I 10 år har Joachim Latocha udviklet på skjorter til de mænd, der går med dem over 200 dage om året. Og den permanente kollektion af klassiske skjorter har vundet indpas i kundernes garderober. Så meget, at selv de, som nu er bosat i alt fra Seoul til Silicon Valley, skriver for at høre om muligheden for at kunne købe og få sendt skjorter på ny.

Vi mødtes med stifteren af danske BARONS, Joachim Latocha, for at høre mere om skøre forespørgsler og ambitionerne for fremtiden.

Joachim, Hvad er den skøreste forespørgsel, som BARONS nogensinde har modtaget på kundeservice-mailen?

“Puha hmm… Vi får faktisk jævnligt beskeder fra eksisterende kunder, der er flyttet til et nyt land i forbindelse med et nyt job eller en periodisk udstationering. Sydkorea, Sydafrika eller USA er dog ikke standarder under ‘leveringsmetode’ i checkout på den danske hjemmeside. Så, de skriver for at høre, om vi kan fixe det med fragt og levering.

Jeg bliver fyldt med energi ved tanken om, at vi har så loyale kunder, at de vil bruge deres tid på at høre, om vi kan hjælpe med X, Y eller Z. Det er fedt.”

Joachim Latocha

"Jeg bliver fyldt med energi ved tanken om, at vi har så loyale kunder, at de vil bruge deres tid på at høre, om vi kan hjælpe med X, Y eller Z. Det er fedt."

I er pt. til stede på fem markeder i Europa. Hvor skal BARONS hen næste gang?

“Jeg ville lyve, hvis jeg ikke sagde, at jeg drømmer om, at vi en dag har Flagship Stores i nogle af verdens mest ikoniske byer: New York, Paris, London. Men det skal gøres ordentligt, og vi skal først og fremmest blive ved med at bevise vores værd og etablere brandet på de eksisterende markeder.

Senest åbnede vi webshop på det tyske marked. Lad mig sige det sådan, at det ikke er nok bare at lave en .de-adresse og så rulle ind i Tyskland. Opskriften på international vækst kræver fokus på brandet og skræddersyet eksekvering. Men jeg kan både se og mærke, at vi for hver ekspansion bliver de nødvendige procent dygtigere.”

Hvornår tager du fejl?

”Jeg tager ofte fejl. Sådan skal det være. Det positive er, at vi med vores set-up og forretningsmodel ikke behøver at brænde nallerne hver gang, vi tager en chance eller laver en fejl. Modsat mange andre fashion brands, der altid jagter den næste sæsons trend, har vi en fundamentalt anderledes forretningsmodel.

Vi er ikke en modevirksomhed. Med én permanent kollektion er vi aldrig tvunget til at holde udsalg. Hvis vi tilføjer nye produkter til sortimentet, sker det på baggrund af feedback fra de eksisterende kunder samt mindre beta-lanceringer, hvorefter vi løbende kan tilrette og videreudvikle til den næste generation i takt med, at vi indsamler feedback.”

"Vi er ikke en modevirksomhed. Med én permanent kollektion er vi aldrig tvunget til at holde udsalg"

Joachim Latocha

Hvad er din dårligste, arbejdsrelaterede vane?

“At have for mange bolde i luften på en gang. Jeg har stadig mange roller i virksomheden, så det er ikke til at undgå, men jeg øver mig i at prioritere og sige nej til opgaver, som tager fokus fra de vigtige ting. Jeg har altid omtalt dette som “founders curse” (stifterens forbandelse). Alt bliver vigtigt fordi man som stifter er så personligt investeret i sit brand. Jeg kender mange founders med samme udfordring. Det er svært at gå ekstremt meget op i nogle småting, samtidig med at man også holder struktur og overblik. Det er en fin balance for man må heller ikke overse betydningen af de små detaljer.”

Hvornår ville du ønske, at du havde mindre ansvar?

“Når jeg har lidt for mange bolde i luften. Heldigvis fik vi Henrik Aggerholm med på teamet tilbage i august. Han er startet som ny CEO og er både super dygtig og kompetent inden for mange af de arbejdsopgaver, der normalt dræner mig for energi. Jeg får fremover mere plads til at udvikle vores kreative retning, samtidig med at Henrik holder styr på forretningen.” Læs hele nyheden her.

Hvad er dit vigtigste arbejdsredskab?

“Min notesblok og min Lenovo Thinkbook. Man er vel gammel Deloitte dreng. Det kan godt være, at de andre “smarte” Apple-typer på kontoret driller mig med den, men den holder stadig. Den er jo uopslidelig. Lidt ligesom vores skjorter.” afslutter Joachim Latocha med et smil på læben.

Barons

Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.