Hvilket parti bruger flest penge på politisk annoncering via Facebook? Det får du svaret på i denne artikel.

Hvorfor er det interessant? Der er mange holdninger til politiske budskaber på Facebook.

– Er Facebook “bare” en god demokratisk platform, som gør det nærmere for mindre partier at komme ud med budskaber?
– Hvor tydeligt skal det markeres, hvem der betaler?
– Er det ikke bare annoncekroner ud af landet fra vores egne politikere?
– Er det ok, når toppolitikere “breaker” store nyheder på Facebook og dermed undgår kritiske spørgsmål?
(Det er værd at bemærke, at landets ministre næsten ikke har brugt nogen penge på annoncering siden valget. Med tanke på hvor langt ud f.eks. Mette Frederiksen og Lars Løkke når, er der stadig stærke organiske kræfter bag visse opslag på Facebook.)


Dontt.dk vil fremover løbende følge med i den politiske annoncering, og især hvilke budskaber der bliver brugt penge på. 

I denne artikel har vi brugt data fra politiskannoncering.dk, som Valdemar Osted står bag. Til daglig studerer Valdemar statskundskab på KU.
Det er Facebook selv, der via Facebook Library stiller al data til rådighed.

Siderne der bruger flest penge:

Her er de 12 politiske sider, der har brugt flest penge på annoncering via Facebook i perioden juli 2020-dec. 2020.

1. Socialdemokratiet (Sidenavn: Socialdemokratiet) har brugt 460.806 kr. på i alt 41 annoncer.
2. Venstre (Sidenavn: Venstre, Danmarks Liberale Parti) har brugt 236.667 kr. på i alt 164 annoncer.
3. SF (SF) har brugt 198.631 kr. på i alt 177 annoncer.
4. De Grønne (De Grønne – Danmarks Grønne Liberale Parti) har brugt 69.679 kr. på i alt 412 annoncer.
5. Konservative (Det Konservative Folkeparti) har brugt 58.470 kr. på i alt 20 annoncer.
6. Marianne Vind, Socialdemokratiet (Marianne Vind) har brugt 56.206 kr. på i alt 52 annoncer.
7. Pia Olsen Dyhr, SF (Pia Olsen Dyhr) har brugt 51.617 kr. på i alt 68 annoncer.
8. Nikolaj Villumsen, Enhedslisten (Nikolaj Villumsen) har brugt i alt 48.584 på i alt 87 annoncer.
9. Jakob Elleman-Jensen, Venstre (Jakob Elleman-Jensen) har brugt 46.924 på i alt 26 annoncer.
10 Dansk Folkeparti (Dansk Folkeparti) har brugt 42.769 på i alt 67 annoncer.
11 Søren Pape Poulsen, Konservative (Søren Pape Poulsen) har brugt 42.522 på i alt 14 annoncer.
12 Martin Geertsen, Venstre (Martin Geertsen) har brugt 40.731 på i alt 10 annoncer.

Hvis man udvider perioden, og tager den helt tilbage fra før valget i 2019 ser billedet en anelse anderledes ud.
Her tordner Mette Frederiksen ind på listen, og er med afstand den politiker, der har brugt flest penge.

Se listen her ▽  (Periode marts 2019 – dec. 2020)
(Zoom på din mobil eller hent som PDF Fra marts 2019 – til nu.)

Kilde & grafik: politiskannoncering.dk


Grafen viser samlet forbrug for annoncer på Facebook fra juli 2020 til dec. 2020. Kilde & grafik: politiskannoncering.dk

Grafen viser det totale forbrug, fordelt på månederne. Kilde & grafik: politiskannoncering.dk


HAR DU LÆST ?

ARKK Copenhagen om deres nye strategi. Læs her.

Mød HEAP. Ny digital pensionsløsning. Læs her.

Mød tvillingerne bag DitUr.dk. Læs her.  

Mød Melissa Bech, som er kvinden bag Blanche. Læs her.