Der er store “dataopgør” i disse tider blandt medier, producenter og annoncører. Herhjemme tager Ekstra Bladet nu næste skridt i investeringer indenfor førsteparts-data. Ekstra Bladet har nemlig valgt at droppe Google Analytics og erstatter det med et produkt de selv har opfundet, ved navn “Longboat”.

Med lanceringen af Longboat har Ekstra Bladet nu også taget fuldt ejerskab over indsamlingen af data og er dermed uafhængige af 3. partsteknologier i hele dataværdikæden.Det oplyser Ekstra Bladet selv i en pressemeddelse, som du kan læse i sin helhed her.

I den forbindelse tog vi en snak med Kasper Worm-Petersen, Strategichef, Ekstra Bladet og Thomas Lue Lytzen, Head of Product Developement & Insights.

Større kontrol

Flere af jeres kollegaer på andre medier bruger Google analytics. Mener I dermed deres tal er forkerte?

Kasper Worm-Petersen, strategichef, Ekstra BladetDet skal vi ikke gøre os til dommere over. Vi har fravalgt Google Analytics ud fra et ønske om kontrol over data. Google Analytics er for mange et nemt og ligetil værktøj, men det er det fordi, der er truffet enormt mange beslutninger på forhånd. Vi vil gerne sikre, at vi selv har kontrollen og selv kan definere metoder, beregninger og implementeringer. Vi oplevede senest med den opdaterede tolkning af cookie-bekendtgørelsen, at vilkårene for dataindsamling ændrede sig fra den ene dag til den anden, hvilket stillede store krav til omstillingsparatheden. Det er nok ikke sidste gang vi kommer til at stå i sådan en situation. Derfor prioriterer vi selv at have kontrol over vores indsamling, så vi hurtigt kan tilpasse os, i stedet for at være afhængig af tredjeparters produktroadmaps.

Er I mere dataansvarlige med “Longboat” end med Google analytics?

Kasper Worm-Petersen: Vi kan i hvert sige at vi med Longboat har 100 % kontrol over hvordan data indsamles og selv bestemmer hvem vi deler data med. Løsningen er tænkt ud fra privacy-by-design-tankegangen, så vi kan respektere brugeres ønske om ikke at blive tracket. Mange er nok ikke bevidste om, at de aktivt skal slå datadeling med Google fra i deres Analytics-opsætning, og at de med deres brug af Google Analytics samtidig styrker Googles i forvejen massive dominans over annoncemarkedet.

Hvor er den største fordel med “Longboat” for jeres annoncører?
Thomas Lue Lytzen, Head of product development & insights, Ekstra Bladet og JP/Politikens Hus: Der er to store fordele: Fleksibilitet og kvalitet. Starter vi med sidstnævnte handler det om at eftersom vi styrer indsamlingen af data, og den sker efter vores metoder og kriterier, kan vi være mere sikre på at den kvalitet vi leverer til vores dataplatform, Relevance, er så optimal som mulig. Det vil sige at vi sikrer at kvaliteten af de målgrupper vi stiller til rådighed for indkøberne, er så høj som mulig. I forhold til fleksibilitet handler det om at kunne bygge løsninger sammen med annoncører og mediebureauer, hvilket bliver lettere når vi selv så at sige har støbt byggeklodserne, og de sættes sammen efter vores tegning – og ikke efter en stor global aktørs.

Er det et produkt, som kun er lavet til Ekstra Bladet?
Kasper Worm-Petersen: Ja. Det er udviklet specifikt til Ekstra Bladet og til at understøtte Ekstra Bladets forretning og strategi.

Hvor meget har redaktionen været med i beslutningen?
Kasper Worm-Petersen: Udviklingen af Longboat er foregået udelukkende i regi af Strategisk udvikling (vores udviklings- og dataafdeling). Redaktionen vil fortsat arbejde i de samme dashboards og modtage de samme rapporter. Så det har været en teknisk beslutning, med fokus på den tekniske kontrol og fleksibilitet.

Kort om Longboat

Longboat er Ekstra Bladets egenudviklede web analytics-system. Longboat anvendes til alle former for web analytics, både i real-tid og historisk, redaktionelt og kommercielt, og indsamler datapunkter til brug for både statistik, segmentering og personalisering. Longboat er udviklet ud fra en privacy-by-design tilgang og al data indsamles i overensstemmelse med GDPR og Cookiebekendtgørelsen.


HAR DU LÆST ?

ARKK Copenhagen om deres nye strategi. Læs her.

Mød HEAP. Ny digital pensionsløsning. Læs her.

Mød tvillingerne bag DitUr.dk. Læs her.  

Mød Melissa Bech, som er kvinden bag Blanche. Læs her.