Det danske tøj & sportsbrand EYDA har taget et nyt skridt i deres rejse. Efter flere år med succes online og opbygningen af et loyalt community, åbnede de i fredags deres første fysiske butik i hjertet af Aarhus.
Allerede fra om formiddagen var der stor interesse. Selvom butikken først åbnede kl. 14, begyndte de første kunder at stille sig i kø allerede kl. 10. Ved middagstid var køen vokset til over 150-200 mennesker, og hele dagen igennem var der så stor tilstrømning, at EYDA måtte indføre et nummersystem for at styre flowet i butikken.
For at fejre åbningen havde EYDA arrangeret en festlig dag med goodiebags, gratis kaffe og fastelavnsboller til de fremmødte. Stemningen var (trods regnvejr) god, og blandt de mange besøgende var der en tydelig begejstring over at kunne opleve brandet i en fysisk ramme. Det giver i øvrigt en tro på, at fysiske butikker bestemt stadig har en relevans i markedet.
Vi var med på dagen og talte med EYDA’s tre founders. Læs deres refleksioner og tanker om butikssatsningen længere nede i artiklen.


"Med en fysisk butik kan vi skabe en endnu tættere forbindelse til vores kunder"
Bag EYDA står de tre co-founders Casper K. Jeppesen, Andreas Lindberg Birkebæk og Mette Lyngholm, som alle tre var tilstede under åbningen.
Andreas, Hvad var afgørende for, at I besluttede jer for at åbne en butik?
Andreas Lindberg Birkebæk: “Vi vil gerne tilbyde den allerbedste vejledning. Det er noget, vi altid har koncentreret os meget om online, fordi vi er så opmærksomme på, at activewear bare skal sidde godt for at være komfortabelt. Med en fysisk butik kan vi skabe en endnu tættere forbindelse til vores kunder og have endnu bedre forudsætninger for at hjælpe dem på vej.”
Nu har butikken været åbent et par dage. Hvordan har modtagelsen været?
Andreas Lindberg Birkebæk: “Det har været en helt fantastisk åbningsweekend. Det var vildt at se, hvor mange der trodsede vind og vejr og tog del i åbningen fredag. Resten af weekenden har der været rigtig mange forbi, så vi kunne ikke have drømt om en bedre start, og vi er meget taknemmelige for modtagelsen.”
Skal I have flere butikker i nær fremtid?
Andreas Lindberg Birkebæk: “Vores fokus er at give vores kunder den bedste købsoplevelse overhovedet. Vi har ikke flere butikker på tegnebrættet lige nu – der er meget vi stadig skal lære om det at drive butik. Håbet er dog, at vi på sigt kan udrulle butikker i flere byer på tværs af de markeder vi arbejder på.”

"Og det vil jeg med glæde give videre"
Mette, EYDA har altid haft et stærkt community. Hvordan spiller butikken ind i jeres strategi for at styrke fællesskabet?
Mette Lyngholm: Vores community er startet digitalt, men efterspørgslen på face-to-face aktiviteter, som vores Social Runs, Social Workouts og træningsrejser har aldrig været større end nu. Vi oplever, at kvinder omkring EYDA har et stort ønske om at involvere sig med hinanden og de fælles værdier, der knytter os sammen. Med butikken kan vi tilbyde endnu en måde at facilitere dét, og samtidig give vores kunder en autentisk og personlig shopping oplevelse.
Hvis du skulle give et godt råd til andre brands, der overvejer at tage springet fra online til fysisk butik, hvad ville det så være?
Mette Lyngholm: “Min første indskydelse er at finde det rigtige team. Vi har haft stort fokus på at ansætte medarbejdere, der forstår vores brand og kan tilbyde kunderne en fremragende oplevelse. Derudover vil jeg sige, at butikken skal afspejle brandidentiteten, så alt harmonerer. Alt fra former til farver. Eksempelvis er vores disk i butikken samme form som vores badge, som også er et element vi bruger på vores tights og sportsbh’er. Jeg synes bare, det giver en gennemført oplevelse.
Og så håber jeg, at du vil spørge mig igen om år, for der har jeg helt sikkert lært en masse. Og det vil jeg med glæde give videre.”

Mere EYDA?
Læs eller genlæs:
EYDA brager frem: Passionen ligger i produktet og et meningsfuldt arbejdsliv
Læs det store interview her.
EYDA præsenterer rekordregnskab: “En ægte holdpræstation”
Læs historien her.

Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.