til at være Københavns hoveddør. 

".....Men husk, det forpligter at være Københavns hoveddør."

Det gør de ved at være nyskabende, men samtidig passe på dyder og traditioner. I år vil der være mere fokus på Gastroområdet. Der rykker en Michelin pop-up ind i det japanske tårn. Her giver man blandt andet en af dansk gastronomis “rising stars” chancen, når vinderen af Michelinguidens Young Chef Award, Christoffer Sørensen, skal kreere i tårnets køkken.
Der bliver afholdt Food Festival, hvor ambitionen kort og godt er, at god mad i Tivoli kan fylde mindst lige så meget som en tur i rutsjebanen. Lakrids by Bulow har kronet i en årrække, som en af de mest inspirerende fortællinger. Du kan få din kaffe ved de københavnske iværksættere fra Original Coffee, is fra Østerberg og burger fra Gasolin. Der er i øvrigt mange flere eksempler. Men alt sammen er udsprunget fra danske creators, København, og flot præsenteret i Tivoli, Københavns hoveddør. Der er ingen tvivl om, at det præcis er disse virksomheder der engang i mellem fjerner lidt “støv” fra det ikoniske Tivoli brand. Vi kunne kalde det metropolets styrke. At man kan samarbejde på flere niveauer, om du er en gigant eller en virksomhed “på vej”.

Hvis man så lægger Tivolis åbne og transparente pressestil oveni, så bliver deres kommunikationsform også til et forbillede for alle typer af virksomheder. Men det er en helt anden historie.

Tivoli, Vi glæder os til en ny sæson. Men husk, det forpligter at være Københavns hoveddør. 

Formatet "dontt.dk mener" er udtryk for dette medies holdninger og deltagelse i vigtige samtaler. Det kan være om samfundet, dansk politik, økonomi/vækst, kultur og det liv, vi lever i 2022.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.