🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.


House of Share er et af de mest lovende bud på fremtidens måde at tænke mode på herhjemme. Tænk “Airbnb for tøj” – en app, hvor du både kan leje og udleje lækkert designertøj til særlige anledninger. Bag konceptet står Sara Dahl og Gustav Johansen, der med baggrund i CBS, Deloitte og DTU har forenet iværksætteri, teknologi og cirkulær mode.

I dag er House of Share blandt de mest downloadede modeapps i Danmark og samarbejder allerede med veletablerede virksomheder.

Vi har talt med de to founders om idéen, rejsen, modstanden og ikke mindst fremtiden – og stillet dem spørgsmålene, som vi selv sad med, da vi læste deres præsentation første gang.


"I dag er der rigtig mange brands, der rækker ud til os, fordi de også mærker presset for at tænke mere cirkulært og ansvarligt"

House of Share Sara Dahl

Sara Dahl, House of Share

Gustav Johansen

Gustav Johansen, House of Share


Hvordan vilI I beskrive House of Share til én, der aldrig har hørt om jer?

Sara:
“House of Share er lidt ligesom Airbnb – bare for tøj. Det vil sige, at du både kan leje lækkert designertøj til særlige anledninger og udleje det tøj, du selv har hængende i skabet. På den måde kan man spare penge, tjene penge og samtidig gøre noget godt for miljøet ved at forlænge tøjets levetid; uden at skulle gå på kompromis.”

Hvordan opstod idéen til House of Share?

Sara:
“Idéen opstod egentlig ret naturligt. Jeg havde en masse kjoler hængende, som mine veninder ofte lånte – og så tænkte jeg, “måske er der andre, der også gerne vil låne dem… og betale lidt for det?” Det blev starten på House of Share og en mission om at gøre det mere bæredygtigt (og nemt!) at være godt klædt på – uden at man skal gå på kompromis med stil eller samvittighed.”

"Idéen opstod egentlig ret naturligt. Jeg havde en masse kjoler hængende, som mine veninder ofte lånte"

Hvad har været jeres største udfordring indtil nu?

Sara:
“Det største bump på vejen har nok været dét, at vi mennesker er vanedyr. Vi er vant til at købe tøj – ikke leje det. Så vores største opgave har været (og er stadig) at ændre folks mindset og introducere dem til en ny og mere bæredygtig måde at bruge tøj på.”

Hvordan har responsen været fra brands og modeindustrien generelt?

Gustav:
“I starten var branchen lidt afventende – nogle så det måske som en trussel, fordi vi ændrede forbrugsmønstret. Men det har ændret sig. I dag er der rigtig mange brands, der rækker ud til os, fordi de også mærker presset for at tænke mere cirkulært og ansvarligt. Så responsen er blevet enormt positiv, og vi oplever stor interesse for samarbejde.”

I har hurtigt opbygget et stærkt community og mange brugere i appen – hvem er den typiske bruger?

Sara:
“Det er typisk en kvinde mellem 18 og 40 år – og hun skal oftest til noget særligt: en galla, et bryllup, rund fødselsdag eller måske lige blevet student. Hun vil gerne se godt ud, men gider ikke bruge en formue på noget, hun kun bruger én gang. Og så synes hun samtidig, det giver mening at tænke mere ansvarligt – uden at give køb på looket.”

House of Share

"Jeg finder stor inspiration i sportens verden"

Hvem eller hvad inspirerer jer – personligt og/eller professionelt?

Gustav:
“Her vil jeg nævne et par stykker. Min første tanke er min mor.
Derefter tænker jeg på Paul Graham, founder af Y Combinator. Jeg bliver inspireret af hans tanker og kontraintuitive vinkler på startups og software, som han typisk udtrykker på sin personlige 00’er blog.

Sara – min medstifter og chef – den mest drivkraftige og imødekommende person, jeg har mødt, og som tilsyneladende har flere timer i døgnet end alle andre. Den ustoppelige type, der går forrest og får ting til at ske, hvilket giver en enorm ro til mine aspekter i virksomheden. Det er generelt bare vildt inspirerende at arbejde så tæt sammen med en, som man samtidigt ser meget op til.

Hele processen i at gå fra idé eller tanke til et stykke software, som mennesker ude i den virkelige verden rent faktisk benytter og får glæde af. Det kan måske virke trivielt at trykke på en knap på sin iPhone, men bag den enkelhed ligger ofte et stort og usynligt stykke håndværk, som giver knappen værdi. Det er både en kreativ og ofte frustrerende proces, men når det hele pludselig går op i en højere enhed, og man ser folk bruge det, man har bygget – så er det meget inspirerende; nærmest euforisk. Og det bliver kun forstærket af, at folk går sammen om at bruge det til noget, som gavner mere end dem selv, nemlig klimaet.”

Sara:
“For mig handler inspiration i høj grad om at kunne skabe en mere bæredygtig tilgang til mode – uden at gå på kompromis med det, vi har på. For lad os være ærlige: når vi skal til en særlig begivenhed, vil vi stadig gerne føle os godt tilpas og se godt ud. Derfor har det været vigtigt for mig at udvikle en løsning, hvor man både kan klæde sig smukt på og samtidig gøre noget godt for planeten.

Professionelt er jeg enormt inspireret af Gustav, som jeg tilfældigvis stødte på – og som sidenhen er blevet medstifter og tech-hjernen bag House of Share. Han er ikke bare ekstremt dygtig, men også utrolig behagelig og diplomatisk at arbejde sammen med. Hans evne til at sætte sig ind i komplekse ting og eksekvere dem med høj kvalitet er virkelig inspirerende.

Derudover finder jeg stor inspiration i sportens verden. Jeg dyrker selv meget sport og er fascineret af den dedikation og vedholdenhed, som professionelle atleter udviser. Det spejler jeg meget i mit arbejde – det handler om at træne og udvikle sig hele tiden, så vi med House of Share i sidste ende kan nå vores mål og – lidt symbolsk – stå med guldet.”

"Vi har spændende ting på vej"

House of Share

Hvad er det bedste råd, I har fået undervejs – og hvad er næste skridt for House of Share?

Gustav:

“At eksekvere – og ikke vente på, at alting er perfekt. Det har vi virkelig levet efter. Næste skridt for os er at åbne op for endnu flere målgrupper – vi har nogle virkelig spændende tiltag på vej, og vi glæder os til at gøre House of Share endnu mere tilgængeligt og relevant for endnu flere mennesker. Vi ser et stort potentiale for at få hele outdoor-markedet med, som netop er det næste, som vi er i gang med at udvikle videre på.”


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.