Europas førende online multi-brand-platform Zalando afholder under Copenhagen Fashion Week deres egen “Zalando Visionary Award 2025”.
Zalando afholder Visionary Award for tredje år i træk som en støtte til nye, kreative og visionære designere.
Selvom Fashion Week i København først løber af stablen i slutningen af januar, er de tre finalister allerede offentliggjort. Dem kommer vi tilbage til.
Mode har styrken til at inspirere til forandring
Finalisterne er udvalgt af en jury bestående af brancheeksperter, som også afgør, hvilket brand der løber med sejren til januar. Juryen består af; Edward Buchanan, kreativ direktør for SANSOVINO6, Emma Matell, castingdirektør, Giuliano Calza, Founder og kreativ direktør for GCDS, Herbert Hofmann, VP for Creative & Buying hos Highsnobiety og endelig Anne Pascual, SVP Design, Marketing og Content hos Zalando SE.
Vinderen af Zalando Visionary Award 2025 modtager 50.000 euro, støtte til showproduktion og en plads i kalenderen under Copenhagen Fashion Week SS26.
Anne Pascual, SVP Design, Marketing og Content hos Zalando, fortæller:
“Mode har styrken til at inspirere til forandring, og med Zalando Visionary Award er vi begejstrede for at støtte designere, der tør skubbe til grænserne. Dette års finalister bringer frisk energi og dristige idéer, og vi er meget glade for at sætte spotlight på deres unikke perspektiv.”
De nominerede:
- FEBEN
Den etiopiske designer, opvokset i Sverige, lancerede sit eponyme brand i London, hvor det hurtigt har opnået anerkendelse for sine dristige kreationer. FEBEN kombinerer slående silhuetter med levende prints, der skaber optiske illusioner. Inspireret af globale påvirkninger redefinerer FEBEN moderne mode med en unik og visionær tilgang. - IAMISIGO
Grundlagt i Nigeria af Bubu Ogisi er IAMISIGO en pioner inden for innovation, der kombinerer arvetekstiler med traditionelle håndværksteknikker fra hele Afrika. Resultatet er en samling af moderne designs med et dristigt, friskt perspektiv, som samtidig bevarer den kulturelle arv. - Rave Review
Dette Stockholm-baserede brand, grundlagt af Josephine Bergqvist og Livia Schückwith, har innovation som sit omdrejningspunkt. Brandet puster nyt liv i deadstock- og secondhand-materialer, hvilket afspejler en frisk tilgang til design. Deres engagement strækker sig også til casting, hvor diversitet er en central værdi i hver kollektion.
Jurymedlem Emma Matell uddyber:
“At være med i juryen for Zalando Visionary Award er en ære. På nuværende tidspunkt er der meget få platforme som denne for nye designere, der giver stor hjælp hele vejen igennem.
Det er inspirerende at se nogle af de bedste talenter blive fremvist i en kontekst, der skubber til grænserne. Hvert brand fremviser et unikt og nyt perspektiv, hvad enten det drejer sig om bæredygtighed, håndværk eller social impact.”
Vi glæder os til at følge op på arrangementet og præsentere vinderen her på dontt.dk.
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.