Tine Land, Founder af KONG WALTHER, har haft et travlt år i 2024 med sin populære “roller-handske”. Med en vækst på 100% og en ekspansion til 550 butikker på tværs af Europa, ser hun frem mod et endnu mere ambitiøst 2025.

I dette interview deler Tine sine refleksioner over årets resultater, de udfordringer hun har mødt, og hvordan hun ser fremtiden for både Kong Walther og det fællesskab, hun har skabt omkring brandet. Hun afslører også, at hun er ved at lancere en podcast, hvor hun deler inspiration og møder mennesker, der har påvirket hende.


Tine, hvordan går det hos KONG WALTHER?

“Det går rigtig godt. Det oplagte svar på dit spørgsmål er jo vores målbare udvikling. Når vi er færdige med 2024, har vi mindst haft en vækst på 100 % i forhold til forrige år i omsætning. Vi kommer også til at lave et flot resultat på bunden. Det skyldes et øget salg, men også at jeg har justeret vores priser. Jeg satte alle priser op med 25 %. Dels fordi produkterne simpelthen var for billige, men også fordi alt er blevet dyrere i hele vores forsyningskæde – fra materialer til packaging og fragt.

Det er vigtigt for mig at holde fast i, at produkterne skal være for alle. Derfor var det ikke en nem beslutning, men det hele skal jo hænge sammen, så det gav lidt sig selv.

Så business-wise går det, som det skal. Vi har en velfungerende webshop, men du skal nok primært se os som et B2B-brand, hvor størstedelen af omsætningen kommer fra. Vi er i år nået op på 550 forhandlere fordelt på Danmark, Tyskland, Belgien, Norge og Sverige. Danmark er stadig klart vores største marked.”

TIne Land, Founder af KONG WALTHER


Det er en kæmpe milepæl, at KONG WALTHER er kommet ud over grænserne.

Så alt i alt et år med vækst i 2024! Hvis vi lægger tallene lidt til side, hvordan ser du tilbage på året? Hvilke milepæle tænker du tilbage på?

“Travlt. Det tror jeg, du kender til selv. Men når man driver virksomhed, kan det godt føles som om, at 80 % handler om at slukke ildebrande eller “fixe” ting. Det slider på dig. Så alle de succeser, du opnår i løbet af et år, store som små, fejrer du kun kort – eller måske slet ikke. Så det er et svært spørgsmål.

Men det er en milepæl i sig selv, at jeg vækster og forbedrer resultatet. Det er også en milepæl, at Kong Walther er kommet ud over grænserne. Hvis vi skal fortsætte væksten, er der ingen vej udenom at slå mere igennem i udlandet.”

Både din approach, dit univers og din bestseller er meget københavnerorienteret. Hvordan har udlandet taget imod det?

“Generelt er kvalitetsprodukter fra Skandinavien populære. Det kan jeg tydeligt mærke. Men det er jo ikke sådan, at man får noget foræret af den grund. Men det er helt klart noget, jeg spiller på. I udlandet ligger vi i flere high-end- og nichebutikker, så der er enormt meget storytelling i salget dertil, og her spiller København naturligvis ind.

Navnet ‘KONG WALTHER’ er til gengæld ikke tilpasset de forskellige markeder. Vi hedder KONG WALTHER, uanset om du køber vores produkter i Tyskland, Danmark eller Belgien.”


Jeg ved, hvad jeg er god til, og hvad jeg ikke er god til

Hvad er de overordnede ambitioner og mål for KONG WALTHER i 2025?

“Jeg føler, jeg har meget selvindsigt. Jeg ved, hvad jeg er god til, og hvad jeg ikke er god til. Så i 2025 skal jeg gøre endnu mere af det, jeg er god til, og forsøge at lade andre løfte de vigtige ting, jeg ikke selv er stærk i.

Her har jeg en rigtig dygtig konsulent tilknyttet, og vi skal kigge på en ny ansættelse. For de overordnede ambitioner er jo at sælge endnu mere og få åbnet flere døre for KONG WALTHER. Det kræver endnu mere tid ‘ude i marken’ for mig, så det er vigtigt at bygge fundamentet rigtigt op omkring det – så det netop ikke bliver til en masse ildebrande. Vi skal også bygge mere på brandet og fortællingen omkring vores community, ‘Mom Club & Society’.”

Ja, nu nævner du selv Mom Club & Society. Hvad er det?

“Det startede som vores crewneck- og sweatpants-kollektion, som var en ekstra kategori til vores handsker, shopper og et par andre produkter. 80 % af omsætningen kommer fra Østerbro-handsken. Det er også dét, som KONG WALTHER skal være. Vi skal være den bedste ‘roller-handske’ i hele verden. Men der er selvfølgelig nogle årstider, hvor vi er mere relevante end andre.

Derfor opstod ‘grenen’ Mom Club & Society. Det er et uformelt community med produkter, der giver mening for en mor. Vi har mange kunder, som kommer igen og igen, så det er også et fællesskab, vi skal bygge videre på. Men det behøver ikke være en masse forskellige produkter – vi kommer aldrig til at have 100 forskellige produkter.”


Kong Walther

Jo ældre jeg er blevet, jo mere kan jeg mærke, at man skal gå med sin mavefornemmelse

Hvilken arbejdsopgave giver dig mest energi?

“Det er helt klart, når jeg er ude ved mine kunder. Det elsker jeg. Jeg er verdens bedste sælger, for jeg elsker mit produkt. Så klart kan det siges. Men det er også, når jeg sidder med den næste kollektion og kan udfolde mig kreativt. Det er et vildt fedt rum for mig.

Jo ældre jeg er blevet, jo mere kan jeg mærke, at man skal gå med sin mavefornemmelse. De gange, jeg har brændt nallerne, er, når jeg ikke har lyttet ordentligt til min mavefornemmelse.”

Hvem inspirerer dig?

“Jamen, det er sjovt, du spørger. For det har jeg tænkt virkelig meget over. Faktisk så meget, at jeg er ved at lave en podcast med folk, der løbende inspirerer mig. Den skal hedde ‘Et ægte menneske’. Her vil man møde mennesker, som har inspireret mig.

Det kan både være mennesker, jeg sidder med i en-til-en samtaler, som vi gør nu, men det kan også være til en stor koncert, hvor jeg bliver inspireret af Nils fra Minds i PARKEN. Det er nok også svaret på dit spørgsmål – inspiration for mig kan komme pludseligt og overalt, hvor man er.”


 Vi glæder os til at følge Tine og KONG WALTHER videre frem. Følg med her på dontt.dk.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.