Er tiden ved at løbe fra de klassiske schweizerure? Noget kunne tyde på det, for sidste år solgte Apple flere ure end hele den schweiziske urbranche.

Det er Berlingskes journalist, Torsten Cordes der har skrevet denne artikel. Du kan læse den i sin fulde længde her.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Schweizerne er blevet overhalet som verdens førende urmagere. De tikkende armbåndsure er ikke længere folks foretrukne på armen.

I 2019 solgte Apple 31 millioner ure på verdensplan, mens det samlede salg af schweizerure løb op i 21 millioner solgte. Schweizerne er dog stadig dem, der tjener mest på salget af ure. Det skyldes, at gennemsnitsprisen på et schweizerur er højere end på et smartur. Den samlede, schweiziske urindustri eksporterede ifølge brancheorganisationen Fédération de l’Industrie Horlogère Suisse i 2019 for omkring 152 milliarder kroner. Apple opgør ikke salget af smarture særskilt. De indgår sammen med blandt andet Apple TV-boksen, Beats-hovedtelefoner, iPod-musikafspillere i en samlet regnskabspost, der i 2019 udgjorde 184 milliarder kroner.

Apples salg af smarture er siden 2018 vokset med 36 procent, da de solgte 22,5 millioner ure. Dermed er det første gang, at Apple sælger flere ure end alle schweizerurmærker tilsammen. Apple har gennem mange år været den største smarturproducent i verden. Foran producenter som Xiaomi, Samsung og Huawei.

»Vi vurderer, at den samlede schweiziske urbranche solgte 21,1 millioner ure på verdensplan i 2019. Det er et fald på 13 procent fra 2018, da der blev solgt 24,2 millioner schweizerure. De analoge armbåndsure er fortsat populære blandt ældre forbrugere, mens de yngre forbrugere køber smarture og digitale armbåndsure,« siger administrerende direktør hos analyseselskabet Strategy Analytics, Neil Mawston.

Et statussymbol

Et smartur er et digitalt armbåndsur, der ud over at holde styr på tiden også har mange af de samme funktioner som en smartphone. Smarture holder blandt andet styr på hjerterytme og kalender, og så kan de fleste smarture sende og modtage opkald og SMS.

Det er især fitness- og helbredsapps, der har gjort Apples serie af smarture attraktiv for mange mennesker, hvorimod de traditionelle schweiziske armbåndsure – fra mærker som Omega, Tissot, Swatch og Breguet – i dag mere bliver betragtet som et smykke eller en modegenstand.

Men ifølge analytikere er Apples smarture også ved at blive et statussymbol.

»Apples ure er ved at blive sit eget statussymbol, og det er blevet et alternativ til schweizerure i mellemprisklassen,« fortæller senioranalytiker hos Strategy Analytics, Steven Waltzer, ifølge den amerikanske TV-station CNN.

De gode salgstal for Apples smarture hænger sammen med Apples økosystem af iPhones, iPads og andre produkter. Brugerne er vant til Apples teknologi.

»Apple har allerede en relation til en stor del af køberne af Apple Watches,« siger Rishi Kaul, medie- og forbrugeranalytiker hos tech- og forskningsselskabet Omdia til CNN.

Tidløst design

Det svigtende salg af schweizerure betyder ikke, at urene ikke har en fremtid. En af grundene til, at Apple kan have solgt flere ure, er, at urene ikke holder lige så længe som klassiske schweizerure. Teknologien i Apples ure bliver hurtigere forældet, og urene holder ikke i generationer ligesom mange af de klassiske schweiziske ure.

»Apples ure tiltaler en meget bredere skare af forbrugere. For unge og gadgetelskere er det nok vigtigere at eje et smartur af teknologiske årsager eller af sundhedsmæssige årsager, end det er at eje et armbåndsur i tidløst design,« siger analytiker hos markedsanalysefirmaet Canalys, Vincent Thielke, til CNN.

Han mener ikke, at tiden er løbet fra de klassiske schweizerure.

»Jeg tvivler på, at enden er nær for schweizerurene. Der vil altid være interesse for og efterspørgsel på klassiske ure. Faktisk er mange unge stadig interesseret i at eje et klassisk schweizerur en dag,« fortæller Vincent Thielke.