Irma har stor succes i flere af deres bæredygtige initiativer. En af målsætningerne hos det legendariske “københavner” supermarked var, at mindske brugen af plasticposer hos deres kunder. Det går rigtigt godt for Irma. Nye tal viser at Irma har halveret salget af plasticposer fra 2017 til 2020. Til gengæld er salget af genanvendelige poser mere end fordoblet.

Konstitueret kædedirektør Rikke Wolff, Irma fortæller:

-Det er en markant ændring i vores kunders adfærd; At huske at tage en pose med hjemmefra frem for at købe en plasticpose. Det viser klart, hvordan bevidstheden om brugen af plastic er vokset. Det betyder, at der er blevet bedre grundlag for at udvikle flere alternative poser, som kunderne kan benytte igen og igen.

Kasserede restaurantduge

Senest har Irma sammen med designeren Klaus Samsøe udviklet stofposer upcyclet fra kasserede restaurantduge og servietter – og det er i den grad faldet i kundernes smag. Her kniber det nærmest at følge med efterspørgslen, men flere er på vej.

-Vi ser en grundlæggende forandring af en ellers mangeårig vane. Derfor forventer vi fortsat fald i salget af plasticposer – og vi glæder os til at komme med andre kreative og bæredygtige løsninger til kunderne, så de kan transportere varerne hjem uden at belaste miljøet, siger Rikke Wolff.

Du kan se flere af Irma genbrugsposer her.


HAR DU LÆST?

Christophe Lephilibert: “Vi ved, at fremtiden er elektrisk” – Kom tæt på Barry. Læs her.

Bornholmske madentreprenører bag nyt rugbrød. Læs her.

Melissa Bech: Jeg er vildt inspireret af andre entreprenører. Læs her.

Ekspert: Virksomheder der bruger Facebooks kanaler har en udfordring. Læs her.