I 2012 fortalte en ung Johan Bülow til dontt.dk, at han ville sælge lakridser for over 100 millioner kr. om året.

I 2020 kom den danske lakridsfabrik et skridt tættere på den ambition med et rekordregnskab drevet af en større international tilstedeværelse samt en eksplosiv udvikling i lakridsforretningens netsalg.

Lakrids by Bülow når for 2020 en samlet omsætning på 256 mio. kr. svarende til en vækst på 17 pct., hvoraf 63 pct. kommer fra internationale markeder, og driftsresultatet (ebitda) vokser med 56 pct. til 38 mio. kr.

32 pct. af omsætningen blev i 2020 hentet gennem onlinesalg, hvilket er en absolut rekord for selskabet, der traditionelt har lænet sig op ad salg gennem sine 27 egne butikker og knap 2000 forhandlere. Fra 2016 til 2020 er onlinesalget vokset fra 6 pct. af virksomhedens omsætning til de nu 32 pct., og der er blevet etableret webshops i godt 40 lande.

En ung Johan tilbage fra starten på Bornholm

Adm. direktør i Lakrids by Bülow Fredrik R. Nilsson

Et voldsomt år!

Adm. direktør i Lakrids by Bülow Fredrik R. Nilsson fortæller til Børsen, at mens hele verden har været lukket ned, så har de solgt lakridser som aldrig før:

“Vi har formået at flytte rigtigt meget salg online og til de forhandlere, som faktisk har holdt åbent, og det har fungeret helt fremragende,” siger adm. direktør i Lakrids by Bülow Fredrik R. Nilsson.

De solide vækstrater blev leveret i et mildest talt vanskeligt marked, og det har ifølge topchefen været et meget specielt år.

“Vi mistede reelt vores største forhandler i form af Heinemann Tax Free Stores, der pludselig stort set ikke købte noget. Vores største erhvervskunde er Emirates Airlines, og de købte stort set heller ikke noget. Vores største butik målt på omsætning har historisk set været den i Københavns Lufthavn, og den har også været ramt. Og godt halvdelen af vores 2000 forhandlere har været lukket på et eller andet tidspunkt i løbet af året,” siger Fredrik R. Nilsson og kalder det forgangne år for brutalt i forhold til den del af virksomheden, der er beskæftiget med fysiske butikker.

En del af de ansatte fra Lakrids by Bülows egne butikker er i løbet af året blevet sendt ud at arbejde på fabrikken, da onlinesalget tog fart.

Selskabets formand Tue Mantoni er da også svært tilfreds. Til Børsen siger han:

“Det har vist sig, at vi har en meget robust forsyningskæde. Det har gjort, at da onlinesalget begyndte at vokse ekstremt meget, har vi kunnet omdirigere produkter til vores onlinekanal meget hurtigt,” forklarer Tue Mantoni og uddyber:

“Vi producerer selv på fabrikken i Hvidovre. Det betyder, at når vores miks ændrer sig, og det kommer det til, når volatiliteten stiger i markedet, og forbrugsmønstrene skifter, så kan vi omstille os meget hurtigt. Det er et tema, som har været afgørende i denne coronaperiode.”

Den internationale ekspansion tog også yderligere fart i det forgangne år, og særligt Tyskland voksede massivt med godt 40 pct. Det store land mod syd er nu det største enkeltmarked efter Danmark. De primære markeder er i dag Skandinavien, Tyskland og delvist England.


Modtog vores nyhedsbrev gratis hver uge. Tilmeld her.