Prisen på Disney-koncernens nye streamingtjeneste, som åbner 15. september, vil sammen med det omfattende filmkatalog lukke Disney+ ind i varmen og måske koste opsigelser af andre streamingtjenester, siger Disneys nordiske landechef, der er »godt tilfreds« med antallet af forhåndstilmeldinger.
Bragt i samarbejde med Berlingske. Denne artikel er skrevet af Thomas Breinstrup.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.
Årsabonnement med rabat inden premieren
Disney+ lanceres til 59 kroner om måneden eller med et årsabonnement til 589 kroner for 12 måneder. Man får dog særlig rabat, så man kan få et år for 490 kroner, hvis man opretter sig som bruger inden premieren. Dermed lægger Disney-koncernen sig under konkurrenterne Netflix, C More, HBO Nordic og Viaplay, der tager mellem 79 og 99 kroner for det billigste abonnement på et nordisk marked, hvor hver husstand i øjeblikket abonnerer på næsten to streamingtjenester i gennemsnit.
Netflix omsætter alene i Danmark for en milliard kroner, og ifølge Danmarks Statistik streamer nu 64 procent af danskerne mellem 16 og 89 år film og TV – gennem betalte streamingtjenester og frit tilgængelige tjenester som DR og YouTube – mod 54 procent i 2018.
Hans van Rijn er »helt sikker på, at der er plads til endnu en streamingtjeneste i Norden«.
»Jeg vil ikke kommentere, om det betyder, at man så smider andre streamingtjenester ud. Typisk har en husstand et basisabonnement på en tjeneste, der dækker det brede behov, og så et abonnement til det mere specifikke, for eksempel hvis man er vild med fodbold. Her kommer vi ind. Vi har både noget for hele familien og for dem, der virkelig dyrker universer og for eksempel er helt dedikeret til Star Wars- eller Marvel-universet,« siger Hans van Rijn, der har hollandsk far og dansk mor.
"Det er første gang, at vi samler alt indholdet ét sted, så det er nemmere at tilgå i stedet for, at man som før skulle søge mange steder."
Hans van Rijn, Senior Vice President, Nordics and Baltics at The Walt Disney Company
Godt tilfreds med forhåndstilmeldningerne
Hvilken markedsposition går I efter i Danmark?
»Det handler ikke om markedsposition. Nu skal vi etablere os, og danskerne har et forhold til mange af vores universer. Det er første gang, at vi samler alt indholdet ét sted, så det er nemmere at tilgå i stedet for, at man som før skulle søge mange steder. Det tager tid at komme ind på et marked fyldt op med gode streamingprodukter, og selvfølgelig er vi ambitiøse, men vi tager et skridt ad gangen,« siger han.
Han er »godt tilfreds« med antallet af forhåndsabonnementer, som er tegnet op til åbningen, og som har givet mulighed for at få et års adgang for 490 kroner. Han vil dog ikke fortælle, hvor mange der har tilmeldt sig på forhånd.
Disney+, som blev lanceret 12. november 2019 i USA og netop har rundet 60,5 millioner abonnenter på verdensplan, lover adgang til over 500 film og over 6.300 episoder fra Disney selv, Pixar, Marvel, Star Wars (det samlede univers) og National Geographic samt 40 særproduktioner, som kun kan ses på tjenesten. Disney-koncernen har gennem nogen tid trukket sine film og serier tilbage fra andre streamingtjenester for at kunne samle det i Disney+ og dermed lokke flere til at abonnere.
»Der er aldrig blevet set så meget video som nu. Det er vildt, og vi tror, at det fortsætter. Streamingmarkedet og abonnementsmarkedet tilknyttet det vil fortsat vokse. Det er bestemt ikke slut. For Disney er streaming en mulighed for at give forbrugerne tilgang til Disneys produktion på en ny måde,« siger Hans van Rijn.
Ingen ekstrabetaling i Danmark
I gamle dage, hvor man købte VHS-film, var Disney-filmene altid de dyreste. Nu har I lagt jer under for eksempel Netflix i pris.
»Vi har kigget på både prissætning og pakettering. Mange har svært ved, at andre tjenester har to-tre-fire forskellige abonnementer. Vi har valgt ét abonnement til 59 kr. om måneden og ét årsabonnement til 589 kr. Det, føler vi, er den rigtige pris ud fra de segmenter, som vi går efter. En dansk families underholdningsbudget består af rigtigt meget. Det handler derfor om, hvor meget man kan strække sig, og hvor meget der er plads til i budgettet,« siger Hans van Rijn.
Modsat andre lande får Disney+ i Norden ikke en »premium«-del, hvor man skal betale ekstra for at se for eksempel den nye »Mulan«-film.
»Det har vi ingen planer om nu. Vi vil også fortsat samarbejde med andre og have indhold hos andre. Vi har således ikke tænkt os at ændre på, at der er Disney Sjov og Disneys juleshow på DR, ligesom vi stadig er dybt engageret i biografverdenen og herhjemme har et rigtigt godt samarbejde med Nordisk Film, Cinemaxx og andre. Det ændrer Disney+ intet på,« siger landechefen.
Han er ikke nervøs for, om teknikken holder, når man åbner i alle de nordiske lande samt Belgien og Portugal 15. september.