Det er næppe gået mange “medie-næser” forbi, at der har været stor kritik af Radio Loud. På trods af Louds korte levetid, har der “kun” manglet lyttere, for historier har der været rigeligt af. På halvandet år har man skiftet ledelse, ejer, målgruppe og senest har de relativt nye ejere, Berlingske Media, i selskabet bag Radio Loud, valgt at skifte deres navn ud med 24syv.

Det har forståeligt medført en del debat om plagiat, følelser og generelt dårlig stil. Men Iværksætter og Podimo-direktør Morten Strunge rejser nu endnu en kritik af ejerskiftet.

Den succesfulde iværksætter sætter et stort spørgsmålstegn ved, at Berlingske Media for statens penge kan få ressourcer til et nyt katalog af podcastrettigheder, som om få år kan blive en konkurrent til de private podcastproducenter.

Morten Strunge har selv investeret millioner af kroner i Podimo. Podimo var en af de første kommercielle podcastplatforme i Danmark, som drives via abonnementer.

“Problemet er, du har en aktør, som får offentlige midler til at skabe noget, der minder om en podcastfabrik, hvor de kan udvikle en masse koncepter, opbygge brands og udbygge en rækkevidde (lyttere, red.), for derefter at kommercialisere og gøre det til privat forretning.”

Grotesk

Morten Strunge fortæller også til MediaWatch, at han finder det direkte “grotesk”, når en statsfinansieret aktør kan få 65 mio. kr. om året til at etablere en forretning, som kan føjes til Berlingske Medias portefølje af podcasts, hvis og når sendetilladelsen stopper, mens Podimo selv investerer millioner i at opbygge markedet og få lyttere til sin platform.

“Det er jo enormt frustrerende at se en konkurrent vokse sig større for offentlige midler. Vi kan se, at Loud-projektet bare stille og roligt bliver skubbet i retning af at blive en del af Berlingske,  med podcastrettigheder de bare kan trække ud, når sendetilladelsen udløber, og køre videre som en færdigbygget kommerciel forretning,” siger Morten Strunge, der kalder på politisk indblanding, hvis ikke handlen bliver bremset af Radio- og tv-nævnet, eller der bliver lagt bestemte vilkår på.

”Vi mener, politikerne må gå ind og sikre, at Loud er det, det oprindeligt var tiltænkt – en radiokanal for unge. Det betyder ikke noget for mig, hvad kanalen hedder – det store i min optik er, at det helt åbenlyst kommer til at konkurrere med de private aktører om nogle år.”

Da Radio24syv lukkede i 2019 overtog Berlingske Media som hovedejer af selskabet bag det fulde katalog af rettighederne til Radio 24syvs indhold, som mediekoncernen efterfølgende har kunnet videreføre og kommercialisere med bl.a. annoncer og sponsorater i forlængelse af sine private medier B.T., Berlingske og Weekendavisen.


Har du læst?

Hvad skal der ske med Frederiksberg Allé? Læs her.
Katrine Lee Larsen: Jeg er allergisk overfor stilstand. Læs her.
Weekend med Kristoffer Haapanen fra Les Deux. Læs her.
Alex Vanopslagh: “Du skal have friheden til ansvar.” . Læs her.
Orgi-E fra Suspekt har skrevet en sang til dontt.dk. Læs her.


Creators

En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Tilmeld gratis her.