I en tid hvor mange farvehandlere lukker deres fysiske butikker, går DecoFarver den modsatte vej. Virksomheden, der startede som en ren onlineforretning, åbner nu sin anden fysiske butik, denne gang i Aarhus. Målet er at skabe en endnu større fysisk tilstedeværelse i de større byer i Danmark.
Vi har talt med Jesper Laursen, co-founder, om virksomhedens udvikling, strategien bag de fysiske butikker og fremtidsplanerne for DecoFarver.
Vi vil endnu tættere på vores kunder!

Stifterne af DecoFarver: Jesper Laursen & Brian Dennis Jensen
Vi er også gået fra at være en markedsplads til at udvikle vores eget brand
Allerførst Jesper, Hvor er DecoFarver som virksomhed anno 2024?
“Vi er stadigvæk primært et online-brand. Det ligger i dybt i vores DNA. Men med tiden har vi bevæget os til også at få det fysiske med. For os er det ikke længere enten eller. Vores første butik i Odense har været en succes, og vi ser et potentiale i at etablere os i andre større byer, især hvor vi allerede har en stærk online-tilstedeværelse. Her har vi jo glæde af at vi er meget datadrevet.
Vi er også gået fra at være en markedsplads til at udvikle vores eget brand. Det har været en kæmpe investering, men kunderne har taget rigtig godt imod det. Faktisk har det udviklet sig hurtigere, end vi havde troet. Vi havde en målsætning om, at vores eget brand skulle stå for 25% af omsætningen i 2026, men sidste år ramte vi allerede 32%. Det viser, at vi kan levere den samme kvalitet som de mere etablerede mærkevarer, blot til en bedre pris.”
Hvad var afgørende for at åbne endnu en butik? Og hvorfor i Aarhus?
“Som sagt, så er vi meget datadrevet. Vi har rigtig mange kunder i Aarhus, og vi fik samtidig en god mulighed. Så det var for stor en mulighed at sige nej til. I Aarhus overtager vi en tidligere farvehandel, så vi ved der i forvejen er den slags trafik. Men vi kommer med en anden tilgang.
Vi ser os ikke som en klassisk farvehandel, og derfor er oplevelsen i vores butikker også anderledes. At vælge farver online kan for nogle være en udfordring, og vi vil gerne være tættere på kunderne. Med butikken i Aarhus skaber vi et inspirerende miljø, hvor folk kan tage sig god tid og få den rette vejledning.”

Man køber jo ikke en spand – man køber farven og følelsen, den skaber!
Hvordan spiller den nye butik ind i jeres samlede strategi?
“Hele vores strategi handler om at smelte online og offline sammen. Vi vil skabe en totaloplevelse, uanset hvordan kunderne ønsker at købe deres maling. Det handler om at tilbyde det bedste fra begge verdener.”
Hvem har I været inspireret af i forhold til butikkens indretning?
“En traditionel farvehandel har ofte bare en masse spande med maling på hylderne, men vi har valgt en anden tilgang. Man køber jo ikke en spand – man køber farven og følelsen, den skaber. Det er lidt som at sælge sko: Det er ikke æsken, der er vigtig, men det, der er indeni. Derfor er vores butik bygget op omkring inspiration frem for bare at vise produkterne.
Samtidig har vi faguddannet personale, der kan give professionel rådgivning. Selvom vi er skarpe på prisen, er det afgørende for os, at kvaliteten og servicen aldrig lider under det.”
Skal I åbne flere butikker?
“Ja, vores strategi er at være til stede i de største byer, og København er en del af den plan. Men det kræver mere research at finde den rigtige placering. Vi leverer stadig flest pakker til København online, så vi har en masse kunder allerede, men et potentiale for flere. Men vi skal finde den bedste måde at etablere os fysisk og det er vi i fuld gang med at undersøge.”

Vores drive ligger i at gå mod strømmen
Hvem eller hvad inspirerer dig?
“Vi har kæmpe respekt for Matas. De har lidt lavet den omvendte rejse – de startede med butikker og har formået at integrere onlinehandlen på en imponerende måde. De har faguddannet personale, de følger med tiden, og de har hele tiden relevante produkter. Den måde, de kombinerer online og offline, er virkelig inspirerende.”
I har været i gang siden 2013. Hvor bliver du ved med at finde dit drive til den her rejse?
“Vores drive ligger i at gå mod strømmen. Vores branche har været hårdt ramt, og der lukker stadig mange farvehandlere. Men vi tror på, at der stadig er plads til specialbutikker, især fordi vi kan levere det bedste maling til de bedste priser med den rigtige rådgivning.
Der er fortsat et stort behov for vejledning. Alle kan male, men at vælge de rigtige produkter og teknikker kræver ekspertise. Vi får dagligt mange spørgsmål fra kunder, og vi ser en stor efterspørgsel på rådgivning. Det er også derfor, vi investerer i vores fysiske butikker – de skal være en del af et univers, der hjælper kunderne med at træffe de rigtige valg.”
Butikken i Aarhus ligger på Kathrinebjergvej 93A og åbner på lørdag. (1 feb. 2025)
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.