🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.


I sidste uge kunne Amsterdam Fashion Week (AFW) fortælle, at de vil implementere en række bæredygtige tiltag i modebranchen efter inspiration fra modeugen i København.

Helt konkret betyder det, at AFW – i samarbejde med Copenhagen Fashion Week (CPHFW) – vil implementere de bæredygtighedskrav, som CPHFW har udviklet, i deres officielle showkalender. Samtidig indgår man et partnerskab med henblik på at fremme disse tiltag på tværs af de nordiske og Benelux-markeder.


"Med denne nye alliance forankrer vi bæredygtighedskravene yderligere i Europa"

Cecilie Thorsmark

Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week, fortæller:

“Vi er begejstrede for at offentliggøre vores partnerskab med Amsterdam Fashion Week, især så kort tid efter vores samarbejde med British Fashion Council. Med denne nye alliance forankrer vi bæredygtighedskravene yderligere i Europa og arbejder tættere sammen om fælles mål og et fælles sprog. Dette partnerskab handler ikke kun om at skabe en mere ensrettet branche – det understreger også modebranchens unikke rolle i at drive positiv forandring.”

Danie Bles, CEO for Amsterdam Fashion Week, supplerer:

“Hos AFW er bæredygtighed kernen i alt, hvad vi gør. Bæredygtighed er ikke en valgmulighed – det er fremtiden for mode, og vi former den allerede i dag. Derfor er vi utroligt stolte af at annoncere vores partnerskab med CPHFW. Ved at tilslutte os bæredygtighedskravene slutter vi os til andre modeuger i at støtte designere i at tage konkrete, målbare skridt mod en mere bæredygtig fremtid.”

Tiltagene vil være fuldt implementeret i september 2026, men allerede under den kommende Amsterdam Fashion Week vil omkring 30 brands på den officielle showkalender blive vurderet ud fra bæredygtighedskravene.

Debat efter DR’s udsendelse

Ikonisk nok kommer partnerskabet med Amsterdam Fashion Week, netop som Copenhagen Fashion Week for nylig har været genstand for debat efter DR’s udsendelse “Jorden kalder: Klima på catwalken?”. Programmet stillede spørgsmålet, om mode overhovedet kan være bæredygtig – men det var ikke nødvendigvis indholdet, der skabte størst debat.

I udsendelsen ses en journalist forsøge at konfrontere CPHFW’s direktør, Cecilie Thorsmark, foran et modeshow – en tilgang, der har fået kritik for at ligne en sensationsjagt frem for saglig journalistik. Thorsmark udtrykte efterfølgende sin undren over DR’s metoder og forklarede, at hun gerne ville have stillet op til et interview, hvis hun var blevet kontaktet direkte.

”Jeg synes, at det bliver en meget konstrueret scene,” udtalte hun til Berlingske og kaldte optrinnet for “absurd” i et Instagram-opslag. Kritikken har siden vendt sig mod DR, som erkender, at de først kontaktede Cecilie Thorsmark direkte efter episoden ved Han Kjøbenhavns show – men afviser, at jagten i udsendelsen er iscenesat.

Du kan læse mere hos Berlingske her.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.