🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.


Det entreprenante eventyr om et af Nordens førende hårplejebrands, svenske Björn Axén, begyndte helt tilbage i 1963.

Dengang var en ung Björn Axén netop blevet færdiguddannet som frisør hos franske Monsieur Alexandre de Paris – en af de mest ikoniske og indflydelsesrige hårstylister i det 20. århundrede. Monsieur Alexandre stylede blandt andre Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor og Audrey Hepburn. Med al den viden i bagagen vendte Björn hjem til Sverige, hvor han hurtigt blev landets mest efterspurgte frisør. Det toppede i 1984, da han blev udnævnt til kongelig hofleverandør. Samme år begyndte han at udvikle sin egen produktserie – det, vi i dag kender som brandet Björn Axén, der nu tæller mere end 50 pleje- og stylingprodukter.

Nu skrives et nyt kapitel hos den stolte virksomhed. Efter at have oplevet markant tocifret vækst de seneste tre år, træder den norske kapitalfond Driv Kapital ind som ny investor – primært for at understøtte virksomhedens fortsatte internationale ekspansion.


"Kvalitet, bæredygtige ingredienser og ansvarsbevidst skønhed vil fortsat være fundamentet for hele vores forretning"

Johan Hellström Björn Axén

Johan Hellström, CEO & medejer af Björn Axén


Johan Hellström, administrerende direktør og medejer af Björn Axén, fortæller:

“Vi er meget taknemmelige for den tillid og opbakning, vi har modtaget fra Driv Kapital. Investeringen udgør et vigtigt skridt i vores vækstrejse og er samtidig et bevis på den indsats og det engagement, vores team har lagt i virksomheden. Vi ser frem til at fortsætte vores arbejde med at levere professionel hårpleje og styrke vores internationale tilstedeværelse med Driv Kapital som strategisk partner.”

Driv Kapital bliver med investeringen majoritetsejer i v Retail AB med en ejerandel på 52,67 %, mens Johan Hellström bevarer 40 % af ejerskabet og fortsætter som CEO.

Hellström fortsætter:

“Med denne investering får vi en enestående mulighed for at styrke vores position på vigtige internationale markeder. Vi står fast på vores kerneværdier og vision om at være ledende inden for professionel hårpleje. Kvalitet, bæredygtige ingredienser og ansvarsbevidst skønhed vil fortsat være fundamentet for hele vores forretning.”

Björn Axén
Björn Axén

Foto: Den svenske legende Björn Axén


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.