Det er få klubber, der kan prale af FC Københavns transfer “hit rate” de seneste mange år. Evnen til at vinde fodboldkampe,  købe spillere og samtidigt sælge igen med et stort millionoverskud til følge. De 2 seneste eksempler er Denis Vavro og Robert Skov der begge blev solgt for over 9 millioner euro, efter de kun havde været i klubben i kort tid.

Det har de også lagt mærke til i det britiske. Det store medie Sky Sport har lavet et interview med FC Københavns tekniske direktør Johan Lange. Han giver et interessant indblik i processen omkring. Her fortæller han, at identifikationsfasen er meget datadrevet. FC København skal  finde spillere tidligt i deres karrierer. 

– Samarbejdet mellem mig selv, manageren og vores scouts er altafgørende. I starten bruger vi tid på at etablere, præcist hvad vi leder efter. På den måde kan vi sætte parametrene for vores data. Først derefter begynder vi med live scouting, siger Johan Lange.

Det vigtigste er, at alle kender deres rolle. Han roser Ståle Solbakken for at have en klar spillestil.

Lange fortæller:
“Det er svært for scouts, hvis stilen ændrer sig fra sæson til sæson. Vores scouts ved, at deres job er at finde spillere, som har potentiale til at spille europæisk fodbold for Solbakkens FCK, og som har kapacitet til at blive solgt til en top-fem-liga inden for nogle år.”

“Vi har 4 nøgleprincipper” 

“We have a strong culture, a proactive strategy, stability among key personnel and a very clear style of play,”

Johan Lange fortæller videre i interviewet, hvilke overvejelser og ting de “lokker” spillerne med. En af de vigtigste ting er tidligere “cases”, hvor de har hjulpet spillere videre til store adresser til mange penge.

Læs hele interviewet her. 

Dem der køber spillere hos os, ved hvad de får. Københavnske spillere er vant til presset. Du skal vinde. Vi er den største klub i skandinavien, det er krævende i sig selv.

Johan Lange, Teknisk direktør i FC København