Du har formentlig allerede stiftet bekendtskab med dem. Den digitale ønskeseddel, som har fået det klingende navn Ønskeskyen. Det blev startet i 2014, hvor reklamebureauet Hjaltelin Stahl i samarbejde med PostNord udviklede det. De investerede en masse ressourcer i Ønskeskyen, på både IT fronten, men også på det kommercielle. De kørte f.eks. en del TV reklamer. Sidenhen er platformen vokset organisk. Det, som måske hele tiden mere var ment som en kampagne, udviklede sig til at være noget brugerne virkelig tog til sig. Sådan fortsatte det i en årrække inden PostNord valgte at satse på nogle andre ting. I stedet for at lukke Ønskeskyen, som mange hundrede tusinde danskere brugte, solgte man det videre. Det blev på danske hænder, og de nye ejere kendte faktisk en del til Ønskeskyen, da de havde leveret IT- ydelser til dem tidligere.

I en lille mini-serie, som vi kører de næste par uger, kan du komme tættere på hele Danmarks digitale ønskeseddel. Vi går i dybden med deres ambitioner, hvordan de vil udvikle platformen til brugernes bedste, og hvordan de samarbejder med alle brands, som har en stor interesse i at være en del af platformen. Det er alle brands, som brugerne har vist interesse for.

Vi starter serien med et interview med Casper Ravn Sørensen, som er Digital direktør i Ønskeskyen. 

88% af alle danskere laver ønskesedler i forbindelse med deres fødselsdage, mens 86% af danskerne laver ønskesedler op til jul.

(Kilde: Ønskeskyen)

Casper, Kan du forklare os, hvad Ønskeskyen er?
Vi er blevet meget mere end en digital ønskeseddel, selvom det selvfølgelig er vores hovedprodukt. Ønskeskyen er lavet til brugerne, og er dem vi er til for. Vi er deres online tjeneste, der hjælper med at holde styr på gaveønsker. Men vi er i ligeså høj grad et sted, hvor brugerne kan gå hen hvis de vil blive inspireret til deres næste gaveønske. Det er inspirationsuniverset for brugerne, som vi har størst fokus på i øjeblikket. Det er nemlig det som der er flest brugere der efterspørger.

Kan du komme det lidt nærmere?
Vi har over 1,2 million danske brugere. Det giver os en enorm indsigt i, hvad der trender, og hvad folk ønsker sig. Vi vil kunne hjælpe og inspirere brugerne 360 grader indenfor det område. Eksempelvis sidder mange mennesker med problemstillingen omkringhvad giver man Jon på 35 år, som har alt?” Det ønsker vi at kunne hjælpe brugerne med at kunne svare på ved at se ind det der trender lige nu. Det skal vi også kunne hjælpe med at svare på ud fra, hvad brugeren tidligere har ønsket sig, og fået eller ikke fået, men også i forhold til hvad andre sætter på deres ønskeseddel i den målgruppe. Et andet eksempel er, at hvis du f.eks. ikke har små børn, så er det nok svært at vide, hvad de ønsker sig. Her skal vi være den hurtige inspiration, der f.eks. kommer med en top 10 liste over de mest populære ting specifikt til den pågældende aldersgruppe . Vi skal være brugernes foretrukne hjælp og platform til alle lejligheder.

Det gælder i øvrigt også i forhold til det praktiske. Ved at få så mange mennesker som muligt til at bruge Ønskeskyen, så kan gavemodtageren nemlig undgå dobbeltgaver ved hjælp af vores system. Når brugeren sender sin digitale ønskeseddel ud til gæsterne, så kan vedkommende ikke se “hvad man sætter sig på”, men det kan de andre gæster.

Brugerne er det vigtigste

Hvor er den største forskel sket, siden I har overtaget? 

Først og fremmest er vi i gang med et stort arbejde på platformen. Vi gør den hele tiden lettere at bruge. Men det, som jeg er mest stolt over, er den måde, vi inddrager brugerne og generelt yder kundeservice. Så den største forskel er, at vores brugere virkelig bliver hørt. Da vi overtog platformen var der så mange gode forslag fra brugerne via mails og Facebook. Så det var faktisk de ting, som vi gik først i gang med. Vi gennemgik alle henvendelser slavisk. Vi mener det seriøst, når vi siger, at vi tager brugerne med i alle udviklingsprocesser.

Helt kort, Hvad er så status? 

Vores dynamiske ønskeliste fungerer bedre end nogensinde før. Den er langt mere intelligent end tidligere. Vi har et spirende inspirationsunivers, som kun bliver bedre uge for uge. Pt. har vi over 1.2 millioner danskere registreret, og tusindevis af daglige nye ønsker oprettes.

Har I ambitioner, som rækker ud over Danmark?

Bestemt. Planen er, at vi åbner 3 nye markeder alene i år. Men fokus skal hele tiden være brugernes, så vi gør det i et tempo, hvor vi kan følge med og hele tiden forsøge at varetage brugernes ønsker for platformen. Selvom vi desværre ikke kan opfylde alles ønsker med det samme, så må der ikke herske tvivl om det er vores målsætning at holde alle glade som bruger platformen.

Men indenfor 3 år er vi at finde i mindst 10 lande. Det står helt klart.

Dygtige til brands

I har en del brandsamarbejder? Hvofor? 
Det er selvfølgelig en del af vores forretningsmodel, hvilket vi er helt åbne om. Det giver brugerne endnu flere muligheder, men det gør det så sandelig også for vores samarbejdspartnere. Vi ved med stor sandsynlighed, hvad der bliver solgt mest af i alle større danske webshops. Det giver os nogle unikke marketingmuligheder, og igen en masse nyttig viden til brugerne.

Hvad er det, I kan tilbyde brands?
En aktiv bruger på Ønskeskyen har i snit 11,2 ønsker pr. ønskeseddel. De unge har lidt flere, de ældre har lidt færre. Hvorfor har de ældre færre? De føler, at de har alt, og mangler inspiration. Ønskeskyen skal være den vildeste inspirationsplatform, og det kan brands hjælpe os med.
Vi har til gengæld de højeste konverteringstal ift. Facebook ads, Google og andre online aktiviteter. 1,2 millioner danskere tager altså ikke fejl. 

I har teamet op med en række personligheder. Blandt andet Christiane Schaumburg-Müller og Christoffer. Hvorfor det?
Potentialet er jo, at alle danskere skal være med. Så vi vil gerne længere ud. Det handler igen om at inspirere. Det kan vi gøre igennem folk, der også kommer langt ud.

I næste artikel kan du læse mere om arbejdet med brands! 

Vis dette opslag på Instagram

Et opslag delt af Ønskeskyen (@onskeskyen)

"Men det, som jeg er mest stolt over, er den måde, vi indrager brugerne og generelt yder kundeservice. Så den største forskel er, at vores brugere virkelig bliver hørt."

Casper Ravn Sørensen, digital direktør i Ønskeskyen